Lejon-Fantasten just för att ‘Pajen’- som General Manager, hade ett för “soft” tänk-och inställning

Är det därför han gick all in på soft-Bert?

Lejon-Fantasten “– Jag tyckte att, förlåt uttrycket, men det var lite för ”soft” förra säsongen. Det var det. Och det har vi pratat om och ventilerat ganska mycket, säger sportchefen Peter Jakobsson till HockeyNews.se.”

Det låter som en rimlig sak att säga om man vill skapa någon slags positiv anda inför den nu stundande säsongen. Det är ju inte direkt så att han svurit någon ed om att tala sanning inför journalister … så det kan vara sant att det varit lite för ”soft” eller så kan det inte varit så. Dessutom så är det så oprecist vad han menar med “soft” och vad som varit för “soft”.

Personligen så lägger jag inte så mycket vikt vid intervjuer av den där typen utan ser det mest som marknadsföring inför kommande säsongen för att sälja mer säsongskort.

TheDude Ja- när det kommer till rykten och kommande nyförvärv.

Men annars finns det NOLL anledning att stå och blåljuga i Media om precis vafan som helst - även för PJ.
    Jag har själv praktiserat för Media på LHC-sidan, för ett antal år sedan, så sätt har jag lite kött på benen och kan öppet säga det, att vad som helst säger man inte till Media (HockeyNews, AB, SB m.fl.) -om det inte stämmer, så vidare det inte gäller kommande nyförvärv eller rykten kring spelare.

Så att påstå att dem bara “säger saker” för att hålla god min bland oss fans, nej, det ligger inte någon sanning i det.

Det är en trevlig läsning med en intervju med PJ och hans syn på saker och ting. Nog känns väl PJ som den rätta sportchefen som kan ta oss upp i tabellen, ut ur ingenmanslandsträsket. Jag ser verkligen positivt på PJ jobb so far.

Jag tycker att det är sunt av PJ att ha en kravbild att vi ska tuffa till oss, och det kan man ju se på våra nyförvärv att han går i den linjen. Man kunde ju läsa att PJ hade ögonen på Elie och Leier sedan förra hösten. Det ser ut som att Jesper Pettersson kommer att stanna kvar och få en tuffare kravbild, så denna nya säsong kan vara Jespers väg tillbaka till att vara en toppback.

Lund kommer i närtid skulle jag tro. Slutligt beslut mellan de kandidater som var kvar förra veckan är nog taget om allt gått väl.

Lejon-Fantasten jag vet inte vilken strategi LHC har på Comms-sidan eller hur mycket mediaträning LHC företrädare har. Jag har fått mycket mediaträning i mitt yrke och gemensamt för samtliga utbildningar jag gått är att man ska inte ljuga. Även om man bortser från det etiska/moraliska perspektivet hamnar man i ett helsike om man börjar ljuga eftersom man då skapar narrativ som man själv äger och måste ha en plan för, vilket är omöjligt. Trassla in sig i lögner ska undvikas så länge som möjligt. Vad som däremot är A och O är att “äga budskapet”. Oavsett vilka frågor man får ska dessa besvaras extremt kort och på ett sätt som leder intervjun in på det ämne eller den agenda man själva har. Det här är våra politiker generellt väldigt skickliga på, vilket leder till att vi medborgare nästan alltid känner att ”dom svarar ju inte på frågan”.

Komma väl förberedd till alla intervjuer eller framträdanden är därför väldigt viktigt för att kunna ge det budskap man själv vill.

Sen… det är trots allt ”bara hockey” (missförstå mig rätt) och inte frågor som rör rikets säkerhet, politiska frågor eller affärsmässigt stora transaktioner eller fusioner… så man behöver kanske inte vara så supernoga.

Jag skulle själv välja att fokusera på en ödmjuk framtoning, respekt för sponsorer, publik och supportrar samt skapa en vision av att det finns en tanke och en röd tråd bakom allt som sker i föreningen.

Lejon-Fantasten Men annars finns det NOLL anledning att stå och blåljuga i Media om precis vafan som helst - även för PJ.

Att stå och blåljuga finns det ingen anledning till. I detta fall är så vagt formulerat så att det går att tolka lite hur man vill. Det kan aldrig bedömas vara en lögn.

Jag tror inte att man ljuger för att framstå som duktiga och bra. Jag tror däremot att det är exakt som när man pluggade och varje sommarlov tänkte “Förra terminen var jag lite soft, nästa termin ska jag plugga som ett jävla as och få högsta betyg på alla tentor”. Gjorde man det? Nej. Det är så jävla lätt att stå i media och säga en massa fina saker på sommaren.

Kallzon Lite så. Inte så att det inte har sagts hoppingivande saker de gångna 5 somrarna. Det har alltid gjorts en grundlig analys och man vet alltid vad som ska göras till nästa säsong. Ingen idé att lyssna/läsa på såna här intervjuer, eller åtminstone inte bygga upp några förhoppningar baserat på dem. Vi får se i höst om PJ har rätt tänk eller inte.

alfie

Exakt. “Vi ska vända på alla stenar” har man läst och hört några gånger nu… 😆

Skulle vilja se Fredrik Norrena som ass.sportchef och målvaktstränare. Varför? Mycket trevlig utanför isen och med kontakter från Finland Tjeckien USA och Ryssland. Dessutom skulle han nog kunna utveckla Högga och Myran ytterliggare en nivå. För med Micke Wernblom kommer nog inte dessa 2 något steg högre förutom mer kaffe o sportdryck. Undrar om det skulle kunna funka och mixa bra ihop med PJ. Norrena gjorde väl 7 säsonger här eller något färre eller mer och borde ha en viss känsla för föreningen.

Finns “mycket” som är “positivt” med årets lagbygge;

• Pajen är väck
          • Palmu/Mattå/Maxwell som inte bidrog med något är borta.
          • Junland som tyvärr var en säkerhetsrisk sista säsongen ingår inte i tävlingsgruppen längre.

Förutom dessa positiva faktorer är det mycket som luktar kvalspel tyvärr, Någon gång måste även våra livlinor ta slut…

jg Ja vi är väl tippade runt 12:e platsen i år igen i de flesta kamikaze-tips som inkommit (i och för sig är väl vi det enklaste laget att tippa med tanke på att vi har ägt ingemanslandet de senaste fem åren). Frågan är bara hur vi hamnar där i år, senaste säsongen innebar ingenamansland ett fiasko, för två år sedan var det en skänk från ovan. Jacobsson ger bra vibbar men frågan är om det är too little too late, det återstår att se.

Det känns som vi har en riktigt bra bredd på forwardssidan. Speciellt om vi får in en top 6 forward till.

Då blir det liksom

Ehn-Bystedt-Russell Gallo-sebbe-törna

Som en botten 6. det tycker jag ser starkt ut.

Lund Speciellt om vi får in en top 6 forward till.

Om man får in en vass ytterforward och Bystedt blir kvar i truppen så ser det på pappret riktigt bra ut. Isåfall har PJ gjort vad han kan.. Upp till tränarna att överraska mig och faktiskt få ut mer av laget för en gångs skull.

Om PJ plockar in en meningslös breddforward och Bystedt sticker så ser det istället ganska deppigt ut.

Metallica Om Bystedt: Time will tell, 9 dagar kvar nu bara (tills den 16:e, 00:00-på natten).