Om vi profilerar oss mot utfrysta KHL-spelare kan det nog bli flera kap 🙂 Nåt lag måste ju bli först nu när åsiktskorridoren börjar svänga…

Ser på Frölunda. Fys-Edlund har fått mycket beröm för sitt jobb och de ser sjukt bra tränade ut. Säkert också till stor del en kulturfråga där Joel och Friberg säkert drivit gruppen till att ge allt på träning varje dag. Tyckte vi såg allt annat än tränade ut i år. Långsamma, inte så intensiva och ganska fort trötta. Att få gruppen att chippa in mer låter givetvis bra men jag hoppas verkligen man tar sig en rejäl funderare på om inte ett nyförvärv av en välscoutad fystränare kan ge minst lika stor positiv effekt som en bra spelare.

NorthLondonForever Håller helt med, tror vårt problem är att vi inte har den kulturen eller ledarna som går i bräschen för hårt jobb varje dag.

Till er som har bra koll på spelarnas löner. Vad ligger en målvakt likt Linus Söderström på? Han håller banne mig Högga-klass, 28 bast och har varit i Schläft i 3 säsonger nu. 700K?

Metallica Nämn en back senaste 10-15 åren som gjorde bra ifrån sig i LHC som inte tidigare hade lirat i Sverige? Kommer nog inte på en enda ärligt talat. Nu sitter man och ska buda på dom dyraste och mest självklara namnen istället.

Jag tänkte skriva Chad Billins, men när jag kollade upp honom hade han en halv säsong i Luleå innan.

Metallica Nämn en back senaste 10-15 åren som gjorde bra ifrån sig i LHC som inte tidigare hade lirat i Sverige?

Drar till med Sam Lofquist

Plocka hem Jacob Johansson från Timrå till nästa säsong. Han har ju tappat förstaspaden där och kanske vill vidare? Två år kvar på kontraktet som inte kan vara så himla dyrt? Erbjud Timrå att ta majoriteten av den kostnaden och så får vi ta risken med att sitta tjockt med målvakter om ett drygt år.

Nackdelen är väl åldern, som förvisso inte är så mycket för en målvakt, men man kan ju bli ”fat and happy” ändå.

I brist på andra solklara alternativ tycker jag ändå detta smakar bra.

Jirpo Cirka 225-275 någonstans skulle jag gissa på. De andra topplagen i ligan bortsett från oss kan få ner lönerna lite med argumentet “vinna guld”…

Bowmore Sam Lofquist

Visserligen inte SHL men totalt 3 säsonger i OJK och Djif.

Dessutom var han väl mer av en spektakulär profil än en bra hockeyspelare.

Efter att ha slösat ett par minuter på Eliteprospects går att konstatera att Melichar och Majesky är de enda som passar in på beskrivningen.

alfie

Just ja! Inte ens där hade vi scoutat en egen import på backsidan. Vi sticker ju istället ut med att historiskt varit framgångsrika att få fram egna talanger från juniorleden på just backsidan som har fått tagit plats och krutet har lagts på forwardsidan när det gäller nya importer. Det är ju bara synd att våra egenfostrade backar väljer andra lag i SHL när dom väl återvänder( Dahlström, Carlsson) och skulle inte bli förvånad att se Lundmark eller Ginning i andra lag heller tyvärr. Är nog dax att börja prioritera backsidan lite mera som har varit väldigt eftersatt sista 10-15 åren.