Någon som har läst vad Corren skrivit om ljungs skada? Efter år av prenumeration har jag nu avslutat efter rebecca försvann. Sport delen är under all kritik
Skadetråden
- Redigerad
Enligt Corren tränar Hävelid för fullt med laget och han är hoppfull och säger att allt känns riktigt bra, bara flåset är lite si så efter långt uppehåll. Comeback kan om allt går bra ske i slutet av veckan mot gatstensförsäljarna.
Dessutom står det att Ekberg fick “ledigt” från träning idag men kommer spela med laget mot Malmö på tisdag. Dag till dag-förlängning nu?
Grymt! Men ska nog inte ha för stora förväntningar på honom här och nu.
Hoppas nu att han (Hävelid) är frisk och spelklar för att han har fått den rehab han behöver. Hoppas inte att Lhc riskar och slänger in honom i hetluften för tidigt pga osäkerheter kring skadorna på fanten, Schira och Ekbergs framtid.
Sjukt att man ens ska behöva fundera och vara orolig över sånna här beslut….
Inte helt obefogad oro skulle jag vilja påstå men samtidigt vet jag inte hur oroliga vi behöver vara egentligen om man ser lite nyktert på det. Hävelid själv, hans agent, San Jose och hans protektionistiska far lär inte vara intresserade av några risky experiment som förknippas med höga risker då han bara är i början av en förhoppningsvis lång karriär. Anses han vara redo för spel snart igen så hoppas jag verkligen (och tror) att vi kan lita på att så är fallet.
Kul att Hävelid (förhoppningsvis) kan spela snart igen. Tror dock att tappet av Ekberg lär märkas i matcherna mot Leksand. Tar för givet att han inte spelar som utlånad mot dem på torsdag. Inte på något sätt en flashig back men han har haft stabil game score varenda match enligt @Hank samt bäst +/- i laget. Kan defensivt bli väldigt kännbart på torsdag och lördag.
Missa matchen idag. Vad hände med hävelid idag? Och är det någon som vet status där? Skada eller säkerhetsåtgärd?
Om skad-, hur kan man vara så omdömeslös och spela honom med den risken kopplat till de problem han ändå haft denna säsong.
Corren uppger att Hävelid är skadad. Jakobs sa att han är skadad och det är samma skadad som förut. Frågan ställdes om det kunde ha varit för han matchades för hårt men medicinska teamet har gett tummen upp att han skulle kunna klara av spela hel match. Tydligen inte. Rädd att det blir en ny (Bäckman)
- Redigerad
MakeClubenGreatAgain Om skad-, hur kan man vara så omdömeslös och spela honom med den risken kopplat till de problem han ändå haft denna säsong.
Tror inte en sekund på att man “chansade”. Han var säkerligen så redo att spela som han kunde vara. Till slut kommer man till en punkt där det helt enkelt inte finns någon anledning att inte spela och då är det bara ut att köra. Om han sedan visade sig inte hålla är en annan femma, det är svårt att veta på förhand. Men vi kan ju inte lika gärna låta bli att spela till synes spelfärdiga spelare. Det vore galet.
Han hade inte spelat på två månader och hade grönt ljus från medicinska teamet. Onödigt att ifrågasätta beslutet då.
Man får nog se hans eventuella istid framöver som en bonus. Bara att ersätta rakt av och hoppas han kan spela snart igen.
Med all respekt. Och med mitt absoluta förtroende till medicinsk kunniga (jag tillhör inte den proffesionen) så vill jag naturligtvis tro att man inte chansar. Och sett till detta fallet får man ju naturligtvis tro att bedömningen var korrekt och att konsekvensen inte behöver vara så stor.
Men. Det jag är ifrågasättande till är hur lhc systematiskt hamnar i negativa spiraler kopplat till skador. Det tror jag vi är fler som kan skriva under på. Hävelid är bara ett exempel på många. Och fakta kvarstår. Speluppehåll i två månader, comeback och skada (nästan) direkt.
Skadeproblematiken kan bottna i många saker. Fel scouting, fel träning, fel prehab, fel rehab och fel bedömingar vid comeback. I Hävelids fall ställde jag mig frågan kopplat till det senare.
Jag ger mig själv inget tolkningsföreträde. Absolut inte. Men jag måste få lyfta en kritisk fråga. Den som har fakta får hemskt gärna komma med den. Det var det jag i praktiken bad om. Jag är inte sen att omvärdera. Den som har mer insyn än mig i detta får gärna upplysa mig!
Om min ton uppfattas negativ. Ja, så är det kanske. Men jag är inte imponerad av LHCs skadelistor senaste åren. Hävelid är vår bästa back sett till nytta per månadslön. Fanten är vår bästa back och Ljungh vår bästa center. Jag köper bara inte att förklaringen är otur.
Men igen, den som vet får gärna kliva fram och förklara. Jag är inte ute efter tjaffs. Jag är bara vetgirig.
MakeClubenGreatAgain Skadeproblematiken kan bottna i många saker. Fel scouting, fel träning, fel prehab, fel rehab och fel bedömingar vid comeback. I Hävelids fall ställde jag mig frågan kopplat till det senare.
San Jose är fullt involverade i Hävelid. De skulle inte acceptera fuffens.
- Redigerad
Det är helt uppenbart att det medicinska teamet är sämre på sitt jobb än vad Pajen är på sitt. Du har helt rätt. Det är inte november förrän skadelistan består av 10 starka namn.
Jag förutsätter att samtliga sektorer i föreningen sköts med samma inkompetenta svågerpolitik. Varför skulle det medicinska teamet vara professionell när resten av föreningen sköts som en hobbyverksamhet?
Lukkinen hör dig. Det stärker så klart caset att bedömningen i detta fall kan varit korrekt. Men om alla bedömningar är korrekta kan jag inte förstå hur vi hamnat där vi är i skadeproblematiken.
Hur som helst. Hoppas att det ordnar sig. Inte minst för Mathias. Han är den mest spännande produkten sen vrana. I viss konkurrens med Bystedt.
Vet någon prognos på Ljungh, och vilken skada det rör sig om?
Läst / hört någonstans (minns ej var) att det handlar om ljumskar på honom. Preliminära beskedet är att han, precis som Fanten, blir borta till novemberuppehållet. Med andra ord, ytterligare tre matcher till utan dessa båda om de inte behöver ännu mer tid än så.
Man gissar och höftar. Det har alltid hetat att alla spelare som blir skadade innan novemberuppehållet är borta tills efter uppehållet. Som om de magiskt skulle bli skadefria efter den veckan. Så blir det ibland men oftast inte. Pessimisten i mig säger att de kan bli borta även efter uppehållet.
Är Hävelid frisk än?