• [raderad]

• Redigerad

Hoppas vi får ha kvar Ljungh, tror det påverkar även hur andra spelare ser på vår kommande säsong om vår bästa offensiva spelare utnyttjar sin klausul och lämnar skutan sista dagen.
Finns spelare som satt på hög lön förra året och åstadkom inte ett skit, så har oavsett vad hellre kvar Ljungh än att chansa med någon import , bara titta och se hur det gick förra säsongen med Palve/Rynnäs och ojamäki.

X-(:)-X-y Dessutom kan vi för Ljunghs lön få in två spelare av klass istället, som om de scoutas rätt utan tvekan bör komma upp i mer än 36 poäng, tillsammans.

Återigen, vet vi att de som betalar Ljunghs lön vill betala för någon annan, eller i ditt exempel, två andra halvdana spelare?
En annan aspekt, vill vi verkligen fylla två platser med spelare som ska göra lika många (eller fler) poäng som en spelare gör?

Lukkinen
Jag gillar inte Ljung speciellt mkt och håller honom inte före alla andra i laget. Broc är obestridligt lagets bästa spelare.
Men att hålla en kille som Bäckman före Ljung är extremt märkligt i mina ögon. Ljung har bevisat sig hålla extremt hög nivå säsong efter säsong. Bäckman har väl bara gjort en bra säsong under hela sin aktiva karriär ? Det va la då han spela med Mange eller? rätta mig om jag har fel.
Lägg därtill att Ljung inte lite av de förslitningsskador som både Junland och Bäckman gör. i bäckmans fall får man väl vara tacksam om han kan komma ombytt till 40% av matcherna? Med detta i kalkylen tycker jag det är helt rätt att man ska lägga 3 gånger så mycket pengar på Ljung som på Bäckman . . Även om jag inte är något fan av färgstarke Markus

Goteborgaren
    “Förutom Little och Junland håller jag även Bäckman före Ljungh sett till de matcher han faktiskt spelade

Lämna inte ut den biten 😉 Men ja, jag vidhåller att de matcher Bäckman spelade hade han betydligt större impact på spelet och betydde mer för laget än Ljungh gjorde.

Lukkinen
      Josh Ho Sang hade lika stor impact de matcher barn faktiskt spelade..
      Man ska också komma ihåg att det är en ganska tacksam roll att komma in några få matcher och leka Mesias.
      Ljung hade också en enormt stor effekt när han kom in igen mot Brynäs efter sin skada.
      Men vill återigen understryka hur mkt det betyder att kunna leverera säsong efter säsong .
      Ljung har stämpel i boken
      Bäckman har det definitivt inte.
      Vart lägger jag mina pengar ?

Stäng diskussionen, mailade Mrmadhawk och enligt honom pekar allting på att Ljungh stannar i LHC.

Goteborgaren Bäckman var en toppback i SHL innan han lämnade för nordamerika och spelade återigen som en toppback efter sin comeback. Dessutom HAR han hjärtat på rätt ställe, det kan man inte ta ifrån honom. Om han har sitt skadehelvete bakom sig är han en absolut toppspelare i ligan, inget snack om saken. Men nog om Bäckman, han är mindre relevant när vi snackar Ljungh. Och gällande honom har jag nog inte mycket ytterligare att tillägga. Blir han kvar har vi vår förstacenter. Lämnar han får vi ersätta honom och det är absolut ingen omöjlig uppgift.

X-(:)-X-y Slottsvakten Dessutom kan vi för Ljunghs lön få in två spelare av klass istället, som om de scoutas rätt utan tvekan bör komma upp i mer än 36 poäng, tillsammans.

Väljer att feta upp ditt ”om” en aning.. det där med scouting är ju inte direkt vår starkaste sida och gänget som scoutar är väl mestadels det samma som tidigare? Är nog ganska liten chans att scenariot du beskriver skulle inträffa med befintlig bemanning i scoutingholken..

Lukkinen
          det du säger om bäckman är kvalificerat skitsnack.
          då är det mer motiverat att säga att jesper petterson är en toppback i ligan som senast gjorde en poängmässigt bra säsong bredvid Nardella.
          Bäckman har knappt visar någonting under sin hockeykarriär . Han har floppat TOTALT när han testet att spela någon annanstans än Linköping.
          visst han kom in lämpligt förra säsongen och fick slå några vettiga förstapss.

tycker också det vore kul och spännande om man förlängde med honom för att se vad han kan uträtta OM han lyckas spela en säsong . Men man gör nog sig själv en otjänst om man räknar med att det är en toppback i ligan som ska dra lass därefter

Goteborgaren Well, subjektiva åsikter är inte objektiva sanningar, varken dina eller mina. Respekterar att du är av en annan åsikt än jag men tycker ändå du är lite orättvis mot både Bäckman och Pettersson. Pitbull har blivit uttagen till landslagsspel två separata år INNAN den fantastiske Nardella dök upp i SHL. Det blir man inte om man inte är en bra jäkla back. Och vad av det jag sa om Bäckman är “kvalificerat skitsnack”? Att han var en toppback innan han drog till Nordamerika och återigen spelade som en toppback efter sin comeback? Motivera gärna.

Fattar inte detta negativa snacket om Ljung!? En toppcenter på SHL nivå som i vår sits och tabellplacering senaste åren måste punga ut dom pengarna för att kunna locka och konkurrera med topplag. Man kan absolut inte klaga på poäng produktionen förra säsongen då han spelade i stundtals säsongens sämsta lag och utan en målskytt större delen bredvid sig! Och att folk tycker han ser ointresserad ut på isen har inte ett vettigt hockeykunnande! Sen att han uttalar sig så i tidningen är bara lite mer ärligt än att dra någon jävla rövare för att det ska låta bra men sen ändå skriva på för annan klubb några dagar efter. Bara inse att det är såhär det fungerar i svensk hockey. Det går inte konkurrera med utlandet tyvärr..

Lukkinen
              Jag är inte orättvis mot jesper petterson. Det är en jäkla bra back. men det är jag menar är att man ska inte ska ha orimliga förväntningar på den killen vad gäller produktion för att han nu senast fick in några lätta på kontot.
              Precis som Bäckman fick hjälp när han spelade med Mange som är en av de bästa backarna någonsin i SHL.
              Efter detta har Bäckman aldrig gjort en hel bra säsong. Punkt Slut.
              Ha rimliga förväntningar på grabben.

Goteborgaren är lite inne på ditt spår. Bäckman är hur man än vrider och vänder på det förmodligen en av våra dyraste spelare ngnsin sett till a tal matcher.

Goteborgaren
                Ingen förväntar sig att Pitbull ska vara en poängexplosion i LHC? Han är först och främst en stabil defensiv back. Det är därför han spelat landslagshockey, inte på grund av sin poängproduktion. Trots det har han de tre senaste säsongerna innan den fantastiska Nardella snittat 12p per säsong. Säsongen med Nardella blev det 18. Klart han fick lite draghjälp med poängen där, men so what? Ingen (hoppas jag) förväntar sig att han först och främst ska vara en poängspelare här. Tror de allra flesta förväntar sig en riktigt jäkla stabil defensiv back i honom.

Bäckman är väl knappast den enda som inte lyckats i Nordamerika? Det betyder väl inte att hans insatser i SHL ska förringas? Killen debuterade i landslaget samma säsong som han var med och vann JVM-guld, det gör man inte om man inte är riktigt jäkla bra oavsett vem man matchas med. Säsongen efter fick han fortsatt spela landslagshockey och gjorde 26 poäng på 52 grundseriematcher och ytterligare 6 på 10 slutspelsmatcher. Säsongen därefter hade han hela SHLs bästa +/- samt stod för ytterligare för 21 grundseriepoäng och var sedan hela slutspelets poängstarkaste back (enligt EP). Att försöka få det till att han inte var en toppback i SHL innan han stack till Nordamerika (varför vill man ens det?) är rätt hårt kan jag tycka. Betydelsen han hade för laget efter comebacken behöver knappast ifrågasättas hoppas jag?

Hans stora bekymmer nu är skadehistoriken, obviously. Den gör hans marknadsvärde riktigt jäkla knepigt, det verkar alla vara överens om. Således ÄR det en chansning att sajna honom och det måste återspeglas i kontraktsvärdet när / om förlängningen nu blir klar, inget snack om saken. En frisk Bäckman däremot är en riktigt jäkla bra spelare. Jag hoppas verkligen man förlänger med honom till rätt pris. En toppback i SHL när han är hel.

Btw, ingen spelare kommer matchas med ihop med lagets bästa spelare bara för att. Där spelar man för att man funkar bra ihop och kompletterar varandra. Så var det med Bäckman och Mange och så var det med Pitbull och Nardella.

Ljungh blir kvar, och det känns jävligt gött. Fått efter säsongen väldigt mycket kritik, som i mina ögon han inte förtjänar.
                  Högberg blir inte kvar i Ottawa, och jag har sjukt svårt att se något lag plocka upp honom, är väll inget lag som är i akut nöd av målvakt..? Där bör vi gå in, vänder han hem till Sverige ska LHC vara givet, det ska vara skrivet i sten. Vill verkligen inte se att typ Örebro plockar in honom.

HNez Ljungh blir kvar, och det känns jävligt gött

Fint! Då vet vi lite mer hur förutsättningar för det fortsatta lagbygget ser ut. Vi slipper jaga förstacenter dessutom.

Lukkinen Kanske skulle lagt till, att jag inte sitter på någon inside info på det, men känner ju att det borde kommit ut från MrMadhawk under kvällen. En deal för en klausul löser man ju inte bara på 5 minuter direkt 😛