Mittzon

Vrana upp i tredje idag med Lapierre och Protas i diverse övningar, sista chansen nu på lördag att visa att han ska ha en plats i laget till premiären nästa vecka?

sopalb Inte ett dugg, nödvändigtvis. Victor Söderström fick inget nytt kontrakt i ett av NHL:s sämsta lag och han har varit king sen han kom till Brynäs.

NHL är väldigt mycket politik och det gäller att ha en hel del tur med lag, dess utvecklingsfas och talangpool.

Utöver de rutinerade yttrarna (Ovi, Mangiapane och Wilson) så har Capitals två relativt unga forwards i McMichael och Protas som båda gjorde runt 30 pinnar förra året och som man förväntar sig ta kliv. Dessutom har unga talanger som Cristall och Miroshnichenko (vilket jäkla namn!) gjort en bra camp och utmanar.

Man kan väl säga att Vrana tävlar mot Sonny Milano om sista platsen i topp 9. Även han är en förstarundare (samma draftår som Vrana) och som har en rejäl uppsida även om han, likt Vrana, inte har fått ut max av det på senaste tiden.

Med det sagt, Vrana är ingen given succé i SHL. Men det gäller samtidigt inte att dra allt för stora växlar om han inte skulle ta en tröja i NHL.

Edit: Capitals har satt upp Sgarbossa på waivers.

howswedeitis Att dom börjar sätta folk på waivers innebär väl att det börjar röra på sig nu då.. vi får se hur det går för den gode Vrana!

Premiär för Caps kommande natt. Måtte väl ges någon information nu?

Kjellman Fortfarande träningsmatch. Caps har sin premiär 13 oktober. Men efter nattens match borde ju nått beslut tas.

Det dröjer säkert ytterligare några dagar innan det kommer något besked kring Vrana. Men den riktiga sillyn för tillfället enligt mig är backbesättning. När kan Jonte spela igen? Finns det risk för bakslag? Klarar Norén omställningen till SHL?

Tycker det ser äckligt tunt ut för tillfället. Känns som vi är helt rökta om Fanten eller Rissanen bli frånvarande. Visst hoppas man att Hävelid tar det där klivet men det är absolut inget som jag kallt räknar med. Han ser fortfarande valpig ut i egen zon.

Nae, känslan är att det måste in något stabilt och rutinerat. Sitter vi på för många backar om någon månad går det att lösa ett utlåning till HA för Norén, Aronsson eller liknande.

Metallica håller med dig där. En stabil tvåvägsback eller en riktigt rutinerad defensiv herre är nummer 1 för mig.

Men nu finns det ju pengar från sponsorer till just Vrana. Inte till en back. Så dom pengarna måste PJ isåfall jaga från annat håll.

Svår balansgång det där.. jag hade givetvis också gärna sett en stabil SHL-back till men jag vägrar tycka att vi inte har laget på pappret (inkl backsidan) för att vara stabila kring topp 6. Nu tycker jag att det mer är en coachfråga att få det att stämma på isen. Materialet finns, så länge vi är hyfsat skadefria vilket vi är just nu.

alfie Håller med dig till viss del, men jag tycker att förutsättningarna har förändrats. På pappret borde det kunna räcka. I verkligheten har Jonte varit ”någon vecka bort” sedan augusti och han kan fortfarande inte ens träna med laget.

Det innebär mer istid för Norén, Aronsson och WWK. Inte säker på att det räcker. Vi är som sagt nu bara en skada ifrån att mönstra en väldigt svag backbesättning. Norén såg bra ut på försäsongen när alla gick på halvfart men nu hinner han inte riktigt med.

Christall kan väl dessutom användas i 9 matcher och sen skickas ner utan att dom använder hans kontraktsår i NHL?

edenbrah Fast riktigt så hårda kan vi väl inte vara mot Norén. Tycker han varit klart godkänd hittills förutom bottennappet mot FBK.

Absolut. Han är en rimlig åttondeback och förväntningarna får då vara därefter. Men han har inledningsvis haft det ganska tufft. De flesta siffrorna säger samma sak. Men det är väl mest strukturen på backbesättningen som känns bristfällig.

Det är endast Fanten och Rissanen som kan bära varsitt backpar. Hultström behöver hålla någon av dessa i handen. I övrigt sitter man på massor backar i ålder 20-25 år där egentligen samtliga behöver ta kliv framåt för att det ska kännas bra. Och den allra mest lovande av dessa unga backar har inte kunnat spela eller träna med laget sedan augusti.

Metallica Måste vi inte få in Forsling och Hedman för att det ska se riktigt tryggt ut :-)

Ni ställer väldiga krav på backarna. Nej, jämför med hur det såg ut inför förra säsongen. Så länge som det ser ut som vi tar kliv frammåt från förra säsongen så är jag nöjd. Det ser bra ut.

TheDude Har främst lyft mina frågetecken. Men ska vi återgå till Vrana så är det väl mer eller mindre klart att han är petad inför genrepet inatt. Läste det på TheHockeyNews. Vad det betyder kan man ju spekulera kring. Känns lite 50/50 om han får ett kontrakt. Det skulle nog inte förvåna mig om han får det.

TheDude Det ser bra ut.

Nej, det är samma hönsgård som för 2 år sedan. Och det är främst JJ/KÖ’s fel, inte backuppsättningens.

TheDude defensiven ser absolut inte bra ut, man har ingenting om vad man gör i egen zon