Laguppställning 22/23
- Redigerad
alfie Verkligen. Kedjan såg väl hyfsad ut med finnen där, men det är betydligt mer brunk än skicklighet.
Viktigaste i min värld är dock att ha åtminstone två producerande kedjor. Det finns lite bredd att laborera med i kedjorna längre ned men den LW som bidrar mest ska få spela i topp 6.
Förhoppningsvis räcker detta i oktober:
Hänni - Ljungh - Rattie
Little - Strandberg - Russell.
Problemet är väl att Broc inte befinner sig i landet och att finnen mer än gärna får överraska. Han har sett väldigt pigg ut inledningsvis, men det behöver inte säga så mycket så klart…
Instämmer, innan Little så tycker jag man allt kan testa följande kedjor för att se huruvida spår av stabilitet på vissa kedjor och effektivitet på andra kedjor kan visa sig:
Heineken - Ljungh - Rattie
Tycker Heineken visat upp en väldigt intressant inställning och spelsätt som gör att jag tycker han ABSOLUT ska testas som komplement till Ljungh och Rattie. Han har dessutom visat att det inte bara är tuta och kör utan en del finess och spelkänsla. För mig känns han spontant som en LW:ingad Roe-light.
Matteau - Strandberg - Russell
Här tror jag, och hoppas jag, att man hoppas Matteau ska visa sig ha så pass bra ”skills” och viss näsa för mål tillsammans med en teknisk Strandberg och tuff Russell som visat både spelsinne och målgörande. Jag hoppas Matteau är så pass bra med tiden att man kan placera Little i tredjekedja så jag får se den tredje kedjan jag förespråkat hela silly season.
Gallo - Ehn - Törna
En väldigt skridskointensiv kedja där Gallo i så fall nog får stå för den skills som finns. Kan dock ändå se framför mig en väldigt tuff kedja att möta i och med farten och forechecken.
Bystedt - Maxwell - Weigelt/Costmar
Tycker Bystedt visat upp fina sidor på försäsongen och här placeras han med en stabil center och kanske helst tuff Costmar som skulle få agera ”målgöraren”.
Så hade jag nog gärna sett LHC testa just nu.
Angående backparen tycker jag man ska fortsätta med Hulta - Nyberg och placera Hävelid med Fanta. Junland - Pitbull bör få spela igen tillsammans mer kontinuerligt.
- Redigerad
Jag kan förstår varför man testar Ehn som vinge men det skvallrar ju ändå om en obalans i lagbygget, efter en stark inledning förra säsongen så tycker jag han försvann en hel del men det var det ju fler som gjorde. Hans poängbästa säsong i SHL och första hos oss trots allt.
Nu är jag mycket väl medveten om att:
- Vi har överflöd på spelare som kan spela som C
- Little saknas
- Man vill experimentera
Jag vidhåller att vi saknar en spetsforward med “bra händer” som hade kunnat testas med Rattie och Ljungh inledningsvis. Hade jag fått drömma hade vi fått in en sån och gjort oss av med Maxwell, har inget emot honom. Jag anser bara att hans spelartyp är överflödig, vi står inte o faller med en defensivt stabil Center utan är i behov av en offensivt stark forward.
( Ljungh - Strandberg - Ehn - Costmar)
- Redigerad
Jag sitter fortfarande och dagdrömmer om att Victor Rask skulle bli en möjlighet ju längre tiden går och inget händer där så..
- Redigerad
Innan Little kommer:
Hännikäinen-Ljungh-Rattie
Strandberg-Matteau-Russell (Matteau är också center och tror han skulle passa bättre som det).
Gallo-Maxwell-Törna
Ehn-Bystedt-Costmar-Weigeldt-/Ekmark
—
När Little kommit:
Hännikäinen-Ljungh-Rattie
Little-Matteau-Russell
Ehn-Strandberg-Törna
Bystedt-Costmar-Weigeldt-Ekmark-/Gallo
Lejon-Fantasten Strandberg kickas helt när Little kommer?
- Redigerad
Lukkinen Nej, glömde honom bara. 1 sek ️ Så, nu är det åtgärdat.
Är Maxwell utanför laget när Little kommer?
Hännikäinen känns rejält spännande. Matteau känns som en king som tacklar sönder allt och alla. Men samtidigt känns det som att de 2 skulle varit 1. Svårt att få ihop det med kedjorna då en av de borde varit en renodlad målskytt. Vi ska ha in ny spets under säsong och då ska heineken/matteau + maxwell in i fjärdekedjan om det ska leda till något stort. Inte helt övertygad om forwardssidan vi värvat. Känns lite felbyggt.
- Redigerad
Bowmore Ja han är utanför laget när Little anslutit.
- Redigerad
Jag gillar verkligen många av era förslag, men jag kommer inte ifrån känslan att det trots allt är mycket som behöver stämma för att det ska bli bra. Många “om” om man så vill.
Ehn, Russell och Törna behöver fortsätta att leverera, gärna ett ta ett steg till. Strandberg behöver hålla sig hel.
Rattie behöver leverera i paritet med sin sejour i Timrå. Little’s produktion lär nog kunna vara tungan på vågen i år också.
Hänni och Matteau? Har de 10-15 poäng i sig?
Ungdomarna får gärna ta kliv, och det blir kanske lättare sagt än gjort om de inte for spela kontinuerligt.
Ljungh är jag inte alls orolig för, han har hållit en hög nivå över tid, och det är väl inget som pekar på att han inte kommer fortsätta med det år 3.
Backsidan tror jag kommer att leverera trots en liten svajig start på försäsongen.
I stor utsträckning samma farhågor som många andra lag har, antar jag….
exile82 Visst är det så. Oavsett om man hade värvat en Agostino istället för Matteau hade samma saker gällt för varenda spelare i övrigt. Gör ingen större skillnad med en spelare om övriga laget är undermåligt.
Om finnen gör det bra i förstakedjan och Little gör sina 30-40 pinnar tror jag man kan sitta ganska lugnt i båten. Om man däremot inte lyckas få in rätt komponent bredvid Ljungh och Rattie, samtidigt som Little har en lång startsträcka och någon dipp.. Ja, då hoppas jag sportcheferna agerar kvickt. Hela offensiven ska inte behöva stå och falla med Rattie.
Ja förutsätter att man håller dörren öppen oavsett, att man sonderar marknaden hela tiden. Skulle rätt spelare dyka upp som så bör man höra sig för. Om alla spelare överträffar våra förväntningar, juniorerna tävlar om istid och allt det där, då är det kanske inte lika aktuellt. Men vad är oddsen för att alla stjärnor står rätt?
- Redigerad
Fram till den allra sista värvningen gjorde man ju i princip en helt perfekt silly. Har fortfarande inte riktigt greppat varför man satsade på Matteau (som har sett oroväckande seg ut under den livsviktiga försäsongen). Man hade ju redan plockat in Hännikäinen och sade sig vara på jakt efter spets.
Samtidigt får jag en känsla av det finns en genomtänkt plan över hur laget som helhet ska spela. Frågan är väl hur trubbigt det ändå blir när det inte riktigt klaffar..
Kanske gör sig power forwards betydligt bättre då, istället för någon vek finduttande dvärg som gömmer sig utmed sarghörnen och dagdrömmer om zorrofinter. Vi har ju grymma backar som ska bombardera från blålinjen. Kanske blir det ypperligt att ösa returer, styra puckar och mota bort försvarare när Hulta, JP, Hävan osv avlossar skott.
Jag tror siktet på en stark poängspelare fortfarande finns kvar i kikaren på Pajkobsson men att marknaden varit tuffare än vad man tänkt och att man därför lagt det lite svalt på ”is”.
Det var väl någon intervju där antingen Pajen eller Jakobsson uttalade sig om Matteau snarare i termerna att hans ”spelstil blev mer intressant och eftertraktad i och med Alex avhopp” (inte citat). Jag tror man fortfarande hoppas hitta det rätts kornet om stjärnorna står rätt. Jag har tjatat och kommer tjata om Victor Rask tills han signat med någon.
- Redigerad
Anonymous5 Tror också det. Man hade siktet inställt på Lilja eller Strömwall men det blev inget där. Samtidigt har nog många sportchefer överskattat hur mycket “lagens marknad” det faktiskt är. Schweiz öppnade plånböckerna deluxe och spelare som Agostino, Ho-Sang m. fl hamnade trots allt i Ryssland ändå. Trots att absolut ingen skulle dit..
Är det så att Matteau bara är tänkt för en tredjekedja och man i slutändan plockar in något spännande i höst/vinter så kan detta bli väldigt bra. Måtte bara säsongsinledningen bli hyfsad för en gångs skull..
Det vore intressant att få se Bystedt i en mer framträdande roll i morgon. Full av självförtroende efter lyckat landslagsspel och utan någon press. Hoppas han ges chansen.