alfie extremt sällsynt att ett lag, över en hel säsong, ligger utanför 98%-102%

Men för spelare ser jag att det är vanligare med värden upp till ca 110%, men det varierar kraftigt från säsong till säsong. Sen är det ju inte spelarens S% som räknas in i spelarens PDO, utan S% med spelaren på isen. Det finns alltså ett beroende av lagkamrater i ganska hög utsträckning, så PDO ska väl inte tolkas som enbart individuell stats (jmf med S% som i mycket högre utsträckning är beroende av spelarens skicklighet utan så mycket hjälp av lagkamrater).

Dessutom ser jag att Suomela hade nästan lika högt PDO som Smejkal och många andra i IKO hade högt den säsongen (som lag var de tvåa).

Jag tycker nog att det blir lite förenklat att bara referera till högt PDO som tur. Jag skulle snarare säga effektivt, eller liknande. Men det kanske bara jag som snöat in på begreppet tur, jag ser att ni också använder ”överprestation”. I vilket fall ser jag det inte enbart som negativt att ha högt PDO. Till exempel ligger ju SKE högt år efter år…

(Och detta kanske inte är rätt forum för statistik-diskussioner, så antingen kan admin flytta detta, alternativt känner jag att jag fått säga det jag vill ha sagt och kan lämna det där.)

ananas Alltså, man kanske borde förväntat sig ca 23% (eller i närheten) effektivitet om man hade fått veta exakt var hans skott togs ifrån.

Och nästa gång han är här kanske han skjuter mer men med lägre procent och fortsätter vare en målkung iaf. Bara @Gud vet.

ananas Helt rätt, det går inte att bedöma en spelare utifrån enstaka statistikkategorier. Blir väldigt lätt med confirmation bias då.

Wow, 150 missade inlägg sen typ igår. I slutet på maj, trots det inte något nytt namn 😂

Hockeybullen är hetare än någonsin 🔥

Ja nog ligger vi på plus i denna säsongs uppbyggnad av laget, det är det ingen tvekan om. Bara att signa Shore och Rissanen lyfte vår trupp och sedan vem som än vi tar in på Grecos plats blir ju ännu ett plus till for sure.

En stor missuppfattning är att vi tog i Greco pga att Törna skadade sig, men det är inte sant. Vi tog in Bouma för att fylla upp Törnas plats. Greco kom in för at vi saknade den 14 forwarden även när Törna var fit for fight. Men visst kan vi se Törna som ett nyförvärv till de lägre kedjorna som även Johnsson, Hofbauer och Lawner är, så där har vi definitivt gott plus.

Så jag ser att vi har byggt en bättre trupp denna säsong än den vi hade förra säsongen. Så jag förstår inte var all denna jävla negativitet kommer ifrån. Vi har en bättre trupp i år så vi borde ta oss längre, men visst kan vi ryka i en kvart igen, men då har vi i alla fall spelat oss dit. Vi skulle ta små steg tillbaka till toppen, nu vart det ett gigantiskt kliv förra säsongen, så bara att kunna hålla i det hela denna säsong är ju en vinst i sig själv.

Det är dags att se framåt och se uppåt och lämna de bedrövliga åren till historien. Vi var där och vi vill inte dit igen.

Hur man än analyserar får man aldrig tappa tron till vårt lag.

Edit: Jag glömde aldrig i: Hur man än analyserar får man aldrig tappa tron till vårt lag.

En fundering… hur mycket kan en spelare som Austin Wagner kosta? Rimligtvis borde han väl ligga runt 180-200k i månaden och då borde vi väl ha en del pengar över? I så fall vart lägger vi dom pengarna?

Jag kan säga att jag tyckte om hur Wagner spelade när jag såg honom under föregående säsong.. med det sagt vet jag inte om han är en spelare som skulle gå ihop med Russell och Little…jävligt svårt detta!

East Ja lite så även om Little och Russell känns som ‘egna’ är och har varit här så länge. På backsidan däremot är det bara ‘Svennebananer’

East håller helt med dig. Det där skaver lite hos mig. Det vore ett enormt plus i mina ögon om det gick att få in en svensk spelare i topp 6. Men Broc, känns ju nästan som svensk efter alla år och Russel har ju bra koppling hit också iallafall..

East Jag måste ändå säga trots att det är riktigt bra spelare så är det ändå tråkigt om våra 2 första kedjor skulle bestå helt och hållet av utländska spelare.

Elie - Shore - Rattie

Little - Russell - Wagner

Jag har inga problem med det. Diversity, equity och inclusion är så modernt nu så vi ligger helt rätt i tiden.

Hoppas på en “pennan glöder” idag eller imon.

... Men Broc, känns ju nästan som svensk efter alla år och Russel har ju bra koppling hit också iallafall..

Ja Little får man nog räkna till Linköpingsborna med fru och barn i Linköping, sen har han ju varit så länge i LHC att han känns som Svensk. Russell gjorde ungdomsåren i J18 och J20 åren mellan 2009 till 2013 i LHC och sedan när han vände tillbaka till Europa 3031 efter AHL så blev det Linköping igen, så nog kan man säga att han är acklimatiserad till Linköping och Sverige.

• jg svarade på detta.

East
        Jag tycker inte att en Svensk spelare är mer värd att ha i dem två första kedjorna, än vad det är värt att ha utländska spelare där. I synnerhet när det är två st som varit länge i LHC, varav den ena (Russell) kommer från våra egna juniorled (J18 och J20), och Little har varit hos oss i väldigt många år.

Sedan kan jag tycka, att det hade varit en helt annan sak om det varit egenfostrade Svenska spelare i dem två första kedjorna, då blir det något helt annat, men om det sedan är en sådan som Ljungh, som kommer från Västerås, som spelar i dem två första kedjorna, det kvittar fullständigt för min del. Det är egenfostrade spelare som gör det väsentligt mycket mer intressant.

Svenska toppspelare är väl i regel dyrare också även om deras lön är likvärdig. Men både Little och Russell bör man kunna räkna som “våra egna spelare” på många sätt. Det är inte direkt några random legoknektar från Kanada.

Stämmer Lukkinens källa smäller det troligtvis imorgon. Isf kommer Lukke bli nya fiskarn och borde se till att hans namn står i guld.

Angående utländska spelare så ser jag inget problem med det. Att ha en svensk spelare från Piteå eller amerikan gör mig detsamma, de har troligtvis samma känsla för föreningen ändå. Det som kittlar mer är ju de som faktiskt är helt fostrade här. Russel har ju ändå gått gymnasie här och har således mer hjärta för LHC än random annan svensk spelare.

På tal om svenska spelare på marknaden… är det helt uteslutet att vi är med och hugger på Oskar Steen? Lutar väl såklart mer åt Färjestad men han borde väl begrunda alla bud tänker jag, och vi har ju en hel del att lägga på sista pusselbiten.

Anonymous6 Stämmer Lukkinens källa smäller det troligtvis imorgon. Isf kommer Lukke bli nya fiskarn och borde se till att hans namn står i guld.

Ingen press 😂

En viktig detalj med svenska topp-spelare, som vänder hem från NHL, är ju att många av dessa har “sina klubbar” i SHL, och då blir det ju ofta kört. Att vi kunde tinga Bergfors (även om han var katastrof här) var ju egentligen bara för att Södertälje inte var ett rimligt alternativ. Det är sånna spelare, eller spelare som var runt en del i Sverige innan de stack utomlands som man har chansen på, och de växer ju inte direkt på träd.