LaumannBingo Jag tror säkert vi är överens i sak. Poängen är mest att vissa får det att låta som att det finns ”säkra kort”, vilket det inte gör. En tränare kan vinna guld och sen få sparken några månader senare (typ Robert Ohlsson), så bevisligen finns det andra faktorer som väger minst lika tungt eller tyngre.
Silly Season - Strategier och spelarutvärderingar
- Redigerad
cremator Säkra kort finns det aldrig skulle jag säga. Däremot finns det ”säkrare” och mindre riskabla alternativ i det läget vi är nu.
Egentligen testar vi ju inget nytt, vi gör om exakt samma sak igen skulle jag säga
Rob Aftonbladet som skriver Filander och Biel. Jag har bara hört flera klubbar i
Tränaren är en viktig pjäs i ett lagbygge, Den som pekar ut riktningen. I LHC’s fall är problem mycket större än så, sitter i väggarna…
jg Det där med ”sitter i väggarna” handlar om att lag som vinner ofta, tar guld osv också anställer människor som på riktigt fattar vad som krävs. Oavsett antal års erfarenhet i sin roll och vad man har för namn.
Det är liksom inte en tillfällighet att lag som Färjestad, Skellefteå,Frölunda och Växjö ligger i toppen av tabellen år efter år efter år efter år….
Hade varit ett spännande namn men givet hans storlek och fina slutspel så är man inte förvånad. Vi får gå efter andra alternativ.
Jag har svårt för det där att så många verkar anse att det är sportchefen som skulle bära huvudansvaret för hur lagbygget fungerar. Tränaren måste ju också ha ett stort ansvar för sluresultatet. Det är väl inte svårare än att vissa lärare lyckas leverera bättre resultat än andra med exakt samma elevgrupp i exakt samma ämne. Kan ta ett ex - den så hyllade Henrik Evertsson i Växjö hade en hög hit-rate med “lyckade” värvningar under Sam Hallam. Nu när han inte är kvar och Växjö inte leverar på samma nivå längre så känns det som hans hit-rate också sjunkit betydligt, t ex Emil Larsson nu senast. Kanske handlade Växjös framgångar mer om Hallam och hans förmåga att få ihop ett fungerande lag där alla levererar utifrån sina roller i laget och sin förmåga, snarare än hans värvningar. Vissa tränare levererar helt enkelt bättre än andra över tid, svårare än så är det inte.
flognab Du menar sportchefen som på en helt död marknad lyckades lösa Emil Larsson, Robert Rosén och Marcus Sylvegård när Växjö hade stora problem med effektiviteten? Sen är det ju sportchefen som tillsätter tränarstaben, så det är väl rätt självklart att huvudansvaret för de sportsliga resultaten ligger på sportchefen.
- Redigerad
Ser man till farmarlaget så har alla målvakter utgående kontrakt.
Felix Sandström - ryktades enligt hockeynews nyligen blicka hemåt igen.
Devon Levi - bra ålder och siffror, varit uppe i NHL. Buffalo lär nog vilja ha hans signatur på nytt kontrakt.
Michael Houser - rutinerad räv som inte har några övertygande siffror i AHL i år.
Sen i ECHL laget Jacksonville har dom två 26-åringar (Justen Close och Matt Vernon) som inte ens varit uppe på AHL nivå i sina karriärer och båda relativt små målvakter.
Så sett till det så är ju känslan att dom signat honom för att plocka över honom här och nu, tyvärr.
- Redigerad
Känns väl inte helt uppåt väggarna att Topias kan bli utlånad. Oavsett vad, helvete vad spänd jag är på Karl Malmqvist. Han har alltså från Sveriges andra division pumpat ut två målvakter i rad till NHL.
Edit: Detta skrev jag innan jag såg Rob utlägg. Det är då fan. Får aldrig vara glad. Tycker dock att man ska höra sig för iaf.
Vi kan bara spekulera så klart men kan han få bra med istid i AHL så ser jag inte varför dom redan nu skulle vilja låna ut honom till oss.
HNez Oavsett vad, helvete vad spänd jag är på Karl Malmqvist. Han har alltså från Sveriges andra division pumpat ut två målvakter i rad till NHL.
Det är ett gott betyg. Han har uppenbarligen en talang för att utveckla målvakter.
HNez Håller givetvis med dig. Det talar för att man verkligen borde plocka in en yngre målvakt nu som man kan utveckla hos oss och som även kan utmana Myrenberg om spaden. Hans egna ord i Corren idag var att han hoppas LHC plockar in en målvakt som försöker konkurrera ut honom. Han har den mentaliteten där han trivs i den situationen.
Metallica Vi kan bara spekulera så klart men kan han få bra med istid i AHL så ser jag inte varför dom redan nu skulle vilja låna ut honom till oss.
Lite så, känslan är ju att dom säkert vill ha över honom för att se hur han presterar och att acklimatisera sig med spelet och livsstilen där borta.
Någon som trots allt har flera år där borta, som gnetar på och som inte alls har vägen fram lika krattad är ju Ollas. Samtliga målvakter i farmarlaget Hartford har utgående kontrakt, men mycket möjligt att flera blir kvar och det kan bli svårt att få någon öppning där.
Dylan Garand har stått mest och gjort det bra, lär dom vilja förlänga med.
Louis Domingue rutinerad målis som är inne på tredje säsongen i Hartford, har sin sämsta säsong i organisationen. Tack och hej?
Talyn Boyko har likt Ollas varit utlånad till en annan franchise i ECHL, kallades hem till förra helgen och har stått senaste två matcherna i AHL. Hans två första starter och har varit bra, där lär nog Rangers vilja förlänga. Uppenbarligen högre upp i hierarkin än Ollas.
Sen har man Yaniv Perets och Kasimir Kaskisuo i ECHL-laget Bloomington Bison, båda med utgående men som gjort det bra. Kasimir kom in februari då Mark Sinclair stack över till HPK i Liiga. Mycket möjligt att båda får förlängt.
Så ska Ollas lånas ut ytterligare en säsong till någon annan franchise för att få speltid? Hade ju varit spännande att se honom komma hem och jobba med Malmqvist för att ta upp kampen med Myran.
- Redigerad
Usch, situationen med Hultström gör mig nervös. Hjärtat vill säga att han känner sig bosatt nu, hjärnan säger annorlunda. Vet någon vilket datum klausulen går ut? Att bara sitta och vänta gör inte under för nervositeten, jag vill bara få plåstret draget. Ge mig en ping om att man signat nytt kontrakt med honom utan outs eller meddela att han lämnar. Har verkligen inte orken med en till Högberg-situation där beskedet kommer när man typ släppt att spelare kan lämna.
- Redigerad
HNez vet bara att det är i slutet av april outen går ut.
Skulle vi tappa Hulta så behöver vi värva minst två backar av hög SHL-klass. Annars hamnar vi samma prekära situation som förra säsongen.