Silly Season - Strategier och spelarutvärderingar
- Redigerad
Nils håller med..jag trodde (tror) som bäst 95/5. Tror verkligen inte det blir av, men kan hoppas.
LittleT Oddsen bedömdes 60/40 % till NHLs favör.
VM-petningen kan visa sig vara det bästa som kunde hända Cluben. Från att vara rena fantasier till att det nu låter som 60/40. Det går fort i hockey.
En person med vissa () kopplingar till cluben uttryckte sig så.
Jag tycker inte han gör skäl för den lönen..
70k är ju ändå väldigt lågt för en seniorspelare med rutin. Juniorer som ju är billiga är svårare att räkna med att de håller en viss nivå över säsong. Vad/vem menar du skulle göra skäl för lönen? Tänker du kanske att nästan valfri HA back gör jobbet minst lika bra, men för 40-50? Utveckla gärna!
Vinhandlarn svårare att räkna med att de håller en viss nivå över säsong
Till skillnad från Kreü då?
Skämt åsido, jag tror oavsett att det är en ickediskussion. Kreü ska sannolikt ingenstans…
Vi har två tydliga hål i truppen:
- En bra förstamålvakt
- En riktigt vass vinge till andra
Att lägga en enda krona på att justera B8 innan dessa båda poster är säkrade vore hål i huvudet. Att lägga pengar på att byta en B8 mot en ny B8 vore också hål i huvudet. Om nuvarande B8 ska ska väck bör han ersättas av åtminstone en B5-6 för att det ska vara värt att lägga tid och pengar på. Men först det viktiga som sagt; målvakt och vinge.
alfie borde tänkt till innan jag skrev, haha.
alfie ersätta en B8 med en B4-5 och skicka ner alla andra ett hack.
Ja det är ju först då det öht börjar bli intressant men sådana backar är inte gratis precis och som du säger finns det två andra jävligt dyra poster som behöver tillsättas först. Tills det är löst är nuvarande B8 det absolut minsta av våra bekymmer
Lukkinen Håller med, men det skulle väl va om man värvar en Öberg och/eller lyckas få in typ Lindbom/Ollas. Då finns det plötsligt massor pengar över.
Men även om det sker tror jag inte vi får nån mer back. Kreü verkar lite untouchable och man vill nog ge Norén och Aronsson en rejäl chans att utvecklas, vilket någonstans är sunt då vi behöver fynd längre ner i hierarkin för att vara framgångsrika långsiktigt, även om man gärna ser ett ”all star team” här och nu.
Man kan tycka att backsidan är lite tunn.
Men Myrenberg bör få chansen att inleda i topp 4 efter hans förra säsong. Vi har Fanten i första, Rissanen i andra, det tar emot att säga det men Hulta i första eller andra. Sen ska också Norén få chansen från start. Jag tycker vi ska inleda med backarna som vi har. Sen har vi dessutom Hävelid som förhoppningsvis kan blomma ut, gör han det så är det en riktig joker.
Alltså jämförelsen blir ju inte om man helst har dyr vinge + dyr målvakt eller billigare vinge + dyr eller mellandyr målvakt + en back till in. Det sistnämnda alternativet är ju sannolikt snarare billigare vinge + mellandyr målvakt + halvbillig back + lite av Kreüs lön.
Han är lönesatt som en relativt erfaren SHL-back och känns inte som en spelare som man skulle hitta nytt jobb till utan vidare med samma lön. Visst, något annat SHL-lag kanske vill ha in lite kött till det priset eller möjligtvis ett lag utomlands men kan inte se ett allsvenskt lag som skulle betala SHL-lön för en back som inte kommer gå in högt i laget i Allsvenskan heller på grund av spelstilen. Nu har man signat Norén som man verkar tro på en del, man har Kreü som inte direkt suttit på läktaren och man har Aronsson som gjort sitt första år nu. Det känns helt galet att i det läget skicka en back i maj/juni. Nu är det bara att köra på och hoppas att de två kvarvarande korten faller väl ut och att våra 4 mindre etablerade backar har gott om tändvätska för att utvecklas och förtjäna varenda minut av speltid.
- Redigerad
60/40 låter ju lovande. Frågan är ju om Vrana vill harva i AHL en säsong till om han inte riktigt tar plats i NHL. Fanns det några indikationer på denna träff om det lutande mer år NHL eller start i AHL i höst för Vrana, eller fanns det några hintar om vad Vrana helst väljer: SHL eller AHL?
Jag tänker att om Vrana är trött på AHL samtidigt som det är hans troliga destination i början av säsongen så har vi större chans att få hit honom.
Edit: och sas det något om när beslut väntas?
- Redigerad
Om jag ska ge ett svar så är det för mig tydligt att vi byggt om vår strategi, vi ska ha dyra spelare av ren klass högt upp i laget och sedan billiga spelare som det ska finnas uppsida i över tid längre ner i laget.
Dessa spelare får gärna kosta 70 som Kreu gör men ligger man över 40-50 anser jag som sagt att uppsidan blir viktig. Man kan annars ersättas av vilken HA-back som helst. Jag var positiv till Kreu inför förra säsongen. @alfie var på mig då och såg inte samma uppsida i Kreu som jag gjorde, det är inte ofta vi två ser lika på många saker men här håller jag med honom fullt ut. Kreu saknar fullständigt uppsida, det finns ingen utveckling där. Han är direkt bedrövlig långa strunder på den här nivån och sedan godkänd som bäst ibland.
Spelet med puck framförallt är nog bland det sämsta SHL någonsin skådat, det var där jag inför förra säsongen trodde det blivit bättre under tiden iväg från LHC men vi fick snabbt erfara att det till och med blivit sämre. Då blir det segt som jag tycker när Kreu kostar det dubbla och lite till mot vad en junior gör men han levererar sämre än en junior.
Sen tror jag på grund av politik samt att PJ inte vill erkänna att Kreu är en totalt misslyckad värvning så får han nog detta året också. Där har du min bild och då ska tilläggas som sagt att jag inför förra var oerhört spänd på Kreu men jag hade uppenbart helt fel där.
ananas Frågan är ju om Vrana vill harva i AHL en säsong till om han inte riktigt tar plats i NHL.
Skulle rentav tro att det är AHL som är utgångspunkten för honom och lite som med Högga - möjlighet att plocka upp erfarenhet vid skador. Med hans historik och med tanke på att St Louis inte ville ha honom i laget tror jag inte det är nåt bättre som väntar i sommar. Det säger ju också en del att han blir petad från Tjeckiens VM-lag trots en svag trupp (Radan Lenc liksom…). Det är ju inte direkt pga spelmässig kapacitet. Har jättesvårt att se något lag lova honom en plats i NHL.
Men med det sagt är det ju som med Högga åt andra hållet också - även ett minimum-kontrakt, om det är envägs, innebär ju 2-3x pengarna han hade tjänat här.
Sportbladet har släppt en intervju med Leksands sportchef. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/KMvObe/leksand-tv-special-60-minuter-bara-om-leksands-if
Sportchefen om omfattande jakten på ny målvakt: ”Självklart tittar vi även på den övre hyllan”
Har inte tillgång till innehållet. De kanske bara snackar allmänt om att en målvakt ska in, men det hade varit intressant att höra om det nämns några namn annars. Är väl rimligen ungefär samma namn som vi tittar på.
Angående backsidan så tänker åtminstone jag att många fortfarande är ganska unga och utvecklingsbara. OM Myrenberg, Hävelid, Aronsson och Kreu blir 10 % bättre nästa säsong så är mycket vunnet