Lejon-Fantasten Men det mest ultimata, hade varit att en spelare alltid presterar oavsett lön, men så är det inte. Utan desto högre lön spelaren i fråga har-desto mer ska spelaren i fråga prestera, och därför spelar lönen en oerhört stor roll, sett till vad spelaren presterar.
Visst det ultimata vore att alla spelare alltid presterade på sin högsta nivå, men så är det inte i verkligheten. Man kan inte säga att lönen genererar prestationen, för lönen blir satt på olika orsaker, varifrån spelaren kommer, hur hungrig agenten är, vilka andra klubbar som drar i spelaren och vad man tror att spelaren kan tillföra laget m.m. Men när kontraktet är skrivet så har man vad man har, och skulle spelaren inte prestera vad man förväntar, så förlänger man inte hans kontrakt. Klart man vill ha valuta för pengarna när det gäller hockeyspelare, men det är ju inte samma sak som att en högre lön genererar en högre prestation.
Klart jag vill ha valuta för pengarna när jag går på restaurang, och är jag inte nöjd med vad jag får på tallriken så går jag inte dit igen, såvida de inte har bytt kock. Så jag förlänger inte mitt besök på detta hak. Men smakar det hjälpligt så äter jag upp min portion jag fick även om jag är missnöjd med skiten.