Kan inte värdera hans 7-10 tacklingar förra säsongen. Däremot att han såg till genom dåliga pass och bli fast i egen zon var och vatannat byte, Greg är en back som man precis som hundar som man inte lära sig sitta. Åldern 25 resp 35 spelar också roll.

• [raderad]

Typskt Linköping att göra sig av med sin bästa back för två säsonger sedan. Detta för att behålla en spelare som kan spela “fysiskt” när det behövs, men hänger inte med i tempot och klarar heller inte av att slå en slå en passning på två meter.

Jag tycker det är tragiskt.

Det är nog förhastat att tolka det som att LHC står och väljer mellan att släppa Schira eller Lindroth och kommer fram till att släppa Lindroth. Det har säkert för det första mycket mer att göra med spelarens egen syn på sin situation (Schira är nog mer nöjd som sjundeback där han är i karriären) och också intresset från andra lag att överta kontraktet.

Med det sagt är det nog ingen hemlighet att jag, om jag fått bestämma, hade bett Schiras agent se sig om efter en ny klubb i typ oktober förra året.

[raderad] Bästa back är att ta i. Vi kommer ha en helt annan backsida nästa säsong och Hävelid knackar också på dörren om istid. Max har en sämre säsong i ryggen men har absolut något spännande i sig.

Helt rätt att låna ut Myrenberg, hade nog inte blivit mycket istid för honom.

Kluven till Max v Schira. Gärna behållit båda två och gått in med dessa 8, skador kommer.

Vill man att Rattie ska trivas här vore det kanske dumt att aktivt försöka skeppa hans landsmän Maxwell och Schira.

Lindroth vill ha istid och är i den åldern att han måste få chansen att utvecklas. Om han gärna hittar en ny arbetsgivare pga bristande speltid i en liten roll så är det väl inte så mycket att orda om då?

Inte en chans att han ska gå före Hävelid och att Junland kommer gå sönder efter en spelad match som många hävdar vet vi ju ingenting om.

Tycker ärligt att Max var vår allra sämsta back förra säsongen i egen zon så mig gör det inget att han letar sig vidare. Behöver man bredda i höst finns väl andra alternativ än en 25-årig med ett hårt skott som enda spetsegenskap för tillfället

Metallica Tycker ärligt att Max var vår allra sämsta back förra säsongen

Det går helt klart att argumentera för det:

Dessutom flest utvisningsminuter, med ganska god marginal:

Jag är nyfiken på vad man tänkt angående andraspaden nu när uppenbarligen inte Myrenberg får den.

Nån som läst nåt om detta? Hävelid borde ju fortfarande vara tredjemålis, eller hur?

13ulow

Jag tror att du tänker på fel Myrenberg. Jesper Myrenberg har fortfarande andraspsaden i målet kommande säsong. Hans brorsa Jonathan är det som lånas ut.

13ulow

Men det här är ändå en liten elefant i rummet för mig. Borde inte någon av alla våra skeptiker yppa något kring att målvaktsparet försämrats kraftigt? Eller har jag också missat vilken Myrenberg det gäller?

HOCKEY Borde inte någon av alla våra skeptiker yppa något kring att målvaktsparet försämrats kraftigt?

Vet inte om jag håller med. Högberg bör starta på en högre nivå en han började med förra säsongen (växte ut till en riktigt jäkla rese) och Rautio är en i år 37-årig förktympt figur till målvakt. Högst tveksamt att han gör sin bästa säsong i karriären 22/23. Istället har vi tagit in en betydligt yngre och större kille som fortfarande utvecklas i rätt många år till. Till på köpet gick Rautio omkring och var förbannad över att han inte var etta. Den situationen lär vi slippa med Myrenberg.

Lukkinen Till på köpet gick Rautio omkring och var förbannad över att han inte var etta.

Jaså, det hade jag helt missat? Märkligt, hade helt annan bild av gubben.

Jag hoppas du har rätt och att vi inte känner oss som på 2020-talet när förstakeepern la grillorna på hyllan. Om Högberg håller och orkar stå 95% av matcherna så är inte jag heller orolig.

Med tanke på Höggas landslagsform efter säsong så var han ju knappast slutkörd efter att ha varit etta förra säsongen.

Om inget oväntat sker lär han kunna stå rejält mycket och göra det mer än godkänt. Perfekt att istället låta en yngre andramålis få hoppa in ibland med ett förmodat ruggigt försvar som hjälper till att hålla puckarna borta från nätet. 🙂

På tal om backarna, Nyberg tyckte jag blev bättre och bättre för varje match förra säsongen. Tror han kommer ha en landslagsplats nästa säsong, säger inte så mycket med alla Kalle anka turneringar, men ändå!

Tittar man på +/- var ju Nyberg utan konkurrens överlägset bäst. Ganska hyfsat i ett lag som totalt sätt släppte in typ 20 mål fler än de producerade.

En väldigt stabil sjätteback ärligt talat. Inte bara för att han skulle varit “bra de sista matcherna av grundserien”.

Lindroth gjorde en riktigt bra månad förrförra säsongen och då vill jag minnas att Wikegård hypade skiten ur Max. I och med att Wikegård är större än Allah för många av oss alfahanar, så är hans ord vår lag. Men även alfagudarnas alfagud kan uppenbarligen ha fel, för jag såg inte en enda minut av den Max den här säsongen. Som någon annan var inne på så besitter han alldeles för dåligt spelsinne och det resulterar i utvisningsminuter i nivå med Fryckdum. Skeppa!

Nyberg däremot. Så sjukt underskattad. Han spelar enkelt och resolut och känns 10 år äldre än vad han är. Shira är en ypperlig sjunde back, stabil och fysisk. Vår backsida tillsammans med Högberg är på pappret på en nivå att jag börjar frusta och dregla av extas. Frugan tror jag tittar på den rasifierade och moderna nyfilmatiseringen av Ridskolan 3 när jag i själva verket sitter på vår eliteprospect.

De förändringar man gjort i truppen på sistone är helt i min smak. Nu gäller det bara att få träff på sista spelaren också.

X-(:)-X-y håller med, Nyberg är en rejäl, hårt arbetande back utan att på något sätt vara spektakulär eller flashig. En trygg pjäs i lagbygget är min uppfattning.