Från HockeyNews intervju med Heljanko:

"– Det är inte mycket att säga till varandra efter det här. Vi måste vara bättre, vara smartare, för att vinna såna här matcher. Det är försäsong men ändå, vi ger upp för enkla chanser. Och det är svårt att vinna om vi bara gör ett mål per match, säger han och syftar på att LHC bara gjort fem mål på de fyra senaste träningsmatcherna.

I övrigt har han inget att klaga på över sin första tid i Linköping, säger han.
– Visst är det mycket nytt, och jag måste också bli bättre. Laget, staden, lagkamraterna, allt är bra. Men allt är mycket trevligare när laget vinner.

Vad har varit svårast för dig att anpassa dig till i LHC och svensk hockey?
– Det största är att jag kom från ett lag där jag hade varit väldigt länge, så det är många nya spelare att lära känna, och hitta trygghet med. Det tar lite tid."

https://hockeynews.se/nyheter/heljanko-slppte-in-sju-mste-bli-bttre

Kjeppkinesen jag gillar ändå det någon föreslog om att sätta honom på Rautios axlar. Rautio har inget kontrakt än.

Killen kommer från Finlands Växjö till något där han redan fått svettas mer än han gjort på 3 år sammanlagt så det gäller verkligen att kliva upp på hästen, premiären är nära!

Kjeppkinesen Gillar att han är så rak och ärlig i sina svar.

Samma här, rakhet och ärlighet är att föredra.

Kjeppkinesen Känslan man får är att han är en vinnare.

Ja det är den känslan jag fått av honom när han gjort sina intervjuer överlag. Han verkar ha pannbenet (karaktären).

Kjeppkinesen Hoppas han också bevisar det när serien startar.

Jag tror han lär behöva mer tid på sig än så för att komma in i allt. Det är väldigt viktiga och väsentliga faktorer han nämner i intervjun, han kanske rentutav behöver på sig till November innan han hunnit installera sig med det för honom, nya spelsystemet, men även med spelarna, ledarna och staden. Sedan kan en sådan känsla som trygghet ta olika lång tid för var och en spelare (precis som för oss som inte är hockeyspelare). Och tryggheten behöver han känna om han nu ska kunna prestera.

När Rissanen anlänt så får han en landsman att prata sitt egna språk med, vilket i sig kan ge en stor trygghet för Heljanko, precis som det gjorde för Rattie när Elie och Bouma kom in i laget.

Lejon-Fantasten han kanske rentutav behöver på sig till November innan han hunnit installera sig med det för honom, nya spelsystemet,

Lite väl mycket begärt kan jag tycka när ingen annan har lärt sig det på två år.

MrNebbiolo och mer genuint förbannad och revanschsug,

Även om det gäller många betydelselösa försäsongsmatcher? Där de äldre spelarna är lessna på försäsongen och saknar motivationen därtill. Det har skrivits mycket om att man inte ska dra någon växel av att vi vinner under försäsongen, men ett uttalande av lagkaptenen där han drar lite floskler om en försäsongsmatch som har noll betydelse bör man inte heller dra någon växel av eller så, någon slutsats om.

Lejon-Fantasten

Finns dock gränser, vissa sådana passerar man inte oavsett. Det måste alltid vara tydligt.

Jag skiter i om de förlorar alla försäsongsmatcher egentligen men den TOTALA avsaknad av hjärta för märket på bröstet igår rakt över hela linjen förutom möjligtvis Robin som på sitt sätt försökte väcka laget är för mig inte okej.

Du är välkommen att tycka annorlunda men det igår är inte bara att man är trött på försäsong, det är att man skiter i det totalt. Det går bort för mig.

MrNebbiolo Du är välkommen att tycka annorlunda men det igår är inte bara att man är trött på försäsong, det är att man skiter i det totalt. Det går bort för mig.

Tack, alla får tycka och känna som de vill 🤝 jag blev bara väldigt nyfiken på att du ville att Fanten skulle brinna till av revanschlusta när det verken fanns något att spela för igår eller nu på fredag.

MrNebbiolo Finns dock gränser, vissa sådana passerar man inte oavsett. Det måste alltid vara tydligt.

Jag skiter i om de förlorar alla försäsongsmatcher egentligen men den TOTALA avsaknad av hjärta för märket på bröstet igår rakt över hela linjen förutom möjligtvis Robin som på sitt sätt försökte väcka laget är för mig inte okej.

Jag förstår exakt vad du menar, jag tyckte själv att den träningsmatchen vi såg på igår var både hjärtlös och själslös. Verken krigarandan eller skärpan fanns där, knappt någon pass satt på bladet, många som slarvade och tappade puck i mittzon, anfallszon och i egen zon, försvarsspelet var under all jävla kritik och man spelade väldigt obrytt överlag. Men om inte den rätta inställningen är där i en försäsongsmatch (att vi spelar och uppträder som vi ska och spelar vårt spel) och viljan inte finns där, då ser det ut sådär, sen kan man tycka att det är åt skogen att den rätta inställningen inte fanns där igår, att man uppträdde som man gjorde och att det var uruselt att släppa till 7 mål bakåt. Men jag tar hellre att vi gör en sådan skitmatch under försäsongen än att det sker i omgång 40 under grundserien. Eller så, i omgång 10. Men ju förr, desto bättre.

Kjeppkinesen
          Man blir glad av och läsa det Östman säger till Hockeysverige, nu ska de få till det i praktiken framledes också 🙏 men en väldigt bra början är att laget inser att det var en jäkla plump igår av hela laget, utan den insikten så skulle det kunna se ut så i alla matcher framöver, som det såg ut igår.

Från artikeln du länkade:
          "– Jag tycker att vi haft en bra dag idag med ganska ärliga diskussioner. Också ett bra ”mind set” från killarna som också inser att så här får det inte se ut.

Hur gick snacket bland grabbarna runt träningen idag?
          – Vi kan väl konstatera att dom var ytterst medvetna om att det inte var bra och dom tyckte att det var pinsamt. Vad vi sedan pratade om håller vi för oss själva, avslutar Klas Östman. "

Lejon-Fantasten men en väldigt bra början är att laget inser att det var en jäkla plump igår av hela laget, utan den insikten så skulle det kunna se ut så i alla matcher framöver, som det såg ut igår.

Blev du verkligen glad av detta? Fanns det alltså ett tvivel i dig kring huruvida laget värderade sin insats som en plump eller ej?

Du måste vakna varje morgon med ett brett leende på läpparna och konstatera att solen verkar ta mig fan ha gått upp idag igen. Ta vara på den egenskapen!

HOCKEY Blev du verkligen glad av detta? Fanns det alltså ett tvivel i dig kring huruvida laget värderade sin insats som en plump eller ej?

Nej det fanns det ingen tveken om det för min del. Sedan har jag alltid haft en stark tro när det kommer till vissa ting i livet.

HOCKEY Du måste vakna varje morgon med ett brett leende på läpparna och konstatera att solen verkar ta mig fan ha gått upp idag igen.

Haha du är för skön 💙 Nej tyvärr, jag slutade le för många år sedan, men jag brukar kompensera upp att jag inte ler så mycket, med mycket skratt och humor när jag umgås med mina vänner och hockeytokiga bröder.

HOCKEY Ta vara på den egenskapen!

Tack, jag gör det 🙏 jag sprider alltid god energi runt mig, framförallt med att skratta, skoja och ge de runt mig positiva infallsvinklar när de vänder sig till mig, vilket brukar få de att reflektera och bli glada. Och när de är glada, så är jag nöjd, då har jag gjort mitt.

Stople in

Tycker att man kan ställa Sannys och Mattias Ps analyser mot varandra så hamnar man nära sanningen.

Sanny har ett ”positivt” utfall av vårt lagbygge.

Mattias har ett ”negativt” utfall av vårt lagbygge

Sanningen är någonstans i mitten anser jag. Det blir att fajtas om plats 9-5 helt klart.