Lukkinen Både Ehn och Bya är lika duktiga på kant som centrar, men det är nog bäst att behålla Ehn där han trivs och levererar.

Har någon match hittils börjat vid starttiden som det står i JVM? Samma visa i NHL av någon oklar anledning. Låt aldrig detta nå SHL.

JVM känns ganska trött fram till slutspelet, speciellt nu när Ryssland inte är med. Visserligen har Slovakien en av sina bästa årskullar någonsin men känns som allt i gruppspelet handlar om att undvika USA i kvartsfinal.

Man är väl lite blind och tacksam. Men känns det inte konstigt att man konfererar om en tvåa är korrekt eller inte. Nu blev ju vi av med tvåan men gud vad det förstör spelet.

Missade jag något eller. För man kan ju inte göra såhär på varje tveksam tvåa

Jag trodde Bya skulle bli bättre när dom möte ett fysiskt Kanada men han försvann helt i matchen

Pucken

Det trodde verkligen inte jag. Det fysiska spelet är ju hans Akilleshäl.

Och det för mig till en fråga, som har bränt sönder min hjärna länge.

@Sillen

Du kanske kan ge en reflektion, men alla andra som har någon insikt får också gärna svara.

Hur kan det komma sig att så många duktiga spelare som gått igenom alla våra led, är så dåliga på att använda sin fysik. Snabba exempel är Junland, Bäckman, Bysted. Detta är spelare som alla borde kunnat vara iaf okej fysiskt, det borde ju också ligga i deras eget intresse, är ju en förutsättning för att få prova NHL.

Så frågan är, är detta enbart personlighet, eller är vi dåliga på att utbilda kring denna viktiga del av spelet?

Lokalpatrioten Min känsla är ju att vi har fått fram många små tekniska spelare som ex Costmar,Pasic men vi har ju haft en del fysiska med JP,Kreu,Gallo

Pucken

Din känsla är inte min känsla.

Och nu bad jag ju om svar från personer med insikt i vår juniorverksamhet.

Har du det?

Pucken

Men jag antar att du har koll på hur man jobbar med det fysiska spelet med våra pojkar, annars vore det tokigt av dig att svara.

Jag håller inte med dig, och jag tycker inte du verkar förstå frågan då du tar exempel på spelare som inte har gått igenom alla våra led.

Lokalpatrioten jäkligt spännande fråga och en reflektion som ju i huvudsak stämmer med de spelare vi får fram. Ginning och WWK är väl iofs ett par undantag. Har ärligt talat inte tänkt så mycket på det själv. Ska ”forska” runt lite bland de som vet bättre… men så mycket vet jag i alla fall att det fysiska spelet definitivt inte är vare sig eftersatt eller nedtonat inom ungdom från säg U12 och uppåt. Det är ju olika från HC till HC i de olika åldersgrupperna men de lag jag antingen har koll på eller sett ”inifrån” framåt och upp mot HG trycks det på ”kamp”, ”gå hela vägen”, erövra pucken i alla moment inklusive vara fysisk mot sarg exempelvis, låsa, tackla, blocka väg där det gynnar spelet i sig.

Sen har det under att antal år varit ett primärt fokus inom hela verksamheten upp till U16-elit förbättra spelet med passningar/mottagningar i alla delar av banan. Stretchpass, pass med fart på båda, snabba pass för att stretcha en motståndares box vid eget PP etc etc.. senaste säsongerna är FYS-träning ett prioriterat fokus också.

Rent generellt inom U och J hockey var det för några säsonger sedan (nationellt) ett tydligt fokus bort från exempelvis tacklingar och mer fokus på teknik och pass. Skälet till det var vågen av hjärnskakningar och man mer eller mindre ”beordrade” att tacklingar inte skulle ”belönas” med jubel och smällar med klubbor från båsen för att ta fokus från just det. Men det förklarar ju iofs inte att LHC står ut som ”icke fysiska” mot andra klubbar i Sverige om det skulle vara så.

Intressant ämne gräva lite i dock 👍

Mittzon Har någon match hittils börjat vid starttiden som det står i JVM? Samma visa i NHL av någon oklar anledning. Låt aldrig detta nå SHL.

Är för att TV-bolagen startar sina sändningar senast aviserad tid och innan pucken släpps ska normalt sponsorer och andra budskap framföras (money money).. matcher TSN äger rättigheterna till, exempelvis U20 VM startar normalt +8 minuter

Hävelid är fin i JvM, ny assist! Men arenaspeakern låter så jävla högt på tv:n

Skön start på kvarten v Schweiz. Kul att tjeckerna skrällde ut Kanada.

Vad föredrar @Lukkinen Heeeey hey baby eller Söte Caroline?

Kolle42 Allt går före den där helvetes jävla söta Carolina. Hatar Carolina!

Bya har rätt svårt tycker jag, han får inte ut så mycket som han brukar få göra. Han var mer dominerande i förra JVM. Kanske släpper mer om Sverige går vidare till semin.

P22

Tycker Bya har stått och stampat hela säsongen. Trodde han skulle ta ytterligare kliv och blomma ut ordentligt i år. Han gör det lite för svårt för sig många gånger kan jag tycka och måste nog inse att det är det enkla som är det svåra.

• P22 svarade på detta.

Bowmore Det gör han faktiskt. Jag hade hoppas också det skulle lossna under JVM och få lite självförtroende igen så han kommer tillbaka stark till LHC men det vill sig inte riktigt.

P22 han är lite för seg på rören, och håller i pucken lite för länge

• P22 svarade på detta.