Mranonymous Absolut är Tony en del av värvningarna. Men PJ är galjonsfiguren som har ansvaret utåt. Det är PJ som ryker om det skiter sig medans Tony klarar sig och blir ensam kvar med en ny fin titel som ensam ansvarig sportchef i så fall.
Silly Season - Strategier och spelarutvärderingar
Metallica Håller med helt. Om det skulle gå åt helvete så har jag svårt att se det som Manges och Musses fel i det här fallet. Då faller ansvaret främst på Pjårtensson. Det blir liksom lite samma som med Niklas Lundström - Han gjorde allt han kunde men det är inte hans fel att han fick en mycket större roll än vad han kunde hantera.
Hoppas bara att de flesta kan tänka på det och komma ihåg det sen när vi torskat 7 raka och Manges ansvar (om det nu blir backarna eller nåt annat) har fallerat totalt under den perioden.
- Redigerad
Jordfräs Mike är den enda jag kommer på på rak arm som är godkänd, men han hade mentor Mård vid sin sida som jag misstänker stagade upp det hela.
Mike hade också en, för rollen, relevant universitetsutbildning.
Mycket bra text från dig i övrigt. Håller med allt! Musse och Mange kanske är spännande namn på tränarhimlen, men är de det i läget vi är i nu? Är det läge att testa nykläckta vingar i ett kroniskt underpresterande bottenlag med identitetsproblem?
Nu verkar ju tränarstaben klar för 25-26. Den är risky men ser otroligt spännande ut. Det som blir avgörande är hur Fanten Ljungh Ehn kan samla gruppen och få med några nya som fortfarande saknas till att dra och göra jobbet från dag 1 till sista dagen 2026. Alla behövs från andremålvakt till åttonde-nionde back och trettonde-fjortonde forward. Lyckas vi kan det vara vändpunkten för LHC fortsatta väg i SHL och ca 10år framåt.
- Redigerad
Nu har jag hunnit smälta hela tränarsituationen lite mer efter en natts sömn och måste ventilera lite åsikter.
För en tid sen, kanske 5-8 år sen, hade jag välkomnat en sån här lösning. Den hade känts både spännande och nyttig. Att få tillbaka en tydlig identitet för föreningen genom några av de största hjältarna vi haft i båset hade varit ett väldigt positivt steg i organisationsutvecklingen, i mina ögon då.
Idag däremot, hade jag betydligt hellre sett en säkrare, mer konventionell och tristare lösning - med en beprövad headcoach och några erfarna assisterande tränare vid hans sida. Inget fancy, inget direkt nytänk utan en tränare som ville spela en strukturerad hockey utan några större nymodigheter. Jag hör hur tråkigt och outvecklande det låter, men efter alla misslyckanden känner jag att jag vill se ett lag som klarar att spela en enkel hockey. Bygga en grund som man skulle kunna börja bygga nåt än bättre av efter att den satt sig ordentligt. Långsamt arbete helt enkelt. Lite som retade barn på skolgården försöker hålla ner huvudet och märkas så lite som möjligt, i några säsonger. Få ett lugn, helt enkelt. Tråkigt, hade varit min föredragna väg att gå helt enkelt.
Istället blir det alltså den här lösningen. Jag, och ingen annan heller, vet utfallet av det. Det går inte att säga nåt annat än att det är ett vågat och modigt beslut och om det är något som varit föreningens identitet tidigare, har det väl varit att inte alltid ta den enkla vägen. Att våga sticka ut, så man kan om man vill, se det i det ljuset. Det är möjligt att man i dagens samhälle måste ha en story, ett projekt för att locka spelare och intresse - vad vet jag.
Lyckas det här, och då menar jag att man märker att vi har ett grundspel som fungerar, att alla jobbar hårt i varje match, att man är lika intresserad i november som i februari av att täcka skott, så vore det extremt kul. Jag skulle känna mer för framgången än med någon tränare utifrån. Skiter det sig, så går vi ju ut med våra största ikoner från när vi var som bäst vid rodret, det är nåt vackert nästan poetiskt i det också kan jag tycka. Oavsett, det här blir ju sjukt spännande - inte mitt önskeval, men det är med nån slags skräckblandad längtan jag ser fram emot att se resultatet.
- Redigerad
Kovacs beskriver Mange som en man med mycket pondus och säger att personer med Klubbhjärta kommer göra mer för föreningen.
Antar att Aftonbladet “avslöjar” att Hulttoft har en out för den värdelösa pissligan söderut som är helt oförmögna att ta fram egna vettiga spelare?
- Redigerad
Lukkinen japp, filander som jagar Hulta
NorthLondonForever Precis så tänker jag med.
- Redigerad
Jordfräs Skaplig sågning du…..ge dom en chans o det är spelarna som ska göra målen inte Musse o Mange, däremot har PJ o Mårten ett sjuhelvetes ansvar att ta in rätt spelare, viktigt med en klar spelidé o bra grundspel naturligtvis men annars tycker jag att tränarnas roll överskattas något kopiöst.
TheDude Någonting måste man i slutändan göra för att få till en positiv förändring. Vi får se vad det blir av detta.
Utöver det så hoppas jag att man får in alla nyförvärv betydligt tidigare denna gång. Fyra nya tränare och ett gäng nya spelare som tillsammans med den tidigare gruppen ska hitta varandra både på isen och utanför isen. Tror det var där någonstans man gick vilse förra säsongen när flera bärande spelare inte ens hade hälsat på övriga laget fram till september/oktober.
Jordfräs Om nu tränarens roll är så obetydlig, varför lyckas tex Roger Melin gång på gång, oavsett vilket lag han styr?
Han har bara tur.
Precis som att Tommy, Bert & Klas haft otur hos oss.
Ska vi testa med spelande tränare nästa säsong kanske? Eller helt utan coach kanske är ännu bättre
LaumannBingo Melin har en aura som sprider sig till spelarna, en vinnar aura. Går inte att mäta.
MightyDucks Ett bra ledarskap & en tränare som gör laget bättre.
Dvs tränaren har betydelse.
Sätt in Bert där så ser du annat resultat
LaumannBingo Håller med.
Har ju flera importer på kontrakt redan och enligt Madhawk var ju Laaksonen klar för spel i Biel nästa säsong.
Även Marcus Sylvegård ska ju vara klar, och så ska dom varit intresserade av att plocka in Lennström.
Får hoppas att Lennström, som verkar bestämt sig för att stanna i Schweiz, landar ett kontrakt hos Biel då så kanske chansen till att Hulta stannar ökar.
LaumannBingo Fast det där är väl också bra exempel på hur tränaren bara är en del av helheten. Melin har väl ett SM-guld för typ 25 år sen och har sen dess blivit sparkad från tre olika SHL-lag. Bert var väl högst delaktig under SAIKs guldår och har väl åtminstone ett silver som head coach.
Det finns så klart bra och dåliga tränare, men det handlar så mycket mer om helheten än vilken individ du sätter som HC. Jag känner också oro för Musse/Mange, men det är inte som att alternativet med Ante, Melin eller någon annan gammal räv har någon som helst garanti att ge ett bättre resultat än vad som än kommer ske nästa säsong.
- Redigerad
cremator Självklart är dom en del av helheten, det har jag aldrig sagt något om.
Däremot grundspel, sätta ramar, få ihop gruppen hitta femmor som funkar. Det landar ju på tränaren/tränarna. Så dom har ju rätt så stor inverkan på hur helheten ser ut u slutändan.
Det jag vände mig mot var att en tränarens/tränarnas betydelse är överskattad, skulle snarare säga att den i många fall är underskattad
Och ska vi mäta hur bra en tränare är genom Hur många guld den tagit finns det väl bara runt 20 isch som varit bra tränare under 2000-talet
Sen var kanske Bert ett dåligt exempel, ville mer ge kontraster, han och Melin har ju rätt olika ledarstil om man säger så. Bert är säkert kanon i en ledarstab, men ingen som ska leda ledarstaben