Mcnugget
Det är ju dock lite olika spelartyper. Bristedt är mer av en playmaker som kan bidra med en del mål, men framförallt en playmaker och spelfördelare, som är spelmässigt smart. Medan Smejkal är mer allround, har tyngden, fysiken, täcker pucken bra, har ett bra skott, kan vara med och hota offensivt, och kan leda en egen kedja.

Gällande Wagner, så är han mer en sådan spelare som skapar plats och utrymme till sina kedjekamrater, samt spelar mycket fysiskt och har ändå ett rätt bra skott, skulle inte säga att han blir en flopp, utan att det kan bli en flipp, som kan överraska, och vara en frisk fläkt samt vara med och hota lite grann offensivt, i synnerhet i en högre kedja.

Ser man till förra säsongen för Wagners del så kom han inte till Oskarshamn förräns i November och hade gått klubblös sedan han avslutade föregående säsong i NHL. Med tanke på det uppehållet och omställning till SHL med stor rink och annan typ av hockey så var det ju inte så illa presterat poängmässigt ändå. Sedan var det ju främst på slutet som det började lossna och det är sådana här saker som PJ&co alldeles säkert har koll på och väger in bedömningen.

Sjukt, en nära vän frågade mig för några dagar sen om det inte blir smejkal vem tror du vi kan landa? Svarade att jag inte blir förvånad om det blir han Wagner från Oskarshamn….

Har man fått nej från Smejkal och några andra AHL svenskar så finns det nog inte så mycket kvar som inte är chansningar? Tror PJ förstår hur viktigt det är att det inte blir någon Leier/Palmu 2.0 här, att gå på ngn som nyligen spelat SHL är ju ett ganska säkert kort.

Kan säkert bli jättenyttig och är väl en jäkligt rivig spelare med mycket grit. Men att gå från namn som Bristedt och Smejkal till detta gör ju såklart alla besvikna.

MrNebbiolo För mig är det glasklart, är sista värvningen Wagner är vi sämre än förra året från start på pappret enligt mig.

Håller med. Det viktiga nu är att börja förbereda inför kvalet.

Mcnugget hade förstått värvningen till kedja 3. Men inte till andra kedjan

Samma här. På pappret för ohet. Men har också bara EP och dylikt att tillgå. Har varken lagt tid eller har kunskapen som jag tar för givet att PJ/Tony har gjort om en sådan kille värvas.

Hockeytröjan Några snabba spaningar från min sida. Wagner hade näst flest registrerade tacklingar i Oskarshamn, det var endast Engsund som hade fler. Han var också en av väldigt få spelare i truppen som hade en positiv corsi, med fler skottförsök framåt än bakåt.

Tror mer man ska se honom som en ny Gordon ungefär. Han är snabb och tung, smäller på, öppnar upp ytor och kan stänka in några baljor men det viktigaste är egentligen att han är rätt spelartyp utifrån vad man bedömmer saknas i andrakedjan.

Metallica Tror mer man ska se honom som en ny Gordon ungefär. Han är snabb och tung, smäller på, öppnar upp ytor och kan stänka in några baljor men det viktigaste är egentligen att han är rätt spelartyp utifrån vad man bedömmer saknas i andrakedjan.

Ja det är viktigt att han kan få en kemi med Little och Russell, och att han är rätt spelartyp för andra linan.

• W4X gillar detta

MrNebbiolo Köper det, min amatör analys är att jag landar någonstans i att det typ är samma.

Men hade nog valt förra årets lag på förhand med Högberg, känns som säsongen kommer väga på hur bra finnen är i målet och att vi inte får skador på Fanten, Elie, Rattie osv.

Jag vet att det är osannolikt men kör man på Wagner kan man inte få in Öberg också? Då hade jag varit ganska nöjd med djupet på forwardssidan.

SIFFET Jag vet att det är osannolikt men kör man på Wagner kan man inte få in Öberg också? Då hade jag varit ganska nöjd med djupet på forwardssidan.

Budgetmässigt borde det gå att klämma in…

En 26 åring med 178 NHL-matcher, tuffhet som Bouma och snabbhet som Greco börjar locka allt mer faktist ju mer man vrider och vänder på det.

Ellie - Shore - Rattie

Little - Russel - Wagner/Öberg

Lawner - Ljungh - Wagner/Öberg

Bouma - Ehn - Törna

Denna hade jag kunnat leva med om det inte går att hitta riktig spets, 4 bra kedjor…

jg Nu skrev jag nästan exakt samma uppställning så får redigera inlägget, hade nog haft Bouma som 13:e och Johnsson i 4:e men håller helt med! Wagner plus Öberg hade jag nästan tagit över en smejkal 🙂

• jg svarade på detta.

SIFFET

Wagner bättre än Greco

Öberg bättre än Bystedt

Shore bättre än Strandberg

Lawner bättre än Gallo

Törna bättre än Leier