Jag avvaktade lite med att skriva något för att samla mig.
På ett sätt känns det ju superspännande med Mange, och Musse med för den delen. Klubbikoner med stora, stora hjärtan för Cluben. Självklart är det en fördel.
Och visst kan det ge ökat intresse från både publik och sponsorer. Men det är sekundärt. Vi sätter inte maskot Sture som tränare för att locka mer kids till matcherna och vi sätter inte heller Cocozzas bästis där för att få mer deg. Om tränarstaben kan öka intresse från olika håll är det möjligen en bonus men inte mer.
Det primära är om dessa herrar kan klara av att få draken att lyfta, sätta ett fungerande spel, motivera spelare och se till att vi tar oss till slutspel. Jag skulle säga att mycket lite talar för det. Mange må vara älskvärd på alla sätt, klubbikon och allmänt snäll människa, men han har så vitt jag förstår exakt noll erfarenhet som visar att han passar som ass tränare i ett SHL-lag. Random snubbe på gatan har lika goda kvalifikationer.
På samma sätt kan man hävda att Musse saknar erfarenhet av huvudtränaransvar. Det spelar ingen roll hur mycket Ante säger att han inte bryr sig om titlar, för mig är det väsensskilt att vara huvudtränare och ass tränare. Är Musse redo för huvudtränarroll? Kanske? Är han redo att vara det för ett bottenlag i en förening med skev självbild? Högst jävla tveksamt.
Nej, nepotism och inavel har hittills gett oss Emwall och Pajen som misslyckade sportchefer. Det har smutsat ner eftermälet efter fantastiskt fina karriärer på isen. Jag är mycket rädd för att det här kommer bli pankaka och skicka oss rakt ner i HA. Det bestående minnet av Mange och Musse blir då inte framgångar på isen utan att det var dom av alla som till slut fick kackerlackan att trilla ner.
Man kan förstås hävda att andra tidigare spelare har lyckats i roller i Cluben. Men om vi räknar bort mindre viktiga roller som massörer och materialare så är det väl inte så många? Mike är den enda jag kommer på på rak arm som är godkänd, men han hade mentor Mård vid sin sida som jag misstänker stagade upp det hela. På samma sätt hade jag hoppats att Ante skulle få stanna som assisterande till Musse och fungera som mentor och bollplank.