• [raderad]

Kolle42 tycker inte det är att stressa , han är tillräckligt bra för att spela. Till skillnad mot Nyberg/Schira/Eddie/Junland så kan han ju åka skridskor. Det behövs någon annan spelartyp som inte bara slår sarg ut.

• Ndur svarade på detta.

Hockeytröjan Köper era argument men tycker att Russell har samma egenskaper som Törna fast bättre (vinner ännu fler närkamper, ännu starkare längs sargerna etc) och dessutom med egenskapen att han verkar vara rätt målfarlig. Även tredjelänken i en förstalina kommer att få en hel del målchanser. Där vill jag ha en vassare avslutare än Törna.

Instämmer helt med det du skriver. Russell kommer garanterat att göra fler mål och poäng i en förstakedja än Törna, samtidigt som de har vissa liknande egenskaper.

Gibbons - Maxwell - Törna känns ju som en gjuten tredjekedja med spelare som inte har producerat tillräckligt för att lira i topp 6. Angående Maxwell så är det nog någonstans där han befinner sig i näringskedjan. Duktig tekare som är hyfsat hemåt. Gibbons behöver plocka fram mer om han ska kunna vara kvar i laget säsongen ut.

Anledningen till att jag i mina formationer inte vill byta plats på Törna och Russell är att jag anser att Russell har större möjligheter att driva en egen formation. Enligt mig vore det bättre för laget att matcha Törna med Little och Ehn än att låta Russell göra några fler poäng i första line.

Törna har fått sina chanser offensivt nu, han platsar helt enkelt inte i topp 6 utan använd honom i en 3:e kedja och nyttja honom i defensiva uppgifter typ BP och låsa ner motståndarnas bästa kedja

Pucken samtidigt som han får väldigt mycket beröm för sitt förstklassiga jobb bredvid Little och Ehn? 🙂

Min poäng är att man kan bidra i en toppformation utan att själv ösa in poäng. Sjögren tex gjorde endast 27 poäng som förstacenter säsongen han fick Foppapriset som ligans bästa anfallare. Inte en käft ifrågasatte honom för det trots en för rollen rätt blek poängskörd. Som sagt, man kan utgöra en del av en scoringline på fler sätt än att själv ösa in poäng.

Lukkinen samtidigt som han får väldigt mycket beröm för sitt förstklassiga jobb bredvid Little och Ehn? 🙂

Han får väldigt mkt beröm av dig ja, mkt mer än så har jag inte hört. Klart att han kämpar, men det gjorde Jimmy också.

27 poäng är väl inte fy skam, Törna ska va glad om han kommer över 20.

Tycker många anfall stannar upp med pucktapp, felpass, missade brytningar etc från Törna.

Jag vill se Russell istället för Törna, helt klart.

jag hade velat se följande

Little-Ehn-Russell/Törna

Gallo-Ljungh-Lantosi

Gibbons-Maxwell-Törna/Russell

AJ-Weiglt-Ljungman

(Ekmark,Pasic)

Törna/Russell känns lite som att det kvittar vem som är vart. Gallo kommer in och river i Ljunghs kedja. Förhoppningsvis kan Gibbons & Maxwell vakna till. Weiglt har imponerat och för spela på sin position, Ljungman får ta kanten. Ekmark och Pasic är svagast enligt mig och får stå utanför.

Junland-Jeppe

Eddie-Bäckman

Nyberg-Lindroth

(Schira,Cronholm)

Visst Hävelid har varit jäkla bra när han spelat men det är dom här backarna som är på kontrakt så dom lär gå först.

PuckOut

Jag tycker att Törna varit en av våra spelmässigt bästa och jämnaste forwards den här säsongen. Jag tycker inte Russell visat ett dugg mer spelmässig kvalitet än Törnqvist, snarare tvärtom. Däremot har Russell petat in fyra puckar, varav två i PP och det är absolut godkänt. Nu ser säkert både du och jag det vi “vill” se, dvs du ser när Törna gör misstag och jag ser när han gör något bra, så förmodligen ligger sanningen någonstans mittemellan. Men i alla fall tycker jag att han är otroligt bra inte bara längs sargerna, utan vid linjerna, i backcheck och presspel utan puck. I mina ögon är han, precis som AJ, själva definitionen av en “seniorspelare”, dvs en spelare som gör alla små saker rätt, som tar ansvar för pucken och vinner sina dueller väldigt ofta.

Med det sagt håller jag med om att han varit ineffektiv, men det är han ju inte ensam om att ha varit i LHC 2021/22.

PuckOut ¨'

Nej, Törna får extremt sällan beröm från mig. Samtidigt bespottar jag honom inte här som flertalet andra skribenter gör utan ser till vilka hans faktiska styrkor är istället för några vanföreställningar vissa fått efter att han en säsong mäktade med åtta mål en hel säsong i Timrå. Jag tycker att alla spelare ska få göra det de är bäst på och slippa orättvisa måttstockar och oförtjänta glåpord. Det är allt.

[raderad]

Jag gör ett inlägg även i backdiskussionen. Jag håller med dig helt @[raderad], jag tror att det är helt avgörande för oss att kunna fasa ut någon av Schira/Cronholm/Nyberg och spela in Hävelid och förhoppningsvis Bäckman. Det spelar ingen roll hur målfarliga forwards vi har om vi inte tar oss ur egen zon med pucken under kontroll. Dessutom föredrar jag alla dagar i veckan en hockey där fokus ligger på spelskickliga snarare än spelförstörande backar. Det är min uppfattning att LHC:s nuvarande tränarstab också är inne på den linjen.

Lukkinen Jag tycker att alla spelare ska få göra det de är bäst på och slippa orättvisa måttstockar och oförtjänta glåpord. Det är allt.

Absolut, och jag har aldrig sett Törna som en poängspelare och gör inte det nu heller. Det vi diskuterar är om han är ett bra komplement i en förstalina, och där tycker jag Russell är bättre, vassare.

Törna är perfekt när det gäller att stänga ned motståndarnas bättre linor, men när han ska bidra till att bygga upp anfall offensivt är han, för mig, alldeles för trubbig, slarvig och har inte de skillsen. Russell har de skillsen, utnyttja det!

För mig är Törna / Russell i förstakedjan-diskussionen helt och hållet en alla ägg i samma korg-diskussion. Båda alternativen funkar bra.

Både första- och tredjekedjan skulle bli bättre med Russell än med Törna. Men var får vi mest utväxling? Det kan ju vara som Lukkinen skrev att vi totalt sett får bättre utväxling av lagbygget då Russell kanske kan få fart på tredjekedjan på ett annat sätt. Omöjligt att veta.

Ndur Jag gör ett inlägg även i backdiskussionen. Jag håller med dig helt @DeBruyne, jag tror att det är helt avgörande för oss att kunna fasa ut någon av Schira/Cronholm/Nyberg och spela in Hävelid

8 backar på A-lagskontrakt, + Hävelid och Myrenberg. Får inte ihop ekvationen att någon/en bör fasas ut för att få in Hävelid som ordinarie/topp 6. Anser du att Hävelid är bättre lämpad för SHL-boxplay än exempelvis Schira?

• Ndur svarade på detta.

Tycker man ska ge Hävelid förtroende att få vara ordinarie. Han har visat att han är mogen uppgiften och då på bekostnad av Cronholm.

Hävelid har 100 % mer spelskicklighet är Cronholm och tycker det är det vi behöver. Vi har det fysiska spelet bland backarna via Eddie, Nyberg och Schira.

Cronholm var en värvning jag inte förstod och fortfarande inte förstått. Var kom den ifrån? ung förmåga som inte platsade i Malmö. Vill inte såga Cronholm totalt men han är inte det vi behöver och vi har egna mera lovande juniorer på backsidan som behöver få speltid.

Hade Hävelid inte varit mogen eller redo tror jag pappa Niklas hade dragit i handbromsen. Synd inte en sådan talang ska få spela när han visat att han klarat av det med beröm godkänt hittills.

kanske skulle haft en tråd här med “Backformationer” ochså🤔

Kolle42 8 backar på A-lagskontrakt, + Hävelid och Myrenberg. Får inte ihop ekvationen att någon/en bör fasas ut för att få in Hävelid som ordinarie/topp 6. Anser du att Hävelid är bättre lämpad för SHL-boxplay än exempelvis Schira?

Jag anser att Hävelid är ett bättre alternativ än Schira på alla sätt. Än Nyberg och Cronholm också. Att de tre är under kontrakt tycker jag inte är anledning nog att spela ett svagare lag.

@Ndur @Bowmore

Kul att vi tycker olika. Ett år för tidigt för en ordinarie tröja/topp 6.

Dansken eller Törna i första? In med Bystedt!

Kolle42 Dansken eller Törna i första? In med Bystedt!

Kör med Törna i första och Dansken med Ljung+Lansoti i andra. Gallo i tredje med Maxwell+Gibbons.

Bystedt+Ljungman+Costmar??

Törna jämfört med Russel för mig är det solklart en av dom är stark framför mål och går rakt in mot målet den andra jobbar hårt men hamnar mest ut med sargen eller bakom målet