Väl skrivet av Köttet och Hockeytröjan. Det är inte resultaten i sig som gör att jag är arg och förbannad på ledningen. Anledningarna att jag är förbannad och kritisk mot Helber, Mårdh, Mäki, Hemlin är:

1. Inte någongång har någon av dessa herrar gått ut och sagt, att det är fullkomligt oacceptabelt som det sett ut med den undermåliga inställningen hos laget. Det ska ALDRIG vara ok att bli totalt utspelade, avklädda till bara skinnet och förnedrade på hemmaplan.

2. Ledningen har inte gjort en enda ansats till att visa att det finns nån form av självinsikt om att saker inte står rätt till föreningen. Klubbdirektören försöker gång på gång sopa all kritik under mattan genom att prata om "vilken fantastisk resa föreningen gjort". Det är plågsamt uppenbart för alla utomstående att mängder av fel begåtts, vilket i sig inte är något konstigt i mina ögon, däremot måste man kunna kräva att en ledning har förmågan att se sina brister, erkänna dem och åtgärdar problemen. Den fantastiska resan är i mina ögon inte speciellt fantastisk i första läget och framförallt tog den slut för många långa år sedan.

3. Behandlingen av supportrar och publik. Ledningen lägger titt som tätt över ansvar på publik och supportrar. "Ni ska stötta och hejja, vi sköter verksamheten och den ska ni inte bry er om", vilket vittnar om ett rätt obehagligt synsätt på sin publik och kunder.

Jag tycker inte LHC över huvud taget har gjort någon "fantastisk resa". Cluben bildades 1976. Man hamnade inte i näst högsta ligan förrän på 90-talet där man harvade i nästan 10 år. Därefter tog det 4-5 år att på riktigt etablera sig i elitserien och ytterligare några år att nå sin första final. Allt detta i Sveriges femte största stad, utan någon som helst konkurrens om sponsorer från andra sporter och därmed konsekvent en av seriens dyraste trupper. Vad är det som är så fantastiskt med det? Det hade snarare varit konstigt om man INTE tagit sig till toppen med de resurserna som funnits, kontra andra lag.

Nåja... Nu får det ju ändå sägas att man gjorde någonting riktigt bra efter ackorduppgörelsen. Då var föreningen i spillror efter en formidabel misskötsel. Bit för bit byggde man hela vägen från div 2 (minns ni Grästorp?) och hela vägen till Elitserien 1999. Det tycker jag nog kvalificerar som fantastisk resa. Och även om man hade resurserna så är det ju erkänt tufft att etablera sig i högsta ligan. Det gjorde man med bravur och tog sig till 2 finaler. Det är faktiskt rätt bra jobbat. Men sen glömde man varifrån man kom, fick hybris trots att man inte vunnit något och där och då tog det stopp. Andra lag har gjort det bättre med små resurser. Vi lyckades inte vinna något ens när vi hade enorma resurser. Och när vi nu har mindre resurser så går det väl... sådär. Vilket jag snarast tolkar som att ledningen inte kan hantera situationen vidare värst bra.

köttet wrote

Nåja... Nu får det ju ändå sägas att man gjorde någonting riktigt bra efter ackorduppgörelsen. Då var föreningen i spillror efter en formidabel misskötsel. Bit för bit byggde man hela vägen från div 2 (minns ni Grästorp?) och hela vägen till Elitserien 1999. Det tycker jag nog kvalificerar som fantastisk resa. Och även om man hade resurserna så är det ju erkänt tufft att etablera sig i högsta ligan. Det gjorde man med bravur och tog sig till 2 finaler. Det är faktiskt rätt bra jobbat. Men sen glömde man varifrån man kom, fick hybris trots att man inte vunnit något och där och då tog det stopp. Andra lag har gjort det bättre med små resurser. Vi lyckades inte vinna något ens när vi hade enorma resurser. Och när vi nu har mindre resurser så går det väl... sådär. Vilket jag snarast tolkar som att ledningen inte kan hantera situationen vidare värst bra.

Mjo, men samtidigt, kolla på Växjö och i viss mån Örebro. Deras "resa" har gått bra mycket snabbare (även om Örebro inte är och kanske inte kommer bli etablerade). Gemensam nämnare: Större städer med starkt näringsliv i regionen som möjliggör stora satsningar, precis som i Linköping. Självklart är stora resurser ingen garanti för att lyckas (det ser vi inte minst nu), men det är en viktig förutsättning. Föreningar som får det stödet och som kan göra den satsningen LHC gjorde fr.o.m. slutet av 90-talet SKA etablera sig i elitserien, allt annat hade ju varit ett misslyckande.

Sammanfattning: Visst, det är bra gjort att LHC numer är en professionell storklubb i svensk hockey, men resan som just vi gjort är på intet sätt unik utan snarare bara logisk.

Ja, jo, då är jag med på hur du menar. Men under resan från tvåan till ES levde LHC ändå ganska undanskymt. Men det där är historia nu. Vi, och framför allt Clubens ledning, behöver vara i nuet. Det är den femte februari 2014 och för andra gången på 3 år kan inte LHC garantera att vi spelar i högsta serien nästa år med bara några få omgångar kvar. Det har säkerligen redan nu medfört att vi missat intressanta spelarnamn till nästa säsong. Och fler blir det eftersom vi kommer gå till OS-uppehåll med ovissheten kvar.

Har Melin petat nån spelare under hela den här säsongen? Om man räknar bort fjärdekedjan som roterat lite pga utlåningar mm..

Tänker på Färjestad, Hv71 mfl som under säsongen satt Wallin, Berglund, Krog på läktarn. Hade inte direkt gråtit om Grillen och Jeppe fick vila nästa match t ex.. Fast då kan man ju inte spela på 8 backar såklart :lol:

Gillar att man ger spelare förtroende men det smärtar ju när man ser spelare som är helt under isen skickas in i matchavgörande lägen. Det är ju knappast heller bra för deras självförtroende.

fjosor wrote

Har Melin petat nån spelare under hela den här säsongen? Om man räknar bort fjärdekedjan som roterat lite pga utlåningar mm..

Tänker på Färjestad, Hv71 mfl som under säsongen satt Wallin, Berglund, Krog på läktarn. Hade inte direkt gråtit om Grillen och Jeppe fick vila nästa match t ex.. Fast då kan man ju inte spela på 8 backar såklart :lol:

Gillar att man ger spelare förtroende men det smärtar ju när man ser spelare som är helt under isen skickas in i matchavgörande lägen. Det är ju knappast heller bra för deras självförtroende.

Endast Hultström har blivit petat vad jag minns.

alfie wrote

Mjo, men samtidigt, kolla på Växjö och i viss mån Örebro. Deras "resa" har gått bra mycket snabbare (även om Örebro inte är och kanske inte kommer bli etablerade). Gemensam nämnare: Större städer med starkt näringsliv i regionen som möjliggör stora satsningar, precis som i Linköping. Självklart är stora resurser ingen garanti för att lyckas (det ser vi inte minst nu), men det är en viktig förutsättning. Föreningar som får det stödet och som kan göra den satsningen LHC gjorde fr.o.m. slutet av 90-talet SKA etablera sig i elitserien, allt annat hade ju varit ett misslyckande.

Sammanfattning: Visst, det är bra gjort att LHC numer är en professionell storklubb i svensk hockey, men resan som just vi gjort är på intet sätt unik utan snarare bara logisk.

Örebros "resa" beror till till stor del på den hockeygalne mångmiljonären Fahlander gav sig fan på att Örebro skulle upp i elitserien och öste in mycket av sina smutsiga pengar i föreningen.. :roll:

Bra initiativ till tråd, speciellt för mig som allt som oftast är ganska så långrandigt ordbajsig av mig och brukar svamla iväg i olika områden i ett och samma inlägg. Då kan jag babbla av mig lite här utan att riskera hamna "off topic" :-)

Några funderingar... Med tanke på vårat kassa försvar, varför envisas Melin med att köra hela FYRA backpar när vi knappt har kompetens nog för 2? Sen borde även lagledningen med Hemlin och Melin i spetsen inse att samla all offensiv kompetens i en och samma kedja är ett misstag, och den insikten borde kommit innan omgång 47.

Visst vi har ingen riktig spetscenter, det sket sig med Taffe. Men McDonell har ju visat sig vara en fullträff som "mellansäsongsvärvning". Han är i grund och botten en center så varför inte testa honom att centra andra linan? Likt hur Goren fungerade mycket bättre på den positionen i förra årets slutspel än som högerytter?

För övrigt så var jag ganska irriterad på den instängda fyrkantiga coachningen i förra årets slutspel då Zacke fungerade så bra i förstakedjan mot HV när Calle var borta, men istället för att sprida ut talangen och ha fler hot i flera kedjor (som är lite A och O i att bygga ett mästarlag) så satte man in Calle igen i förstakedjan som center (som var misslyckat i SAIK serien) och demota Zacke till 2a el 3e, tror inte ens han fick spela center alls i nån match i SAIK serien (minnet sviker lite) pga att de valde ge Goren fortsatt förtroende, vilket förvisso var bra men Zacke blev lidande av det. Varför ändra något som fungerar liksom, när man ÄNTLIGEN får igång flera spelare & inte vara helt beroende av att en enda "scoringline" ska göra det match in och match ut. Varför testade man inte att ha Calle som vinge i andrakedjan istället, för att störa så lite som möjligt i de spelare som de faktiskt fick igång? Aja, det är historia men det är lite samma tendenser denna säsong då merparten av säsongen har det varit samma konstellationer, varav bara 1 av 4 fungerat i en större utstreckning.

Tillbaks till nuvarande säsong... Himelfarb har ju också höjt sig med McD's intåg, men han har inte visat sig än vara helt pålitligt att centra högre än en tredjeline, och verkar inte vara så intresserad av att vara vinge. Sprid ut talangen! Vad har man egentligen att förlora mer på i detta skede i det krampaktiga spelet på senare tid. T.ex

Hjalmar - Sjögren - Kolarik
Vrana - McDonell - Arla
Laxen - Himelfarb - Sundh (salle och sundh har mkt mer potential än de visat, den av de två som visat minst förbättring när sebbe återkommer petas ned i fjärde (Lindhagen, hejdå) i förmån av honom.)

Fjärdefemman matchas sparsamt, enbart som avlastning 5-10 min per match, en utvilad Almtorp används även i PK tänker en kombo av:

Lindhagen/nermark- Almtorp (om laxen och sundh övertygat framöver, ta in sebbe här, antingen som vinge eller center, peta lindhagen/nermark isf) - Rohdin

Tyvärr så finns inte mer djup i dagens LHC än att sprida ut kedjorna på detta vis för att åtminstone kunna få hyfsad möjlighet till en större produktion, IMHO.

EDIT: vet att Vrana är på landslagsuppdrag, men han återkommer före Sebbe så därav jag skicka in honom i andra. Medans han är borta så kanske bästa kombon är att ha sundh el laxen där. Måste testa att splitta McD och Himelfarb också för att få en större spridning, inte bara Arla och Hjalmar.

En till tanke... I våra final lag 07 och 08 var våra kedjekonstellationer detta:

2008 Silver Medal Lineup
Mikael Håkanson - Tony Mårtensson - Mattias Weinhandl
Patrik Blomdahl - Joakim Eriksson - Ville Vahalahti
Fredrik Emvall - Niklas Persson - Mattias Carlsson
Kim Staal - Patrik Zackrisson - Tim Eriksson

Calle Gunnarsson - Daniel Fernholm
Josef Melichar - Johan Fransson
Jonas Junland - Ivan Majeský

2007 Silver Medal Lineup
Mikael Håkanson - Tony Mårtensson - Johan Lindström
Fredrik Emvall - Niklas Persson - Sami Torkki
Martin Samuelsson - Joakim Eriksson - Tomáš Vlasák
Patric Blomdahl - Ulf Söderström - Tim Eriksson

Martin Öhrstedt - Magnus Johansson
Calle Gunnarsson - Ivan Majeský
Jonas Junland - Andreas Holmqvist

Varför gick vi till final? Vi hade bredd, vi hade potential till målskyttar i varje enhet, vi hade karaktärsspelare som inte var rädda för att sticka näsan i skiten OCH vi hade 4 centrar av kvalitèt, BÅDE offensiva och defensiva kvalitèer, så även ett försvar med dessa egenskaper. I min åsikt så är Sjögren den enda i nutidens lag som skulle fått plats av dagens centrar i dessa lag, och då antagligen i 3e eller 4e kedjan. Utöver det uppenbara med ett fungerande försvarsspel & stabil målvakt så, där har vi skillnaden i lagbygge som kan gå långt i ett slutspel och dagens som har svårigheter att ens ta sig dit. Det är dags för LHC's ledning att vakna upp, inse att vi inte på pappret har ett guldlag eller knappt ens ett slutspelslag, det är för ihåligt. Vi må ha seriens bästa PP, men det är på tok för lite för att bli lyckade i helheten. Mästarlag vinner SM guld pga bredd och balans i lagbygget av dessa ingredienser. Dagens LHC har för många likasinnade speltyper och för lite som sticker ut. Det är den sorgliga sanningen, felbygge av Herr Hemlin. Även om givetvis det ekonomiska sätter P för många av de värvningar som han kanske skulle vilja få in, så går det att göra bättre än dagens lag, speciellt att ställa på isen till SERIESTART. Att insikten inte fanns där från början gör mig lite mörkrädd som supporter. Att mellansäsongsvärva varenda säsong är ingen melodi till att bygga ett stabilt slutspelslag.

Längesen vi såg sån aktivitet i forumet?

Bra tugg Jacko! Jag blev, som jag skrivit tidigare, tokig när Melin petade tillbaka Calle som förstacenter efter sin avstängning. Vilken jävla möjlighet att göra vilken av de andra kedjorna som helst svinbra med honom till hjälp.

"Hjalmar - Sjögren - Kolarik
Vrana - McDonell - Arla
Laxen - Himelfarb - Sundh"

Absolut, även om jag tycker att Sebbe är given högre upp än i en fjärdeline. Så byt Sebbe mot Laxen eller Sundh så är jag nöjd. Intressant också är att det är ganska enkelt att plocka ihop några kedjor som iallafall för ögat verkar lovande. Där har vi ännu ett exempel på Melins ickecoaching. Varför testar han inget likt detta?

Prospect Jakub Vrana outstanding, 2+2, when CZE U18 outplayed FIN U18, 6-3.

Någon LHC:are har självförtroende nu i alla fall! Härligt Jakub!

Malkin wrote

Prospect Jakub Vrana outstanding, 2+2, when CZE U18 outplayed FIN U18, 6-3.

Någon LHC:are har självförtroende nu i alla fall! Härligt Jakub!

Nästa säsong MÅSTE killen ges maximalt förtroende från start i första/andralinan, om han inte drar till NHL/AHL redan i höst. Här har vi en potentiell SHL-stjärna som spelar i princip gratis. Om Melin spelar honom något mer i fjärdekedjan den här säsongen ska jag personligen gå ner i båset och ta Roger i örat!

alfie wrote

Om Melin spelar honom något mer i fjärdekedjan den här säsongen ska jag personligen gå ner i båset och ta Roger i örat!

Ja nu SKA han bara spela i första eller andra resten av säsongen. Ingen behöver oroa sig för Vranas fysik eller att han skulle uppträda vekt. I aggressivitet, vilja, karaktär, närkampsspel så är han bättre än de allra flesta forwards vi har. Framförallt när det kommer till att ha skinn på näsan och att våga kötta in rakt på kassen. Om inte så ska du verkligen ta honom i örat Alfie! Menar du för övrigt som vanligt med handen eller sexuellt?

Vad är det som händer på LHCs träning?

John Senewiratne ‏@senewiratne 29m

Fullt pådrag på LHC:s träning. 50 supportrar på plats och sjunger ebligt Bergsten. Själv är jag i Norrköping.

Som det står, med en banderoll "Vi ger aldrig upp"

Härligt!

exile82 wrote

John Senewiratne ‏@senewiratne 29m

Fullt pådrag på LHC:s träning. 50 supportrar på plats och sjunger ebligt Bergsten. Själv är jag i Norrköping.

Jasså! Fan vad skoj. Riktigt bra initiativ av klacken och det borde ge lite extra tändvätska tills imorgon. Jag tror för övrigt stenhårt på seger mot AIK.

Tjena!

Sitter och avnjuter lite speed skating denna OS-lördag och tänker på Salle. Tror han hade kunnat ta medalj.

Ifall Mange lägger av efter säsongen, är det då självklart att Sebbe ska ta över som kapten? Nu har jag inte grund till detta utan det är bara en känsla men är han verkligen den där kaptenen i ett omklädningsrum? Visst, han har spelat många år i cluben och han visar känslor men att ha en lirare som ofta lirar i fjärdelinan som kapten, njaa alltså..

Alternativet är väl Rahimi. Jag hade nästan hellre sett han med ett C på bröstet. Återigen så vet jag inte hur det är i omklädningsrummet men det är bara min känsla. Ett sista alternativ från min sida är Sjögren. Möjligtvis för lite tid i cluben men man har även sett nyförvärv kliva in i andra klubbar som kaptener.

Bara jag som inte tycker att Sebbe är självklar? Hade dock inte klagat om tränaren valt Sebbe.