Bra initiativ till tråd, speciellt för mig som allt som oftast är ganska så långrandigt ordbajsig av mig och brukar svamla iväg i olika områden i ett och samma inlägg. Då kan jag babbla av mig lite här utan att riskera hamna "off topic" :-)
Några funderingar... Med tanke på vårat kassa försvar, varför envisas Melin med att köra hela FYRA backpar när vi knappt har kompetens nog för 2? Sen borde även lagledningen med Hemlin och Melin i spetsen inse att samla all offensiv kompetens i en och samma kedja är ett misstag, och den insikten borde kommit innan omgång 47.
Visst vi har ingen riktig spetscenter, det sket sig med Taffe. Men McDonell har ju visat sig vara en fullträff som "mellansäsongsvärvning". Han är i grund och botten en center så varför inte testa honom att centra andra linan? Likt hur Goren fungerade mycket bättre på den positionen i förra årets slutspel än som högerytter?
För övrigt så var jag ganska irriterad på den instängda fyrkantiga coachningen i förra årets slutspel då Zacke fungerade så bra i förstakedjan mot HV när Calle var borta, men istället för att sprida ut talangen och ha fler hot i flera kedjor (som är lite A och O i att bygga ett mästarlag) så satte man in Calle igen i förstakedjan som center (som var misslyckat i SAIK serien) och demota Zacke till 2a el 3e, tror inte ens han fick spela center alls i nån match i SAIK serien (minnet sviker lite) pga att de valde ge Goren fortsatt förtroende, vilket förvisso var bra men Zacke blev lidande av det. Varför ändra något som fungerar liksom, när man ÄNTLIGEN får igång flera spelare & inte vara helt beroende av att en enda "scoringline" ska göra det match in och match ut. Varför testade man inte att ha Calle som vinge i andrakedjan istället, för att störa så lite som möjligt i de spelare som de faktiskt fick igång? Aja, det är historia men det är lite samma tendenser denna säsong då merparten av säsongen har det varit samma konstellationer, varav bara 1 av 4 fungerat i en större utstreckning.
Tillbaks till nuvarande säsong... Himelfarb har ju också höjt sig med McD's intåg, men han har inte visat sig än vara helt pålitligt att centra högre än en tredjeline, och verkar inte vara så intresserad av att vara vinge. Sprid ut talangen! Vad har man egentligen att förlora mer på i detta skede i det krampaktiga spelet på senare tid. T.ex
Hjalmar - Sjögren - Kolarik
Vrana - McDonell - Arla
Laxen - Himelfarb - Sundh (salle och sundh har mkt mer potential än de visat, den av de två som visat minst förbättring när sebbe återkommer petas ned i fjärde (Lindhagen, hejdå) i förmån av honom.)
Fjärdefemman matchas sparsamt, enbart som avlastning 5-10 min per match, en utvilad Almtorp används även i PK tänker en kombo av:
Lindhagen/nermark- Almtorp (om laxen och sundh övertygat framöver, ta in sebbe här, antingen som vinge eller center, peta lindhagen/nermark isf) - Rohdin
Tyvärr så finns inte mer djup i dagens LHC än att sprida ut kedjorna på detta vis för att åtminstone kunna få hyfsad möjlighet till en större produktion, IMHO.
EDIT: vet att Vrana är på landslagsuppdrag, men han återkommer före Sebbe så därav jag skicka in honom i andra. Medans han är borta så kanske bästa kombon är att ha sundh el laxen där. Måste testa att splitta McD och Himelfarb också för att få en större spridning, inte bara Arla och Hjalmar.