Shit, här har det varit debattklubb idag. Ska ta och läsa igenom allting när jag har lite mer tid och bemöta det som går att bemöta.

Fram tills dess kan ni titta in snack med Markus Hännikäinen och Stefan Matteau efter dagens träning. Kan teasa om att båda stortrivs i Cluben allra redan 😉

Heinekens engelska snackar man inte bort.

Det verkar vara två vältaliga, intelligenta och härliga killar. Man kunde känna deras trivsel genom kameran. Viktigt!

Underbart att se Matteau in-action på isen och just de sista sekunderna av hans intervjue där han placerar sig framför mål och sätter in en axeltackling i självaste Pitbull som flyger iväg i dennes försök att rensa framför mål, hoppas på att få se mer av det i SHL 👍🏻😅

Metallica Rattie landar in ikväll, så planen är att åtminstone få ett kortare snack med honom.

Edit: I morgon ska jag tillägga. Ikväll har jag dessvärre inte möjlighet att åka in och möta upp honom.

Jag blev också taggad av det där inlägget. Sen besviken. Hann planera upp en perfekt halvdag i huvudet med en liten barrunda på stan för att sedan omåttligt taggad vandra ner mot Saaben. Men fick snabbt inse mig lurad, även jag. Kan inte förstå varför man väljer att göra så här..

Gardet du rentav blåljuger om att alla runtom LHC inte sluter upp bakom mer än herrlaget och att Luleå är sååå mycket bättre kring det.

Som du säger så är jag engagerad kring damlaget, och det finns INGA lögner i att vissa i ledningen helst vill att damlaget försvinner, inklusive genom aktivt sabotage. Vi är en del som på riktigt är oroliga för att vi till nästa säsong inte längre kommer ha något damlag i SDHL, och därmed inte heller får ha något HG för tjejer. Så ja, det är en känslig fråga för mig och det gör mig väldigt frustrerad att se supportrar sitta och hacka på ett lag som knappt får nåt utrymme i lokaltidningen, så den enda kanal som man verkligen kan få visa upp sig i är den egna föreningens sociala media. Men då tar de alltså plats som herrlaget borde ha, vilket såklart är helfånigt.

Bara det att White Lions satt knäpptysta i fredags tills det var dags för A-laget, och satte igång innan tjejerna ens kommit av isen, det blir så jävla tydligt. Tjejerna har legat i toppen av världens bästa damliga i många år, och får inte ett skit gratis just för att de är tjejer och “ingen” vill se dem spela. Att då se hur folk samlas på t ex Luleås och Brynäs matcher får mig att skämmas som LHC-supporter. De spelar med samma lejon på bröstet som herrarna, vad har de gjort för att förtjäna all skit de får?

Lejon-Fantasten Absolut, jag förstår precis och respekterar vad du säger. Det jag motsätter mig är just det att damerna av någon anledning “tar plats” i sociala media som A-laget borde haft. Det är inget begränsat utrymme som blir fullt efter ett visst antal inlägg! Tjejerna tillhör också LHC, de måste också få synas.

För mig är det definitivt inte att tjejerna tar plats. De behöver ta plats för att sporten och intresse för den ska utvecklas. Hade känt mig exakt lika lurad om torsdagsmatchen syftade till J16 ”herr”. Man förlorar inte på att vara tydlig.

aotearoa vad har de gjort för att förtjäna all skit de får?

Frågan man ska ställa sig istället är vad man har gjort för att förtjäna mitt intresse? Att tvinga på folk en undermålig och ointressant produkt och ta till rena gaslightingmetoder på sina egna fans i jämställdhetens namn är inget annat än vidrigt och destruktivt. Man kan inte tvinga folk att tycka om damhockey bara för att det är kvinnor. Det är dags att någon säger det till er där borta på kansliet. Det får vara bra nu. Majoriteten vill att man delar upp de sociala medierna var för sig och det är en så fruktansvärt enkel åtgärd.

aotearoa Grymt 👍️ Ja jag förstår dig, och givetvis ska damerna få ha en eller rent av flera plattformar där dem kan marknadsföra sitt SDHL-lag, man förstår också varför det valts att lägga in videoklipp och bilder på damerna på den plattformen där herrarna är, för där finns det gott om folk som följer Cluben. Men det bästa vore nog om det fanns ett val för oss som följer Cluben på diverse forum, typ att om en notis kommer upp på Twitter t.ex. så kan det stå “Damerna..Körde ett hårt och grymt gympass idag” t.ex. så man vet om det redan när man ser notisen, så man ser att direkt att det inte rör sig om en videointervju med Hännikäinen och har någon förhoppning på att det är det, utan får reda på direkt vad det är som gäller. Ingen big deal alls när det sker under en kortare period, men på längre sikt och i det långa loppet så blir det en big deal - tyvärr, vilket inte damerna rår för, utan det är något som borde skötas bättre utåt på diverse plattformar.

Sedan finns det såklart ett problem, och det är att än så länge så har inte damhockeyn varit attraktiv, en stor faktor av alla i det har säkert varit att dem inte fått tacklas under alla år, i år tillåts det och bara en sådan sak kan göra så att dem drar 10 gånger så mycket mer folk på matcherna. Men dem ska med rätta ha beröm för den tid, mödan och kraft dem lägger på hockeyn, det är stort med tanke på de mindre bra förutsättningar dem har.

Men min poäng är iaf att det vore bra med en upplysning vid notiser om vilket representationslag det gäller, alternativt att när säsongen dragit igång för SDHL, dem märker att införandet av tacklingar gjorde susen, kanske kan starta en egen profil på diverse plattformar, men intresset måste komma först och då är införandet av tacklingar ett ytterst bra komplement och första steg i den utvecklingen av att det ska bli ett stort intresse för damerna inom hockeyn.

En annan tanke: rent spontant så tycker jag namnet på ligan borde byta namn till något helt annat, till något namn som lockar, då förkortningen ‘SDHL’ inte är en förkortning som sänder signaler att ‘Vår liga är attraktiv och en produkt som är värd att spendera tid och pengar på’. Däremot WHL skulle vara ett klokt val, då blir det lite mer internationellt och det låter lite mer flashigt, loggan är såklart också viktigt, så det finns mycket som behöver jobbas på från den som är VD för SDHL m.fl.

Lejon-Fantasten men många många gånger under sommaren och även nu den här månaden har man blivit besviken x antal gånger, inte för att det handlade om damerna utan för att det inte handlade om herrarna (A-laget)

Tycker det här stycket ur ditt långa inlägg sammanfattar väl vad jag tror de flesta av oss känner kring LHC sociala kanaler. Det finns många delar i föreningen, barn, ungdom, junior och våra seniora representationslag i SHL och SDHL. Några få supportrar är seriöst intresserade av samtliga delar, men de flesta mest av en eller två. Det faktum att man blir besviken och känner sig ”lurad” av en notis eller ett klick på en länk som visar sig vara något man inte förväntade sig betyder inte att man är sexistisk, ogillar damidrott eller är en manschauvinist. Det betyder bara att man blir besviken. I förlängningen riskerar det också att man irriterar sig på både föreningen och exempelvis damlaget om besvikelserna blir för många. En högst onödig orsak till irritation som är enkel att åtgärda med exempelvis olika konton för olika delar av verksamheten.

aotearoa Tjejerna har legat i toppen av världens bästa damliga i många år, och får inte ett skit gratis just för att de är tjejer och “ingen” vill se dem spela

Först, min personliga ståndpunkt är att alla ska ges möjlighet idrotta oavsett kön, religion, etnicitet eller andra faktorer. Men man måste samtidigt, precis som många här ger uttryck för och som jag tycker @Lejon-Fantasten beskriver väldigt bra i inlägget ovan, ha respekt för att varje idrottsutövare eller lag inom sina respektive idrotter, ligor/serier måste erbjuda en produkt som människor väljer att ge av sin tid, sitt engagemang och sina pengar för att gå och se. Jag tror inte på allvar att någon tror att man väljer bort en liga för att ”det är tjejer”. För min egen del blir jag mer engagerad av damlandslaget i fotboll än av herrarna exempelvis. Jag är engagerad som ledare och på andra sätt inom ishockeyn och skulle mer än gärna se att man hittade liknande vägar som inom fotbollen för att skapa ett genuint intresse kring damhockeyn. Här tycker jag SIF och andra ledare inom ishockeyn har ett stort ansvar att skapa bättre förutsättningar (vilket kapitalt misslyckats på nationell nivå så här långt).

Däremot tycker jag det är fel att skuldbelägga hockeyfans i allmänhet och påstå att det är ”fansens fel att damerna får för dåliga förutsättningar”.

Sen, om SDHL är världens bästa hockeyliga för damer har jag ingen aning om, men det hade inte varit min gissning om någon frågat mig. Men det är såklart roligt om det stämmer.

Sillen I förlängningen riskerar det också att man irriterar sig på både föreningen och exempelvis damlaget om besvikelserna blir för många.

Det är precis så det är och det är precis så det har blivit. Man gör damhockeyn en rejäl björntjänst som bara kommer skada utvecklingen på sikt.

Jag hade utan tvekan kunnat stötta ett damlag. Men efter alla dessa irritationsmoment så yrkar jag hellre på ett förbud för kvinnor att beträda isen. Och när man ändå är igång så kan man frånta dem rösträtten också. Ställ tillbaka klockan till år 1847. Då blir jag nöjd.

Sillen Helt rätt. Jag har aldrig haft något emot damhockey men alla dessa gånger man tror nåt har hänt men det visar sig vara ett inlägg med damerna, har enbart minskat mitt intresse för att börja se LHC dam. Man blir enbart irriterad när man blir “lurad” av skiten.

Tvivlar på att tex FC barcelona har ett gemensamt konto för damerna och herrarna. Är ju fan två helt olika lag i olika ligor.

Jag är “all in” gammal LHC-supporter som under silveråren hade lite arbete med matchreferat att göra för den som bryr sig inför att jag kastar mig in i “diskussionen”.

På den tiden var föreningen “vi mot all” och vi tilläts vara lite kaxiga i våra skriverier, till sån grad att vi kunde bli uppringda av Hemlin som bad oss tona ner våra färgade supporterögon i våra referat. (Ex så skrev min kollega att Ackeström ensam orsakade oss X antal mål bakåt etc etc…)

Vi hade inga löner, utan fick gå på gratis hockey, käka körv och mazarin med alla dåtida (några nutida) sportjournalister.
            Åtagandena vi hade var:

• Inför Match
            • Efter Match (inkl foton av min kollega vid hemmamatch)

Vi hade inga måsten kring övriga representationslag än A-laget och det ovan.
            Facebook, Twitter, Youtube fanns inte på kartan för oss på den tiden. Men detta forum frodades fullt, mer då än nu!

Jag tycker det är hedersvärt av LHC att man uttökat sitt scope, anställd Gustav som om jag förstått det rätt sköter informationskanalerna och representationen utåt för samtliga lag.

Givetvis saknar supporten lite av den “vi mot alla” mentalitet som LHC förr mer än idag stod för.
            …men med det sagt känns allt givetvis mycket proffsigare och mer som en utåt sett skötsam förening, när inte supportrar tillåts kladda i LHCs namn!

Hur knyter jag ihop detta mot damlaget nu då?

Förr hade jag tyckt som många här, att om JAG skulle förväntas jobba för representationen av mer än bara A-laget så hade jag kanske inte varit intresserad. Jag personligen, framförallt DÅ var helt inne i Elitserie-/SHL-lagets framfart och egentligen inte alls engagerad kring föreningen eller supporterfalangerna med WL i spetsen.

Kul med J20-guld och damernas framfart men det va sånt jag följde från håll och hörsägen (och en del detaljerade skibenter här inne på forumet.) Tiden och engagemanget fanns för herrarnas A-lag men inte mer.
            …och till viss del är det fortfarande så jag känner. Tyvärr…

MEN, jag står bakom att LHC som förening utåt lyfter och highlightar mer än herrarnas A-lag.
            För mig känns det som att informationskanalerna drivs som föreningens kanaler snarare än bara herrarnas A-lag!

Personligen som far till en son och en dotter tycker jag det är mycket bra att det är så!
            När matcherna kommer igång kan jag inte lova att jag kommer vara följare av SDHL eller juniorerna, men därav BRA som en person som älskar föreningen att man får information om dessa lag via informationskanalerna.
            …herranas matcher kommer jag säkerligen se många av live i hall eller på TV i vilket fall, så extremt sällan jag idag läser matchreferaten bör tilläggas.

Känns som om vi saknar lite föreningskärlek i denna stad om jag får jämföra med våra rivaler från Stockholm.
            …säkerligen finns det folk överallt som aktivt väljer och endast vill höra/se om specifika sporter/lag överallt men det kändes även för mig riktigt pissigt att supportrarna på ispasset började gorma först efter att damerna gått av isen. Hade AIK-fans varit lika tydliga / vinklade undrar jag utan att veta 100%… ?

Vet inte om det va “WL”, bara privatpersoner eller en mix av bägge som var där och höll god stämning, men det va lite smaklöst att dra igång direkt efter att damerna gått av, innan herrarna kommit igång.

Är uppriktigt nyfiken på om White Lions som officiell supporterförening är supporteras av föreningen eller endast A-laget? (Jag misstänker starkt det förstnämnda, men det va ändå tydligt vad individerna på plats verkade supporta.)

Intressant läsning och diskussion…
            Blir lite mörkrädd emellanåt vad som skrivs här inne men det är fan alltid underhållande iaf!

Tack ska ni ha allihopa!

Raoulinho82 Fint inlägg och alltid kul med comebacker av gamla rävar! 🙂 Minns du att du var frekvent här inne när jag skaffade konto för nästan 15 år sen.

Angående diskussionen så kan jag väl känna lite skitsamma. Här inne är det en klick extremt intresserade supportrar. Men som exempel, Clubens instagramkonto har 23,6k följare där jag gissar att max 5% är intresserade på liknande nivå som de flesta här inne. De blir inte upprörda av att det blandas nyheter mellan dam- och herrlaget och då är det väl bra att man använder en populär kanal till att sprida damlaget och försöka bygga upp de? De mest nördiga supportarnas intresse står ju inte och faller med en sån här skitsak så den irritationen tycker jag Cluben har råd med att orsaka.

Dessutom har ju faktiskt Gurra (eller vem det nu är) tagit åt sig av oss nördar och faktiskt ändrat en del - t ex när det gäller värvningsteasers.

Raoulinho82 Gillar ditt inlägg skarpt och delar bilden om att kanalerna är för föreningen och inte ett specifikt lag.

Vill tillägga att WL inte är en officiell supporterförening utan är helt fristående från LHC, sen kan jag hålla med om att det hade varit snyggt med någon ramsa vid övriga representationslag.