Första förslaget är ju lysande. Mejla in det till kansliet hoppas på svar från dom.
Klubbmärket, att byte eller inte byta
Vad skulle det kosta att byta klubbmärket ???
Det är ju inte bara tröjorna som skulle få nytt märke, all annan merchandise behöver ett nytt utseende också, sedan får vi inte förglömma skrivpapper, kuvert och andra saker och ställen med vår loga på. Har vi verkligen råd med att byta ut klubbmärket i en tid med dålig ekonomi. Om vi ska byta ut vår logo i framtiden så bör vi vänta till våran ekonomi blir bättre. Sen vi får inte förglömma att vårt framgångsrika fotbollslag också använder samma loga, och sprider ut vår klubbmärke över Sverige och resten av Europa.
Så med dessa ord vill jag säga att det är inte enkelt att byta loga som man kan tro. Och det kommer att kosta en hel del när vi behöver pengarna till annat.
- Redigerad
Nils Vad skulle det kosta att byta klubbmärket ???
Det kostar nog miljonbelopp, bara nya matchtröjor till herr och dam ligger på cirka 250 000 kr.
Nils Om vi ska byta ut vår logo i framtiden så bör vi vänta till våran ekonomi blir bättre
Håller helt med, åtminstone göra det på ett smart sätt för att kunna hantera och minimera de kostnader som medföljer.
Inför ny säsong byts ju en hel del, tröjor, reklam, affischer, merch, det måste ske i samband med ny säsong. Vore att bränna pengar och skapa logistikproblem att göra det under säsong.
- Redigerad
Målaren Visst är det en kostnad att byta klubbmärke, men behöver det verkligen vara jättedyrt ? Tröjor trycks upp inför varje säsong ändå med aktuella reklamtryck, nya nummer och namn. Att sätta dit ett nytt klubbmärke på tröjan samtidigt kan inte vara någon ‘extra kostnad’ på så sätt. Brevpapper kan användas med gamla loggan tills dom är slut o nya ändå ska tryckas upp. Redan idag säljs Merch med både nuvarande och gamla retrologgan på, likadant borde även kunna göras med nuvarande logga och den nya och säljas parallellt. Att byta logga på diverse hemsidor kan omöjligt vara speciellt dyrt heller. Ja en kostnad att byta men absolut inte några fantasisummor. Ok fokus just nu är förstås på annat i föreningen men fler bollar bör kunna vara i luften samtidigt oavsett och det skulle onekligen kännas som en rejäl ‘nystart’
Som jag skrev just här innan ett par inslag tidigare.
Sen vi får inte förglömma att vårt framgångsrika fotbollslag också använder samma loga, och sprider ut vår klubbmärke över Sverige och resten av Europa. Så nästa fråga är om fotbollslaget vill byta loga. Vi ska aldrig ha olika logor på lagen, för vill man synas så måste det bli synkroniserat med fotbollslaget för att sätta staden Linköping på kartan.
Jag är för att man lägger denna kraft och dessa pengar på viktigare saker, blöder föreningen så ska man väl spara in på onödiga saker som man inte behöver just nu. Sedan måste jag säga att vissa av idéerna till ny logo är jävligt snygga. Så spar dessa goda idéer tills tiden är mogen för alla våra lag att byta logo.
Nils Sen vi får inte förglömma att vårt framgångsrika fotbollslag också använder samma loga, och sprider ut vår klubbmärke över Sverige och resten av Europa. Så nästa fråga är om fotbollslaget vill byta loga. Vi ska aldrig ha olika logor på lagen, för vill man synas så måste det bli synkroniserat med fotbollslaget för att sätta staden Linköping på kartan.
Fast det där argumentet håller inte, dels för att LFC numera är självständiga från LHC så vad de gör är helt oväsentligt för oss och vice versa. Dessutom har LFC själva börjat fundera på att byta sin logga för att ha en egen identitet: https://lucaskronemyr.com/linkoping-football-club-grafisk-identitet
Nu blev det inget utav det här projektet just, men eftersom de redan tänkt tanken verkar de inte vara särskilt sugna på att fortsätta vara en avspringa från LHC.
- Redigerad
Nils Vi ska aldrig ha olika logor på lagen, för vill man synas så måste det bli synkroniserat med fotbollslaget för att sätta staden Linköping på kartan.
Ishockey och fotboll är två väldigt olika sporter. Dessutom är män och kvinnor två olika kön. Ser inte hur ett damfotbollslag ska kunna göra reklam åt ett herrishockeylag ärligt talat.
Om vi byter emblem kan de få behålla det gamla eller hitta på ett eget. Tror inte detta är ett stort problem.
Nils du har flera goda poänger i ditt inlägg rörande kostnad och ekonomi i anknytning till byte av grafisk profil. Men kopplingen till LFC ser jag, i likhet med flera andra här, inte alls som ett problem. Jag ser det snarare som motsatsen. För mig är det närmast förvirrande att LHC och LFC använder samma klubbmärke. Handlar det om fotboll eller ishockey när man ser loggan? Jag tror inte på något sätt att LFC deltagande i olika sammanhang skapar något positivt mervärde för LHC. Det måste även vara lite förvirrande för damerna ikläda sig samma klubbmärke som i grunden är ett hockeylags logga. Nej, som jag ser det, bör det snarare jobbas mot att separera lagen och inte motsatsen.
- Redigerad
Gardet Fan va gött med lite konstruktiv kritik! Jag gjorde några justeringar på den första loggan enligt dina idéer (och annan tidigare input). Jag gjorde “ansiktet” lite mindre för att få “mer vitt” runtom. Jag lade även till vitt blänk på öronen, lade in en antydan om kinder och lade även till morrhår och “hår på hakan”. Blev inte så dumt - eller?
HOCKEY Det var en medveten ändring. Den gamla formuleringen känns som lite svenglish. Om man skriver LINKÖPINGS så tycker jag det ska stå HOCKEY KLUBB (med K och två B) så det bli helsvenskt. Men då blir det liksom inte LHC längre så jag valde att ta bort S:et i Linköping(s). Jag tycker det ser bättre ut helt enkelt. Jag kan ha fel.
Nej fan nu har jag svängt. Lejonet är för detaljerat för dekaler, broderier, tidlöshet osv. Skulle vilja behålla gamla (första) lejonets simpelhet och karaktär med göra det mer distinkt tillsammans med färgnyansen i det nya förslaget.