Sillen Det saknas, som jag ser det, en röd tråd för framgång och en spelidé som håller över tid och alla köper in på.
Snor ett citat från matchtråden för att spinna vidare på.
Har varit inne på det förut men det här känns ju som ett återkommande problem i Cluben och jag känner att man bör släppa hockeytänket och jobba som i vilket framgångsrikt företag som helst. Jobbar själv med strategiskt arbete och kan verkligen se i mitt företag hur en tydlig strategi och en gemensam, förankrad kultur ger resultat. Mitt företag har gått från 1000 till drygt 5000 anställda globalt på 10 år och har alltid varit framgångsrikt och lönsamt och det tror jag är mycket pga att kulturen tillåter oss att hela tiden ta rätt beslut långsiktigt och bygga förtroende då vi står fast vid vår linje.
- Sätt en vision - Stora ord, en “utopi” som gärna ska vara förankrad i stadens identitet för att kännas trovärdig. Här ska det inte vara “SM-guld 2028”. Det är en plan, ingen vision. Det kan heller inte vara “framgång genom hårt arbete” eller nåt sånt för det ligger liksom inte i stadens DNA, även om det såklart måste jobbas hårt. Visionen ska inte kunna mätas eller ens uppnås konkret, men den är vad vi ALLTID strävar efter.
- Formulera några core values - Klyschigt, jag vet, och ofta en ren pappersprodukt på företag men gör man jobbet och hittar rätt här kan det faktiskt fungera som en jävligt bra ledstjärna som drar alla i samma riktning.
- Formulera ett mission statement - Vad står vi för och vad gör vi på daglig basis? Detta kan vara olika för olika delar av organisationen (en spelare i SHL-laget har inte samma uppgifter som en ekonom på kansliet) men varenda punkt ska kunna kopplas till hur den tar oss mot visionen.
- Skapa en “roadmap” med fokusområden på kort och lång sikt - Vad behöver vi jobba med inom ramarna för vårt mission statement för att röra oss i riktning mot visionen. Hitta fokusområden där bättring krävs och prioritera dem tills man är mogen att fokusera på nästa uppgift. Försök inte förändra allt på en gång, då blir ingenting bra.
När detta är gjort ska allt detta genomsyra organisationen. Attityder, rekryteringar, kultur. Organisationen kommer bli mer homogen. Alla som kommer till “arbetsplatsen”, från knattespelare till A-lagsspelare till administratör vet vad som förväntas och kan relatera till varandra och känna samhörighet och ur det kommer driv, engagemang etc.
Jag tror verkligen att man behöver göra ett sånt här arbete för att på riktigt få till en förändring i den här spretiga, negativa loopen vi har fastnat i.