Skönt att vi har en stomme med 35+ iallafall.
Silly Season - Strategier och spelarutvärderingar
LaumannBingo Du menar att vi inte ska ha några spelare längre ner i laget?
Vi ska låna ut våra juniorer men vi ska inte värva från HA så vi fyller på truppen.
Eller vi får värva från HA men då måste det vara spelare som varit utlånade från oss tidigare?
Det är klart att vi ska ha 4 kedjor + ett par extra spelare. Och givetvis ska vi ta hand om våra egna spelare efter en utlåning på ett eller ett par år, för om de har blivit tillräckligt bra för att ta en säsong i SHL, ja då ska de komma hem igen. Mora och Almtuna är två HA-lag som kan ta hand om och utveckla våra juniorer som behöver tid för att utveckla sina skills.
Men varför ska vi värva från HA om det inte är ett fynd som spelar/spelade där, kan man inte scouta bättre utan om man gör en massa chansningar så bör man låta bli.
Nu ska man inte värva för en tänkt hierarki utan spelarna ska förtjäna sin plats i hierarkin genom matchspel. Ta tex Ljungh som var en tredje center men på egna ben arbetade sig upp till en första center plats. Nu har vi trå bra leading lines som kommer bli fulltaliga med någon förlängning och/eller värvning. Tredje och fjärde lina spelare har vi en drös av så där behöver det inte fyllas på med flera halvhyfsade spelare. Ska vi gå för något så skulle vi behöva 3 till 4 producerande kedjor. Byter vi ut någon i 3 och 4 linan så bör vi försöka få en bättre spelare. Om man kollar på topplagen så har de 4 kedjor som kan producera.
Jag tänker att vi ska glömma alla tankar på topp 6 över huvud taget de kommande åren. Stå för något med substans i stället för resultat. Ja, det är en resultatmatch, men resultaten kommer om man spelar bra hockey och den kryddar med stjärnor. Vi har spelat dålig hockey men överlevt genom stjärnor. Värva spelare som Christoffer Ehn eller Bakke som har ryktet om sig att vara riktigt stabila lagspelare som vill vinna. Se till att vi har några gubbar som kan hitta nät så klart men det är liksom så jävla illa med gubbar som egentligen kan som glider runt och har ont, inte klarar av att hålla nivå och grundstrukturen är helt obefintlig. När Ludvig Larsson, som visserligen inte riktigt levt upp till hypen, valde Örebro så skulle Cluben varit där. När Linus Johansson skulle iväg från DIF skulle cluben ha varit där. Möjligtvis var vi där, men jag menar i liknande situationer framåt. Överbetala för dessa genom att ge 200 i stället för 150 i stället för att överbetala för stjärnor genom att ge 350 i stället för 300. Typ. Jag vet inte. Jag vill så klart ha flashiga namn in osv men det känns nästan skönt om det inte är världens mest aktiva silly. För jag vet inte om jag verkligen tror på en enda värvning innan jag sett hur det ser ut efter tio omgångar igen. Vet inte om jag jublar ens över en spelare som Vrana.
Kjellman Håller inte riktigt med dig där. Målbilden inför varje säsong måste väl ändå alltid vara att ta sig så långt upp i tabellen som möjligt? Jag tror att denna säsong blev pannkaka mycket för att vi hade skev självbild. Sen kan vi trycka in hur många stjärnspelare som helst, så länge inte spelsystemet fungerar så gör det inget nytta. Vi har haft en tränarstab som lyckats få oss till topp 6 under 4 år.. jag vill iaf hoppas och tro att det är där problemet ligger.
Med en ny tränarstab inför nästa säsong om vi nu får stannar kvar i SHL så tror jag det kan vända. Vi har en bra stomme av spelare och några intressanta nyförvärv från HA.
DragskottsDan Tror det viktiga är att kunna hålla isär målbild & självbild.
Där tror jag laget misslyckades i år!
LaumannBingo Laget tror man är ett topplag, när verkligheten visar något helt annat…
- Redigerad
jg Exakt så man pratade om att man skulle gå längre än förra året, det är en målbild.
Men jag tror att laget tog för givet att man var ett topplag istället för att inse att vi är ett bottenlag som flaxade till en säsong och för att nå målbilden av topplag krävs ett ännu hårdare jobb.
Dvs självbilden är realistisk, man ser vart man är i näringskedjan. Men målbilden är att prestera över det (vilket är självklart)
Nu var självbilden att man var ett topplag & att krydda laget med ”spets” skulle funka av sig självt.
Livsfarligt att inte kunna hålla isär det där…
LaumannBingo Nog skulle man kunna föra i bevis att denna “Topplags-naivitet” även finns i viss mån hos oss supportrar, även om polletten har fallit ned på många håll…
Så är det.
Var man hamnar i tabellen är ju svårt att lova, och än vet vi ju faktiskt inte helt fur länge vi kommer spela.
Men största misslyckandet för mig, utifrån vad som många gånger, kommunicerades från ledningen. Är att vi inte på något sett blev ett jobbigt lag att möta.
Det har vi inte, de vinster vi tagit är snarare pga individuell skicklighet.
- Redigerad
Lokalpatrioterna de vinster vi tagit är snarare pga individuell skicklighet.
Vet inte om det är så klokt att ändra på klubbens DNA, dvs vi har aldrig varit ett jobbigt lag att möta, om man med det menar fysiskt spel.
LHC för mig har alltid varit ett spelande lag med skicklighet och fart, som sköljde över motståndarna. Där har vi vårt DNA. Det kan ju också ses som ”jobbigt att möta”.
Jo ”vårt DNA” har verkligen visat sig vara ett vinnande koncept.
Tåget har för länge sedan gått när man kunde ha två, tre spelare (att fler än så som är så mycket bättre än övriga ligan är bara en larvig dröm) som sköljde över motståndarna.
Skulle säga att redan på Hlinka Hlavcs tid var den strategin utdömd. Uppenbart att sånt KAN funka i serien, men tar tvärstopp i slutspel.
Lokalpatrioterna Jo ”vårt DNA” har verkligen visat sig vara ett vinnande koncept.
Nej inte på senare år, men det beror ju snarare på dåliga värvningar, dåligt spelsystem, dåliga tränare, dålig kravbild.
Den här säsongen har vi absolut ett lag (på pappret) för vårt DNA, men då har ovanstående faktorer fallerat igen.
Vad är alternativet? Byta DNA till att bli vadå, Växjö? Luleå?
När menar du att det var lyckosamt? När ingen annan var i närheten av vår lönebudget?
Det är vi ju långt ifrån nu, och inte ens då vann vi guld.
Det var väl hyfsat lyckat att gå upp i SHL, att vi efter det varit ett lag för topp 4-6 i många år och prenumererade på en plats i slutspelet.
Bert ville ändra på Clubens DNA, gick sådär. Då menar jag inte bara resultaten, det blev början på nedgången.
Man ska spela sitt spel.
Känns lite som att Ante har hamnat i samma energilösa tillstånd som övriga tränare i laget. Tycker mest han ser allmänt uppgiven ut i båset. Vad är det man skruvar på numera? Ingenting? Rulla vidare med samma trötta kedjor och backpar. Tveksam till en förlängning där.
Lite märklig situation när man har gjort klart med två assisterande men man vet inte vem som ska vara huvudtränare eller om vi spelar i SHL nästa säsong.
Metallica Känns lite som att Ante har hamnat i samma energilösa tillstånd som övriga tränare i laget. Tycker mest han ser allmänt uppgiven ut i båset
Kan till viss del förstå honom.
När laget faktiskt börjat steppa upp lite så är det nån som kommer med ett härligt individuellt misstag som inte tränaren kan styra över. T.ex Kovacs sist, man har 1-1 in till tredje efter en kass andra period med så får Kovacs nån snilleblixt och det står 2-1 Örebro i paus.
Känns som att så fort Ante och laget börjar få lite ordning på saker så kastar nån bort det via misstag
- Redigerad
LaumannBingo Absolut, jag kan också förstå att det är en tuff situation att komma in mitt under säsongen till detta sjunkande skepp. Men jag är skeptisk till en slentrianmässig förlängning enbart för att han har gjort några månader i båset.
Man måste noggrant utvärdera vad det finns för alternativ och på vilket sätt Ante eventuellt skulle kunna få laget att lyfta nästa säsong (något han har misslyckats med denna säsong oavsett ruttna förutsättningar).
Metallica håller med dig till 100%, Ante ska utvärderas på samma sätt som andra tänkbara kandidater
Metallica Lite märklig situation när man har gjort klart med två assisterande men man vet inte vem som ska vara huvudtränare eller om vi spelar i SHL nästa säsong.
En gissning som inte helt är dragen ur röven är att det blir en rätt omfattande förnyelse i coachstaben nästa säsong även om vi är kvar i SHL…