Hank Vi gör 0,73 mål färre per match i snitt, mot förväntat i min modell

Upptäckte ett räknefel. Jag reviderar siffran till 0,48 mål färre i snitt.

Hank

Vinner vi i statistiken så förlorar vi matchen. Vad bör Cluben dra för slutsatser av det egentligen, och vad ska man åtgärda?

• Hank svarade på detta.

Hank

Detta skulle väl kunna innebära att vi gör massa mål under matcher med lågt xG och få med högt. Och i snitt blir xG och gjorda mål lika. Typ som @Kjeppkinesen är inne på ovan. Eller tänker jag fel?

(Säger inte att det är så men vill förstå hur du räknat!)

Hank Trevlig graf på förväntade mål. HV drog ett hjärtstopp i tredje perioden och LHC lite mer en raket upp mot skyn.

Hank Tack för din enorma insats inom området! Kommer det även spelarstatistik efter denna match?

Lukkinen Jajjemen:

• Vilken underbar vändning
      • Vinst i statistiken och i matchen 😉

Kjeppkinesen Vinner vi i statistiken så förlorar vi matchen.

• Fantenberg - Hultström inne på alla baklängesmål, annars fina Corsi-siffror som vanligt
      • Gallo pigg igen med mål, fin xG och går 3-0 i matchen
      • Rattie med grym utdelning, men sämre siffror i övrigt
      • Katastrofsiffror av Junland - Schira första halvan av matchen (CCF% - matchen inom ett måls marginal)

Hank

Betyder PDO under 100 att vi egentligen förtjänade bättre utdelning under matchen? Eller hur ligger det sambandet nu igen?

• Hank svarade på detta.

Mosvaka Stämmer bra.

Det är lite intressant att vi under de åtta senaste matcherna har tredje lägst PDO i ligan, men ändå lyckats vinna fyra av dessa matcher. Så just nu kan man inte klaga på att vår utdelning inte är hållbar, utan det borde snarare gå ännu bättre om spelet fortsätter i samma spår.

Hank

Med andra ord så går det att beskylla målskyttet snarare än spelet senaste tiden?
            Något som jag tror de flesta här inne har noterat nu på sistone.

Mosvaka Ja, man kan skylla på målskyttet, men även målvaktsspelet i vissa matcher.

Tycker det är fina tendenser i statistiken ändå.. Sen Timrå hemma (som vi förvisso torskade i OT) har vi sett ut som ett mittenlag spelmässigt. Finns förhoppningar om att poängsnittet kan hålla i sig och t.o.m. öka något alltså!

Hank Katastrofsiffror av Junland

Jag tyckte, rent subjektivt, att den gode kaptenen såg ovanligt illa ut i den här matchen. Nästintill stapplig på skridskorna vid flera tillfällen.

Jag lyssnade på Sanny och Svensson på vägen till jobbet imorse där Pajens uttåg diskuterades. Sanny nämnde att alla lag som vunnit SM-guld sedan 2017 har alla haft en heltidsanställd statistikanalytiker. Tillfälligheter? Knappast!

Om @Hank fortfarande vill bygga flygplan dagarna så kanske man kan komplettera med en analytiker till, och så kan @Hank stötta på kvällar och helger (eller hur upplägget ser ut 🙂 )?!

Ndur Tänkte samma sak, men med skillnaden att jag tog för givet att @Hank är anställd av LHC inom kort. 😉

Hank är lika viktig för Saab som han är för LHC så upplagt för Dig där Henrik @Hank 😁😂

14 dagar senare

• Skolbokexempel på väl utförd bortamatch? Händelsefattigt och få farliga lägen för motståndarna.
                • Stabila siffror överlag, förutom för andrakedjan. Är det inte dags för Ljungh att steppa upp snart?
                • Kul med utdelningen från fjärde, och då speciellt för Ekmark!

• En match där vi lika gärna kunnat gå vinnande, speciellt med lite bättre utdelning i de första två perioderna.
                • Grymt tekande av Ljungh, och även väldigt bra corsi där ett offensivt matchande förmodligen hjälper till. Men känslan på matchen var att han inte hade många rätt. Vi skulle verkligen behöva att han börjar producera.
                • Backparet Nyberg - JP hade en tung kväll, liksom tredjelinan.
                • Palmu var på hugget, med 6 skott på mål och högst xG i laget.

Hank så…vi för matchen men förlorar? Motståndarna för matchen och vi vinner? 🤔😜

• Säsongens bottennapp
                  • Endast Ikonen, Gallo och Strandberg med godkända insatser