Kjeppkinesen Har det nån gång blivit ett positivt utfall av att två lagkamrater bråkar på en träning?

Det kan nog bli ett positivt utfall om spelarna börjar ställa krav på varandra.

Problemet i gruppen är väl att inta alla spelare ger 100 i alla matcher, så det är upp till ledarna i gruppen att ställa krav och själv visa hur slipstenen ska dras.

Kjeppkinesen Har det nån gång blivit ett positivt utfall av att två lagkamrater bråkar på en träning?

Jag anar att det finns problem i gruppen.

Samma sak hände ju förra säsongen. Jeppe och Leier pucklade på varandra på en träning. Tar det som ett gott tecken. Det kan bara innebära att vi tar oss till slutspel i år igen. 🚀

Matte Och var hittade du denna konversation, kan du länka till den så man får läsa hela.

En fördel som jag kan se att SHL- klubbarna tvingas sälja TV4 abonnemang för 30 miljoner är att vi som supportrar får rabatterade TV4 abonnemang genom vår klubb och klubbarna får även en del av kakan. Rabatterade TV4 abonnemang skulle vi inte fått om denna deal inte hade genomförds. Sen om 30 miljoner är en för hög eller för låg summa är en annan sak, så jag är positiv på att man gör dessa dealar som ger både den enskilda supporten och dennes förening en fördel.

Så vi får väl hoppas att vi kan få billigare abonnemang i framtiden också likt den som vi fick denna säsong också. Ja det finns inget att gnälla på upplägget. Visst kan man justera hur många abonnemang man ska sälja, så det får man väl utvärdera efter detta erbjudande tagit slut.

Nils

Låst artikel. Tror det var någon tidning från Växjö

• Nils svarade på detta.

Matte Låst artikel. Tror det var någon tidning från Växjö

OK

Matte I år är det annorlunda. En källa uppger att TV4/Telia, efter att den preliminära summan kommunicerats till klubbarna, kontaktade SHL AB och ville göra förändringar i det gällande avtalet. Enligt källan tycker Telia att avtalet är för dyrt och ville inför den här säsongen, i strid med överenskommelsen, minska sitt ekonomiska engagemang.

Detta ledde till diskussioner inom SHL-styrelsen där man landade i beslutet att gå TV4/Telia till mötes. Men istället för att gå med på att Telia betalar ett lägre belopp nåddes en annan deal.

Dealen gick ut på att SHL AB köper tv-abonnemang av TV4/Telia för motsvarande omkring 30 miljoner kronor och att de 14 klubbarna får i uppgift att sälja abonnemangen. Det betyder att varje klubb därför är garanterat drygt två miljoner kronor mindre än det förhandsbesked som getts och att de sedan får sälja abonnemang för att försöka nå den avtalade summan.

En ledare uttrycker det så här:

– Som du säger har vi beslutat att sälja abonnemang i år och det gör vi utifrån perspektivet att det är bra för vårt samarbete med TV4 och Telia. Det är ett extremt viktigt samarbete och lyckas vi med det här får vi en extra ersättning. I vår klubb togs beslutet emot väldigt positivt och redan från start har vi varit väldigt aktiva för att försöka bidra till en bra affär för båda parter. Jag tycker att det är ett bra upplägg. Det finns ett hot mot hela affären i form av illegal verksamhet där många ”fulstreamar”. Därför vill vi bidra till att folk ska köpa abonnemang. Vi är extremt nöjda, glada och tacksamma över att ha ett så bra samarbete och att vi säljer mycket abonnemang kommer att hjälpa oss den dag vi ska teckna ett nytt avtal.

https://www.smp.se/2024-12-25/avslojar-30-miljoner-mindre-till-shl-klubbarna-som-okar-kassan-genom-att-salja-tv-abonnemang/

Var man inte tvungen att teckna ett helårsabonnemang via klubbarna?

Jag vill inte ha tv4 när det inte är hockey. Sämsta streamingtjänsten, finns fasen inget att se iövrigt.

Klubban Jag vill inte ha tv4 när det inte är hockey. Sämsta streamingtjänsten, finns fasen inget att se iövrigt.

Ernst Birkenstocksstiegers julspecial utan reklam är ändå neat att ha tillgängligt on demand mitt i sommaren. Tycker du inte?

Utöver det håller jag helt med dig. Att sitta på ett helårsabonnemang som man bara nyttjar på vinterhalvåret känns helt fel. Men det är väl att lura på oss skit som vi inte vill ha som är hela affärsidén med abonnemang nu för tiden, så jag är ju inte förvånad.

Klubban Jag vill inte ha tv4 när det inte är hockey. Sämsta streamingtjänsten, finns fasen inget att se iövrigt.

Då an jag rekommendera Gåsmamman, Snabba Cash x 3, Top Dog, Kommissarien Van der Valk, och en hel del filmer som jag har sett.

Nils tack, men tycker mest om svensk film när det kommer till komedier.

Nils

Tack!

Känns konstigt att Tv4 kan ändra ett pågående avtal.

Tv4 blir dyrare, viaplay blir dyrare är inte hållbart i längden.

Sportavtalen kostar för mycket.

Tv4 ger klubbarna ca 700 miljoner per år.

Viaplay betalar 2 miljarder för F1. Sjuka pengar.

Klubban hade det varit Ernst 24/7 när det inte är hockey kanske 😉

Nog blir det svårare med åren att tacka nej till en barfotad solbränd karlakarl som kan allt om rabatter och pyssel…

Matte Viaplay betalar 2 miljarder för F1.

Diabolical. De senaste 10 åren så har F1 varit intressant en enda säsong.

Sportbladets journalister tippar hur det ska gå för oss.

Tomas Ros Vilka lag tippar du i bottenstriden?

11. Malmö

12. HV71

13. Linköping

14. Modo

Kanske de mest intressanta lagen att tippa och analysera. Och det är ju vilka lag som hamnar på plats 13 samt 14 som lockar störst intresse. Modo tror jag är för långt efter, dock har avståndet minskat. Men det är lite för långt för att det ska kännas trovärdigt att man slipper negativt kval. Sedan sticker jag ut hakan och tror att HV71 fortsätter sin hissresa i serien och till slut klättrar förbi Linköping. Kommer bli en galen vinter och tidig vår med en batalj mellan E4-kombattanterna. De möts för övrigt nu i mellandagarna. Tala om en viktig hockeymatch och en riktig smällkaramell. Speciellt om HV71 lyckas peta ned ärkerivalen under det där nesliga strecket.

Hans Abrahamsson Vilka lag tippar du i mellanskiktet?

7. Timrå

8. Linköping

9. Örebro

10. Rögle

Timrå, Linköping och Örebro ligger kvar på samma placering där jag tippade dem i mitt ursprungstips, medan Rögle knuffas ner från sjätte till tionde plats. Det vill säga den region av tabellen som skåningarna har slutat i de två säsongerna före denna. Precis som med Växjö tror jag att tränar-rockaden till nästa säsong – i det här fallet Tangnes in och en besviken Roger Hansson tvingas bort – är ett störningsmoment. Och precis som med Växjö har inte Rögle fått någon vidare utdelning på sina värvningar.Efter ännu en förlust (mot just Rögle) är Linköping det nya krislaget, men här kommer hopp till alla LHC-fans. Så fort jag nämner kris runt ett lag brukar det vända.

Jonathan Knekta Vilka lag tippar du i mellanskiktet?

7. Örebro

8. Växjö

9. Rögle

10. Linköping

Örebro bör greja topp tio om de får en okej start, skrev jag inför säsongen när jag tippade dem som tia. Nu vet vi att starten blev mer än okej. De har gjort nästan allt rätt fram till dippen i december. Storspel från Jonas Arntzen och förstakedjan ”Karlavagnen” har gett Örebro en poängbuffert som gör att de slipper oroa sig för kval. Däremot tror jag de behöver gå via play in för att nå slutspel. Rögle, Växjö och Linköping har alla underpresterat och de får också svårt att greja en direktplats till kvartsfinal.

Simon Norberg Vilka lag tippar du i bottenstriden?

11. Linköping

12. Malmö

13. HV71

14. Modo

Modo är förankrat i botten och ser, trots en rejäl uppryckning sista matcherna, av allt att döma ut att bli jumbo. Jag tror det kommer bli benhårt ända in på mållinjen mellan Malmö och HV71.Men Björn Liljanders svek kan vara exakt den procent som gör att skåningarna fäller nosen framför smålänningarna. Sportchefens ansikte lär tejpas upp i omklädningsrummet nere i Malmö Arena och ge Händemark & Co den tändvätska som krävs för att motbevisa tvivlarna. Linköping gör en skitsäsong, men lär ändå tämligen odramatiskt klara sig undan den värsta ångesten.

Anton Johansson Vilka lag tippar du i mellanskiktet?

7. Växjö

8. Örebro

9. Rögle

10. Linköping

När man hör Växjö tänker man knappast på måljinglar och offensiv hockey i överflöd. I fjol gjorde dock laget näst flest mål i grundserien, nu är man sist i ligan i den kolumnen. Man behöver inte vara ett geni för att inse att det är ett problem. Jörgen Jönssons gäng är däremot inte lätt att få hål på och jag tror att man kommer att gå en kamp med Örebro och Rögle om att bli sjua. Gänget från Närke har annars imponerat rejält den här säsongen men faller offer för konkurrensen och hamnar utanför topp sex i mitt tips. Rögle har fått någorlunda ordning på maskineriet efter den jobbiga starten men det fortsätter att vara för mycket upp och ned och känslan är väl att tränarfrågan kan påverka en del. Linköping kniper tiondeplatsen på bekostnad av Leksand.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/LMe3gQ/shl-panelen-experterna-ger-sina-nya-tabelltips-i-halvtid-av-ligan

Pepparkakor

Robin Kovacs, Linköping

Enligt myten så blir man snäll av att äta pepparkakor. Därför delar vi ut detta hårda paket till säsongens störste buse, åtminstone i statistikraden.

Robin Kovacs har dragit på sig 47 minuter hittills: elva tvåminutersutvisningar och ett matchstraff.

Inför säsongen berättade stjärnförvärvet att (dåvarande) LHC-coachen Klas Östman uppmuntrat honom att ligga på gränsen och vara jobbig.

”Kanske skrika på domarna ibland och vara den lilla råttan som man har varit i alla år” sa Kovacs.

Hittills har han balanserat över den gränsen lite väl många gånger, men det betyder inte att det inte finns utrymme för bättring under andra halvan av säsongen.

Vem som har dragit på sig flest tvåor i SHL?

Brendan Shinnimin, 16 stycken.

Jag tycker att det luktar lite illa kring spelartruppen just nu och kring sättet som vissa i spelartruppen har hanterat Östmans avsked. Fantenbergs intervju i Corren för några dagar sen och kanske mer specifikt intervjun innan matchen igår ger iallafall i mitt tycke en jävligt oproffsig bild av vår kapten (och därav även resten av spelartruppen, då Fantenberg representerar dessa).

Släpp snuttefilten. Ni får tycka att det är jättetråkigt att Klas fick kicken (det tycker jag också). Men det är historia. Ni har en ny chef nu och en fortsatt överlevnad att spela för. Blicken framåt, sluta se så jävla ledsna ut för att er polare fick lämna på grund av att NI har misslyckats fatalt.

Framåt!

PS. Tänker att Rogers rant på presskonferensen efter matchen är ytterligare ett bevis på att spelartruppen har agerat oprofessionellt. Tänker att anledningen till att Roger säger det han gör är för att han innan matchen pratat med sina gamla polare (Fantenberg bland annat) om varför Östman fick kicken och säkert då fått höra massa skit.

Bukfettet Jag tycker att det luktar lite illa kring spelartruppen just nu

Sitter du möjligtvis och skriver detta från deras omklädningsrum?

Men i övrigt håller jag med dig helt och hållet. Bland det bästa jag har läst här inne på länge. Tror det är en fördel att Rattie verkar tycka om Ante så pass mycket. Vi behöver en uppskattad tränare som både kan sätta ett bättre grundspel men också kräva mer av spelarna.

Metallica Ante kommer nog bli uppskattad av de flesta i spelartruppen, när vi vet att han är en klippa att ty sig till när det blåser kallt. Så visst kommer det att bli en fördel att fördel Rattie tycker om Ante och accepterar de krav som han ställer.