LĂ€st Bullen under sĂ„ mĂ„nga Ă„r, men stĂ„tt pĂ„ utsidan och kikat in i vĂ€rmen. Dags att ta bladet frĂ„n munnen.Â
Det hÀr inlÀgget fÄr gÀrna flyttas om det kÀnns mer lÀmpat i nÄgon av de andra trÄdarna, men kommer toucha pÄ lite allt möjligt, blev svÄrt att vÀlja trÄd. Skriver det hÀr i egenskap som reklamare med en grafisk design bakgrund, sÄ har nÄgorlunda koll pÄ hur det funkar.
SĂ„g att mĂ„nga skrev kring hur man marknadsfört matchen ikvĂ€ll, d.v.s. mer eller mindre inget. Det gĂ„r inget annat Ă€n instĂ€mma, och problemet Ă€r att det inte bara Ă€r kopplat till matchen ikvĂ€ll utan generellt hur man valt att profilera Cluben under de senaste Ă„ren. âKommunikationsavdelningenâ hĂ„ller inte mĂ„ttet, tyvĂ€rr. Det syns pĂ„ fler sĂ€tt, men primĂ€rt i de sociala kanalerna. KvalitĂ©n pĂ„ produktionerna och kommunikationen som kommer ut Ă€r för lĂ„g.Â
För att vara Ă€rlig sĂ„ vrider det sig i magen nĂ€r ett nytt inlĂ€gg dyker upp frĂ„n Cluben. KvalitĂ©n pĂ„ videon/ ljudet Ă€r under all kritik och grafiken ser ut att vara skapad i Windows Movie Maker. Det kan ses som ett mindre problem, men de sociala kanalerna Ă€r fönstret utĂ„t för alla som följer LHC och svensk hockey. Det som skapar engagemang, knyter till sig nya supportrar och visa upp vad föreningen stĂ„r för - det Ă€r det som nu attraherar allra minst.Â
Ăven om jag tycker den gamla loggan Ă€r snyggare, sĂ„ Ă€r jag inte fullt lika emot den nuvarande. Den nuvarande loggan stĂ„r ut jĂ€mfört med mĂ„nga andra trĂ„kiga och intetsĂ€gande loggor, som tex Oskarshamns. Anser att det största problemet kopplat till identiteten Ă€r att man gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng misshandlat den nuvarande loggan med allt frĂ„n B-designat merch, till matchtröjorna, till reklam i arenan, till typografi i bĂ„de betalda och obetalda-kanaler. Det handlar om kontext.
För att locka till sig publik en tisdag under krigstider, post-pandemi och nuvarande inflation krÀver det att man har personer som vet hur man skapar engagemang. Vill inte slÀnga skit pÄ den enda som verkar arbeta med Clubens kanaler, men för att sköta en kommunikationsavdelning för ett företag/organisation/sportverksamhet i den hÀr digniteten sÄ krÀver det fler personer, eller Ätminstone en med rÀtt kompetens. Nu Àr det en person, utan rÀtt kompetens.
Försökte hÄlla det sÄ kort och koncist det gick utan att svÀva ivÀg för mycket (vilket var svÄrare Àn jag trodde). Kontentan Àr att en kommunikationsavdelning Àr till för att skapa engagemang, tillhörighet och lÀngtan efter mer. Vilket vi misslyckas med gÄng pÄ gÄng, Är efter Är.