Matte I år är det annorlunda. En källa uppger att TV4/Telia, efter att den preliminära summan kommunicerats till klubbarna, kontaktade SHL AB och ville göra förändringar i det gällande avtalet. Enligt källan tycker Telia att avtalet är för dyrt och ville inför den här säsongen, i strid med överenskommelsen, minska sitt ekonomiska engagemang.
Detta ledde till diskussioner inom SHL-styrelsen där man landade i beslutet att gå TV4/Telia till mötes. Men istället för att gå med på att Telia betalar ett lägre belopp nåddes en annan deal.
Dealen gick ut på att SHL AB köper tv-abonnemang av TV4/Telia för motsvarande omkring 30 miljoner kronor och att de 14 klubbarna får i uppgift att sälja abonnemangen. Det betyder att varje klubb därför är garanterat drygt två miljoner kronor mindre än det förhandsbesked som getts och att de sedan får sälja abonnemang för att försöka nå den avtalade summan.
En ledare uttrycker det så här:
– Som du säger har vi beslutat att sälja abonnemang i år och det gör vi utifrån perspektivet att det är bra för vårt samarbete med TV4 och Telia. Det är ett extremt viktigt samarbete och lyckas vi med det här får vi en extra ersättning. I vår klubb togs beslutet emot väldigt positivt och redan från start har vi varit väldigt aktiva för att försöka bidra till en bra affär för båda parter. Jag tycker att det är ett bra upplägg. Det finns ett hot mot hela affären i form av illegal verksamhet där många ”fulstreamar”. Därför vill vi bidra till att folk ska köpa abonnemang. Vi är extremt nöjda, glada och tacksamma över att ha ett så bra samarbete och att vi säljer mycket abonnemang kommer att hjälpa oss den dag vi ska teckna ett nytt avtal.
https://www.smp.se/2024-12-25/avslojar-30-miljoner-mindre-till-shl-klubbarna-som-okar-kassan-genom-att-salja-tv-abonnemang/