Det jag vill ha är en tränare som inte låter spelartyper som Rattie och Shore glida runt. En som ställer STORA krav men fortfarande är bra på att få ihop en grupp.

Merci Endast baserat på nuvarande kontrakt och hyfsat seriösa rykten

Det är när man ställer upp det som du gör som årets silly blir väldigt jobbig. Vi har inte skitmycket öppna positioner att spela med. Och väger man in tillgängliga pengar och vår dragningskraft ännu mindre. Och de vi har på kontrakt ser på pappret ut som bra spelare. Men bevisligen fungerar det inte alls som grupp/lag, (eller om pappret helt enkelt bara är baserat på gamla meriter). Om det är av åldersstruktur, karaktär eller vad det nu är.

Så för att förändra på riktigt så behöver vi bryta med en eller några kontrakt. Och då ligger väl Shore och Lanwer nära till hands. Men då bygger det å sin sida på att man kan bryta med Shore ”gratis” och dessutom locka hit någon från samma hylla, som dessutom fyller de kriterier vi i år saknat från en förstacenter.

Det är fan o va sportchef som Bergsten hade sagt. Men jag hade gjort allt för att bryta med Shore och tagit det därifrån.

Hoppas aftonbladet har fel sina spaningar om att de gått vidare med andra namn än Ante. Alternativt PJårtensson kommit på andra tankar. Känns som stort risktagande gå på annat namn än Ante som förstaval som huvudtränare. Men PJ har ju gjort en del puckade tränarkontrakt hittills så han kanske fortsätter så.

Tycker LHC oftare än andra mer framgångsrika klubbar såsom Frölunda, Färjestad gör sig med underpresterande spelare under kontrakt. Där spelare kommer tillbaka efter en svagare säsong. Svårt tro nåt framgångsrecept är bara ta in nya spelare och sen utgå från att de är bättre än de förra. Shore är väl den jag tycker man bör försöka bryta kontraktet dock.

PuckOut Nej resultatet av en värvning är svår att förutspå, det är därför PJ tjänar bra med pengar. Det är hans jobb.

Det beror förvisso på vad du menar med “bättre” i det här fallet. Men man får ju utgå från att du menar mer meriterad än Myren. Och ska vi få in en mer meriterad målvakt kommer det kosta.

PJ får bra betalt för att värva smart också. Att hitta en mindre meriterad målvakt för billiga pengar som har en hög potential ser jag hellre att han satsar på.

PuckOut Har du några exempel på målvakter som på pappret är bättre än Myrenberg och inte är svindyra? Som vill komma hit dessutom. Mest rimligt enligt mig är att hitta en lite billigare och lovande målvakt som kan utmana om att få stå.. Men att värva svindyrt när vi redan har Myrenberg som ännu inte har peakat låter inget vidare.

Jag tycker Myrenberg gjort sig förtjänt av att gå in i nästa säsong som tilltänkt etta med en likvärdig ung och utvecklingsbar målvakt bredvid som ska flåsa honom i nacken, sporra varandra och tävla varje dag om att få stå. Vill som sagt ha tillbaka Högberg / JJ situationen på målvaktssidan. Optimalt i mina ögon, två duktiga unga killar som vill framåt och inte kostar skjortan. Vi vet att Myrenberg funkar i Cluben och vi vet att lassa shitloads av pengar på ett “säkert” kort inte nödvändigtvis är likställt med succé då väldigt mycket av en målvakts framgång hänger på hur vederbörande kommer in i laget och truppen.

Jonteman

Håller med. Lawner skulle exempelvis kunna komma tillbaka starkt. Tycker han har gjort det ganska så bra på slutet.

Det här med att bryta kontrakt är vanskligt och en dyr historia. Kostar ofta mer än vad det smakar är min känsla.

Med rätt ledarskap kan vilken idiot som helst blomstra. Det är väl egentligen där vi borde lägga allt krut istället för att hetsa om vilka spelarkontrakt som ska brytas.

Nej, det kanske skulle vara bättre att behålla så många som möjligt från den här truppen. Satsa på kontinuitet istället och hoppas på att Ante blir en framgångssaga. Bryt inga kontrakt och förläng med både Little, Törna och Kreu.

Jag vet inte vad jag vill längre!

Visst behöver laget förstärkas på sina håll i kanter, men det allra viktigaste blir att få laget att fungera. Skapa en defensiv som är på acceptabel nivå hela säsongen, få prestationerna att sluta svaja som ett fyllo på finlandsfärjan etc. Allt det borde egentligen gå att göra med nuvarande trupp. I mina ögon är det inte nyförvärven som ska vara den stora orsaken till förbättring utan de befintliga.

Tycker överlag att det är svårt, svårare än vanligt, att se vilka spelare som underpresterat på grund av dåligt ledarskap och vilka som bara är för dåliga/inte passar. En sån som Kreu tror jag kan vara oerhört nyttig, om man nyttjar honom på rätt sätt exempelvis. Men ska han spela man-man och vara en offensiv kraft, då är han inte bra nog.

Tycker det är dags att skicka iväg en scout till Tjeckien/Slovakien/Finland etc. för att försöka hitta (relativt) oupptäckta spelare med potential än att lägga stora summor pengar på 30+ gubbar hela tiden. Våga göra som Frölunda och föryngra laget! Ska vi sitta och EP-scouta och bara gå på gamla meriter lär det inte bli någon skillnad.

Kjeppkinesen

Kreu är jag extremt osäker på. Han kan spela bra i 15 minuter för att sedan visa upp en speluppfattning som en bakfull div 3 spelare. Samtidigt kan han agera som 7e back och spela mycket BP till en billig peng är det nåt som lockar. Hjärta för klubben verkar han ha och kan nog acceptera vara utanför laget ibland. Samtidigt har han gjort sådär 5 säsonger i SHL utan att riktigt etablera sig så då bör man kanske satsa på andra namn istället.

Törna skulle jag ge ett 1 årskontrakt men betalt som en 3e/4e kedjespelare. Duger det inte får han söka sig vidare. Som snart nybliven farsa kanske han prioriterar vara hemma nästa säsong istället för tjäna cash i Tyskland.

Metallica Har du några exempel på målvakter som på pappret är bättre än Myrenberg och inte är svindyra? Som vill komma hit dessutom.

Det är väl självklart att jag inte vet det. Sluta larva dig. Att jag skulle veta vilka målvakter som vill hit? Vet nån det? Trams.

Tycker dock det är dumt att inte leta efter nåt bättre än Myrenberg. Det är en viktig position.

@Kjeppkinesen

En målvakts uppgift = att stoppa puckar.

En bättre målvakt = nån som är bättre på att stoppa puckar.

En bättre målvakt = dyrare målvakt? Ja kanske, men det behöver ju inte skilja astronomiska summor.

Slanta upp på Lennström. Dock lite osäker på skadehistoriken… någon som vet vad som hämmat honom den här säsongen?

PuckOut Tycker dock det är dumt att inte leta efter nåt bättre än Myrenberg. Det är en viktig position.

Det blir enklare att förstå vad du pratar om ifall du kan ge några konkreta exempel. Ska vi få hit etablerade målvakter som på pappret är bättre än 91,3% med ligans sämsta försvarsspel framför sig så lär det också kosta en del. Alternativet är typ en Ludvig Persson, men när vi har konkurrens från lag som Växjö där, så kommer dom knappast välja att spela i LHC.

Det både jag och @Kjeppkinesen är inne på är väl främst att LHC på senare tid har fått betala ordentligt för målvakter som Monstret och Heljanko. Är det läge för ytterligare en sådan dyr målvakt när vi redan har Myrenberg som ligger på ligans övre skikt baserat på räddningsprocent? Tveksamt.

Metallica Det både jag och @Kjeppkinesen är inne på är väl främst att LHC på senare tid har fått betala ordentligt för målvakter som Monstret och Heljanko. Är det läge för ytterligare en sådan dyr målvakt när vi redan har Myrenberg som ligger på ligans övre skikt baserat på räddningsprocent? Tveksamt.

Precis så. Framförallt skulle vi frigöra pengar till att stärka upp backsidan eller forwardssidan om vi nöjde oss med ett billigare alternativ.

Myren har alltså en räddningsprocent på 91,3% och är 24 år och kommer bara bli bättre. Jag är långt ifrån kär i honom och han har mängder av områden han behöver förbättra, men har man över 91% i räddningsprocent två säsonger i rad så håller man på den här nivån. Jag har svårt att se att vi kommer hitta nåt bättre faktiskt.

In med Ollas!

Det kommer bli långa månader det här. Jag är redan taggad på nästa säsong. Inte bra.

Jag är kluven. Myrenberg har gjort det bra men han är fortfarande ojämn, men jag fattar att man behöver spela mycket för att hitta jämnheten.

I slutändan behöver man väl inte jobba som hockeyanalytiker för att konstatera att det inte är målvakterna som varit det största problemet i år (och tidigare år), utan grund- och försvarsspel. Sätt det så tror jag att Myrenberg kommer att vara grym! Men se för fan till att han har någon att tävla emot, på riktigt.