Anonymous6 Jo, alla får gå på evenemang nu men ovaccinerade rekommenderas att inte beblanda sig med för mycket folk då det är mycket större risk att de blir smittade och svårt sjuka om de väl blir smittade.

Skulle tro att den taskiga publiktillströmningen handlar om 1,5 år av nya vanor vid match. Det kommer ta ett tag för publiken att lämna den sköna soffan för att ta sig fysiskt till matcherna igen.

För att spinna vidare på locka publik-temat. Tror det kan behövas liknande åtgärder ibörjan då “vanligt folk” dvs de som bara går på strömatcher och gärna ser på LHC från vardagsrummet, förmodligen består av många som känner sig osäkra inför att gå på livesport igen.

Metallica Vet inte hur mkt ”vanligt folk” som går på strömatcher men samtidigt har tillgång till SHL-hockey via Cmore. Det är ju inte direkt gratis med ett sånt konto. Va ligger det på nu? 500kr/mån?

bloodandashes Har svårt att tolka din grundtanke nu så utveckla gärna. Visst är C More apdyrt, samtidigt ligger det väl i ungefär prisnivå med Viasat och annat..

Vilka menar du använder C More för att titta på majoriteten av LHC:s matcher? Folk som antingen har säsongskort eller de som inte överhuvudtaget går på någon match?

Med vanligt folk syftar jag på de alla som inte sitter på säsongskort (och därmed planerar att gå på i princip varenda hemmamatch).

Har fullt av folk i min bekantskapskrets som bara går på enstaka matcher varje säsong men istället ser övriga matcher på TV:n. Trodde detta var norm för de som inte har säsongskort och är inbitna LHC-supportar. Antalet personer som inte har säsongskort men köper lösa biljetter inför varje hemmamatch istället kan inte vara skyhög direkt..

Metallica Jag menade att människor som går enstaka matcher för underhållning tror jag inte har abonnemang på Cmore. Alltså, man tappar inte besökare pga av att de hellre ser hockeyn från vardagsrummet.

Är nog benägen att hålla med @Metallica här. Känner också ett gäng personer som ser i stort sett alla matcher på CMore och som bara går på en handfull matcher live per säsong.

Lukkinen Jag tror vi pratar om olika människor här. Ni pratar om personer som uppenbarligen aktivt följer LHC och jag pratar om personer som väljer mellan bio, hockey eller annan ”kul grej” som lördagsunderhållning.

Jag är dessvärre en av de som går på ett mindre antal matcher, kanske 4-5 per år och ser i princip resten av matcherna på TV. Jag är i en fas i livet där egentid är svår att prioritera, och jag tror att många sitter i samma sits. Hur gärna än jag skulle vilja gå på torsdag så finns det ingen som helst möjlighet, det är verkligheten när man valt att avla av sig. 😉

bloodandashes Då ser vi lite olika på det helt enkelt. Kan på rak arm tänka ut 10-15 personer i min närhet eller som är ytligt bekanta, som uteslutande ser majoriteten av LHC:s matcher på TV och sällan går på mer än någon enstaka match per säsong. När dessa väl går på en hemmamatch så drar de ofta med sig vänner, barn eller frugan. Det är ju många av dessa man behöver få tillbaka till arenan nu.

Tror inte det är speciellt vanligt att fyra vänner helt utan intresse för ishockey väljer att titta på LHC bara för att hitta på något. Man följer ju med någon som redan är inbiten isåfall.

Metallica Vi spekulerar nu men det är väl OK. Men menar du att dina vänner som pre-pandemi såg majoriteten av matcherna på TV och gick någon enstaka match live nu ska börja gå frekvent på hemmamatcher?

Är boende i Skåne och att åka till Malmö eller Ängelholm för ishockey har inte varit aktuellt nu pga pandemin. Cmore betaöar jag 349kr i månaden för. Då får jag alla matcher i Shl och Ha , även damligan. Tycker inte det är busdyrt direkt. Ser alla Lhc matcher både dam och herr. Hade jag inte haft cmore hade nog Lhc intresset dött ut tyvärr.

Cmore gör nog sitt men tror ni inte att för den gruppen som jag tror de flesta tillhör, alltså ser endel matcher från tvn och går på nån match då och då, att de väljer bort att gå på livehockey mycket pga LHCs svaga start? Att få se hockey live igen väger inte tyngre än att se ett halvrisigt bottenlag spela tråkig hockey?

bloodandashes Nej, de behöver inte gå oftare nu än vad de gjorde innan. Men går de inte till arenan alls framöver eller om de inte får med sig vänner, barn eller partners vid de tillfällen de väl går på en match så blir det svårt att fylla arenan.

Om 7000 pers innebär en bra publiksiffra i arenan, varav ca 3000 (höftar här) utgörs av säsongskortinnehavare.. Vilka är de övriga 4000 enligt dig? Jag gissar på den grupp jag syftar på och skriver om.

Det handlar egentligen väldigt lite om att locka dit folk som inte överhuvudtaget är intresserade av ishockey eller råkar gå på livesport istället för bio. Denna grupp kan säkert öka om det är helt gratis eller kostar 50:- att gå på en hemmamatch men man kan ju inte leva på gratisbiljetter en hel säsong heller.

Någon som har koll på hur många biljetter som sålts till torsdag,lördag? Vore kul om det ochså uppdaterades på sociala medier.

Servicemålarn det blir ju dock dyrt eftersom man med all säkerhet måste ha ett baspaket för att ens kunna få sporten. Tvåhundring för ett baspaket plus sporten så är man nästan uppe i 600 kr i månaden. Detta om du inte väljer cmore appen då, men då förlorar du en del kvalite istället.

Hockeytröjan Minderåriga är väl vist välkomna? Det är väl bara de som aktivt valt att inte vaccinera sig som inte är välkomna?

Närmare 85% av Sveriges befolkning över 16 år har tagit spruta ett. Störst problem att få folk att vaccinerade har vi i områdena Skäggetorp, Berga och Ryd. Känns tyvärr inte som det är speciellt många från de områdena som går på hockey ändå?

Men visst.. vi kanske tappar någon / några få procent av pga deras vaccinationsovilja.

Bara de som aktivt valt? Varför göra skillnad på ovaccinerade helt plötsligt?

Okej, hur många under 18 år har fått minst två då? För det är ju tydligen det som krävs.

Håller dock med dig om att hockey förmodligen inte är favoritsporten i stadsdelarna du nämner, åtminstone inte bland de utrikes födda. Men, det är betydligt fler vaccinvägrare i finare områden än du verkar tro.

Kolle42 Men, det är betydligt fler vaccinvägrare i finare områden än du verkar tro.

Dela gärna med dig, har du statistik?