Zejho

Jag hoppas också att det innebär förlängning av kontraktet likt man gjorde med Myrenberg. Jag tycker det finns uppsida i Sjöström över tid och kan inte vara dyrt att signa ett år till.

Jag instämmer i oron kring backsidan, och håller med om att man i stället för Kreü borde ha värvat någon med lite mer spel i sig. Med det sagt så är vi allihop ganska duktiga på att säga att vi har tre SHL-mässings backar och att resten inte duger. Man glömmer lätt att Jeppe var en landslagsback för bara ett år sedan.

Kjellman Med bra corsi varje säsong egentligen förutom den senaste. Tror som sagt inte räddningen är att värva in nya backar hela tiden som ska rädda upp situationen. Man måste få ut mer av spelarna som finns i truppen.

Sjöström lånas ut till Västervik för en större roll enligt Corren. Mycket bra i så fall men jag förstår inte vitsen med att i så fall inte förlänga hans kontrakt? Vi hoppas alla att han ska göra det riktigt bra där och sedan vara mer redo för SHL. Att låna ut sista kontraktsåret och om han gör det bra och i så fall försöka förlänga i december vore både dumt, konkurrens och dyrt.

Jag är inte så orolig för våran backbesättning, visst vore det kul att hitta en till klass back, men vi ska klara oss gott med dem vi har. Jag räknar Fanten som den stora frälsaren, och sedan Hulta och Hävelid som två klass backar. Jag finner nog att Aronsson är en god ersättning för Shira, och att Kreü ersätter Junland med hästlängder. Sen har vi ju Myrenberg också som ska ta plats i laget, där har vi sex backar som vi kan vara nöjda med. Och då har jag inte nämnt vare sig Nyberg eller JP, så nog kommer det att bli bra om alla håller sig på bena.

Om nu JP eller Nyberg skulle lämna, ja då måste vi ta in någon ny SHL komparativer back. Då måste vi hitta en god sådan innan alla andra lag har gjort sina val. Men så som det ser ut just nu så får vi vara väldigt nöjda med denna sillyn.

Fanten och Hulta bör fortsätta som det underbara backpar som de är. Jag skulle tro att Hävelid skulle må bra av att bilda backpar med Aronsson. Kreü kan bilda ett tredje backpar med Nyberg, och Myrenberg och JP får väl alternera som sjunde back när alla är hela.

Så nog tycker jag att detta års backbesättning är en liten uppgradering mot fjoråret besättning.

East Ja jag är inte riktigt med på den planen. Att låna ut är givet, och jag är nog inte så negtivt inställd till Sjöström som helhet. Visst är han fortfarande lite valpig, men det finns mycket hockey där som jag vill att vi ska säkra upp. Jag är övertygad om att han kommer att bli en habil SHL-back med offensiv uppsida, men kanske inte så bra att han drar till NHL inom 3 år.

Nils Jag skulle tro att Hävelid skulle må bra av att bilda backpar med Aronsson.

Missförstå mig inte nu, jag tycker till 100% att Hävelid är en extrem talang, och jag är helt övertygad om att han kommer gå hela vägen och kan mycket väl bli bättre än både Mange och Forsling. Tycker han redan är enormt duktig och ser honom som en nyckelspelare i backlinjen i höst. Men med förväntningar kommer även krav.

Förra säsongen blev hackig med stökig försäsong och därefter mycket skador. Och i ärlighetens namn tycker jag han var direkt svag i många matcher från februari och framåt. Han blev ofta fast med pucken när han inte kom undan den första forechecken, han svajade i positionsspelet och hade svårt att hålla emot spelare som kom med tyngd och fart. Han klarade sig undan mycket kritik pga att han spelade med Junland som fick klä skott för precis alla insläppta mål när han var på isen oavsett om han var inblandad eller ej. Att jag upplevde honom som svag i ganska många matcher kan säkert bero på att han spelade med just Junland, men samtidigt tror jag hans unga ålder, knackig försäsong och att han inte är färdig som hockeyspelare i alla delar ännu spelade in.

Därför tror jag vi skulle få bäst utveckling på Hävelid genom att spela honom med en erfaren och bevisad SHL-back. Helst kanske Fantenberg, men då måste man splittra ett av seriens bästa backpar. Så för mig återstår bara JP då att lira med Hävelid. Men det är här jag tycker vi saknar ett namn (en Bäckman vore drömmen) och att vi i årets silly borde göra ett frest med att byta ut JP eller Nyberg mot någon annan. I annat fall får vi hoppas att JP studsar tillbaka till nivån han höll för ett par år sen.

NorthLondonForever Hear hear!

Tror inte det är rätt väg att gå att Hävelid ska “dra” ett backpar. Det handlar inte heller om att ge honom en backpartner “som kan hålla rent hemåt så han kan fokusera på offensiven”. Tror Hävelid behöver en komplett back bredvid sig för att blomstra. Vi har bara en sån på vänstersidan och det är Fantenberg, och han bara måste spela med Hulta.

alfie Måste han verkligen spela med Hulta? Det är ju ett backpar utan dess like givetvis men… sprida klaserna lite kan ju också vara klokt? Skulle säga att Fantenberg och Hävelid kan skapa ett otroligt bra backpar.

Anonymous6 Måste var kanske fel uttryck.. Men tycker summan blir större än delarna när de spelar tillsammans.

Tror mycket i backspelet handlar om kemi och att känna sig trygg med den man spelar med. Då höjer man sig själv och jag tycker Östman ska vara försiktig när han väl hittat kombinationer som fungerar. Det var ganska tydligt när t ex Hultström spelade med Nyberg eller nån annan att han överarbetade situationer rätt ordentligt och försökte ta ansvar för grejer som inte satt i ryggmärgen. Hultström blev bättre individuellt av att spela med Fantenberg. Han kommer inte va lika bra i ett annat backpar. Till exempel.

Teoretiskt kan man såklart sprida kompetensen men tror inte får ut lika mycket totalt av det.

Till viss del handlar det om prioriteringar. Sett till förra säsongen och om jag inte minns Hanks statisitik helt fel fick vi ut mest av Hulta när han spelade med Fantenberg. Så vill vi få ut max av Hulta, eller ge Hävelid optimala förutsättningar för att utvecklas? Nu är det väl inte så svart eller vitt men det verkar onekligen vara så att Fantenberg är viktig för offensiva och kreativa backar. Om nu Aronsson är en habil SHL-back så kanske det kan vara en idé att prova Hultström och Aronsson ihop, och låta Hävelid gå med Fantenberg (även om det tar emot att bryta isär Fanten och Hulta). Jag är jäkligt ambivalent….

exile82 Det är ju så det får bli. Men hade jag varit sportchef hade jag skitit i Kreü och satsat mer pengar på en ordentlig back bredvid Hävan.

Hoppet står till Bäckman, precis det man inte vill.

Anonymous6 Skulle säga att Fantenberg och Hävelid kan skapa ett otroligt bra backpar.

Garanterat att dom skulle det.

Men ser man till förra året krävdes det en Fant bredvid Hulta för att han skulle lyfta, och då lyfte han till en av seriens bästa. Och att få träff på Hultströms offensiv är absolut vital för det här laget.

Det är hundratjugo (120) minuter speltid som ska fördelas på backarna under en match;

Fanten 25

Hulta 22

Hävan 20

Jeppe 17

Nyberg 13

Aronsson 12

Worge 11

Möjligt för de längre ned i hierarkin att få fler minuter eller färre. Kanske gå på 6 backar…

NorthLondonForever ser man till förra året krävdes det en Fant bredvid Hulta för att han skulle lyfta

Nåja, det är ingen rättvis bedömning-och säga att Hulta måste eller behöver ha Fantenberg vid sin sida i ett backpar. Både Fantenberg och Hulta hade inte varit i SHL på ett par år, Hulta hade en inkörningsperiod-som han behövde för och känna sig varm i SHL-kostymen första tiden (halva säsongen), efter nyår-/i Januari började han bli så bra som vi förväntade oss av honom. Så att Fantenberg och Hulta måste eller ‘behöver’ spela i samma backpar för att Hulta ska kunna få ut sin fulla potential stämmer väl inte riktigt, fullt ut.

Hulta är en etablerad offensiv spelförande back, givetvis behövde han ha Fantenberg vid sin sida under den inkörningsperioden som krävdes efter de 2 säsonger som han var i KHL dessförinnan. Men nu har han haft det, och jag förespråkar likt en del andra föregående skribenter att han skulle likna gärna kunna spela ihop med Arvid Aronsson i ett andra backpar, åtminstone minst testa det backparet- då Aronsson bidrar med fart och är hästlängder bättre än Schira på att få iväg pucken till rätt spelare, än och stå still längs med sargen och traggla med pucken där.

För och beskriva Aronsson närmare, så är han en defensiv klippa i det offensiva, han har ett aggressivt försvarsspel. Är han t.ex. i anfallszon, och pucken går längs sargen - så är han snabbt där och stänger till. I den defensiva zonen spelar han mer aggressivt (han spelar hårt men på gränsen) för och effektivt få iväg pucken till rätt spelare, alternativt låter en annan medspelare få tag på pucken medan han stänger ner möjligheten för motspelaren att få tag i pucken, längs med sargen.

I det senaste inlägget nämnde jag några av de egenskaper jag sett hos honom, men han är även en mobil (rörlig) back som har väldigt bra fart - sin tyngd till trots. Enda nackdelen: Ingen pp-back, och han har heller inte det där ultimata skottet som Hulta innehar.

Det är inte alltid att kommunikationen funkar eller är tillräckligt bra- missförstånd är en stor del i att ett backpar eller en kedja kan haverera.
                  Så ska dem (Aronsson-och Hulta) paras ihop i ett backpar - så kommer kommunikationen vara A-och O, likt för alla andra backpar-och kedjor, kommunicerar dem bra så finns möjligheterna för att dem kan bli ett framgångsrikt backpar.

Lejon-Fantasten För och beskriva Aronsson närmare, så är han en defensiv klippa i det offensiva, han har ett aggressivt försvarsspel. Är han t.ex. i anfallszon, och pucken går längs sargen - så är han snabbt där och stänger till. I den defensiva zonen spelar han mer aggressivt (han spelar hårt men på gränsen) för och effektivt få iväg pucken till rätt spelare, alternativt låter en annan medspelare få tag på pucken medan han stänger ner möjligheten för motspelaren att få tag i pucken, längs med sargen.

Nu ska vi i ärlighetens namn också nämna att ovan gäller spel i Hockeyallsvenskan, där spelsätt är annorlunda och motståndarna är sämre än vad de är i SHL. Åtminstone är bredden sämre. Hur han fungerar i SHL återstår att se, han hade inte varit den första lovande HA-spelaren som kollapsar när de testas i SHL. Jag har ingen som helst aning om hur applicerbart det är på Aronsson, men jag väntar hellre med omdömen om hur han är.