köttet wrote07/08 ja... Modo lyckades effektivt ta bort en viss kedja. Det slutade med finalförlust då just denna, tidigare så hypereffektiva kedja stoppades.
Alltså: hypotetiskt scenario, finalretur mot HV71 i vår. All kraft läggs från HV71's sida på att sabotera våra förstakedja. Vår tredjekedja får lägga all sin kraft på att stoppa Jesper Fasths kedja. Där och då behöver man en andrakedja som kan avgöra.
06/07 (som du pratar om) hade vi inte alls samma beroende av förstakedjan. Egentligen var laget då inte så bra på pappret och vi låg utanför slutspelet med bara några omgångar kvar. Då gick vi till final för att laget hittade en helt sanslös form (likt den vi hade i år runt jul/nyår) vid rätt tillfälle, lagom till slutspelet.
07/08 släppte beroendet av förstakedjan i slutspelet då flera andra klev fram när det blev allvar. Finalförlusten det året tycker inte jag var någon direkt följd av att HV plockade bort Mårtensson/Weinhandl, det hade Färjestad och Djurgården också lagt mycket fokus på i kvart och semi. HV hade helt enkelt ett bättre lag än LHC (samt några tveksamma domslut med sig i känsliga lägen).
Klart jag håller med dig om att vi behöver flera producerande enheter, det jag menar är bara att grundserie är grundserie och slutspel är slutspel. Om vissa spelare inte producerar nu betyder det inte att de inte kommer göra det i slutspelet (kolla bara på Kim Staal, Storhonken mfl som fick rejält med skit under grundserien för att sedan kliva fram i slutspelet).