Relationen mellan tabellplacering och placering i Corsi-tabellen är ganska tydlig för vår del.
Hög tid att steppa upp i 5 mot 5-spelet.
Relationen mellan tabellplacering och placering i Corsi-tabellen är ganska tydlig för vår del.
Hög tid att steppa upp i 5 mot 5-spelet.
Känns ju spontant att det är brist på spelskicklighet som saknas med hänsyn till det usla spelet 5 mot 5.
Vi hade ju en ambition och målsättning att bli mera spelförande men nu verkar det som vi inte riktigt haft materialet till det. Då känns det väldigt märkligt att det spekuleras om att ta in spelare som Carl Persson, Emil Sylvegård och Johan Larsson. Kommer det att hjälpa oss att bli mera spelförande eller har man gett upp den ambitionen?
Bowmore Känns ju spontant att det är brist på spelskicklighet som saknas med hänsyn till det usla spelet 5 mot 5.
Vet inte om jag håller med om att det är den slutsatsen man kan dra. I PP är vi som sagt bäst av alla och även där är spelskicklighet definitivt en faktor. Känns enligt mig snarare som ett fall av fallerande spelidé i 5v5. Det spel vi försöker spela med lika många på banan funkar av någon anledning inte. Ren brist på spelskicklighet tycker jag borde leda till att vi har förtvivlat svårt att göra mål i samtliga spelformer vilket faktiskt inte är fallet.
Statistiskt sett är vi ett av de lagen i SHL som skjuter mest men är bland de absolut minst effektiva. Detta torde innebära att det spel vi faktiskt prestera leder till för dåliga avslut. Har vi i vår iver efter att framstå som mer spelande glömt bort att göra det hårda jobbet i anfallszon med att buffla framför målet och skymma målvakten? Om målvakten ser jack shit blir även loja avslut farliga.
Svårt att argumentera för att vi haft tur i PP eftersom det ändå handlar om 52 omgångar, men känslan när man tittat på spelet är inte att vi varit seriens bästa lag i PP. Vi har uppenbarligen bäst % men vore intressant att få fram övrig data i spelformen. Typ avslut i skottsektorn per minut PP, kontrollerade zone entries och såna saker. Min magkänsla är iaf att vi haft mycket tur i PP, att många mål tillkommit utan att spelet i sig varit särskilt bra och det är inte hållbart över längre tid.
Lukkinen Statistiskt sett är vi ett av de lagen i SHL som skjuter mest men är bland de absolut minst effektiva. Detta torde innebära att det spel vi faktiskt prestera leder till för dåliga avslut.
Det är precis det här jag menar med brist på spelskicklighet. Vi har helt enkelt inte förmågan att spelmässigt skapa tillräckligt bra målchanser och dom flesta skott sker från dåliga och ofarliga lägen. Upplever det som att vi inte har tillräckligt med spelskickliga spelare som kan hålla i pucken och etablera anfall. Det är ju först då dom spelarna som är tänkta att ha rollen framför mål kan vara där, nu får dom ju hålla till längs sargerna för att desperat kunna hålla kvar pucken i anfallszon efter en dump för att vi inte har förmågan att spela oss in i anfallszon.
Ja ok, då förstår jag vad du menar. Vi lägger olika värderingar i vad “spelskicklighet” innebär. I min bok besitter man antingen spelskicklighet eller ej. Att helt sakna spelskicklighet i 5v5 samtidigt som vi är spelskickliga nog i PP för att vara effektivast av alla tycker jag känns lite udda. Personligen ser jag det som att vi bevisligen hittat ett effektivt sätt att spela på i PP medans vi verkligen inte gjort det i 5v5. Jag tänker att det innebär att våra kära tränare får ta med sig det till ritbordet och modifiera vårt spelsystem så att vi ökar vår effektivitet där pronto.
Kan ju förvisso bero på spelsystemet som du säger. Men att vi ändå fungerar bra i pp kan ju faktiskt vara så att då har vi med automatik mera förutsättningar att ha spelet samlat i anfallszon och behöver inte spela oss dit på samma sätt som i 5 mot 5.
Då har vi ju ochså spelare framför mål och dom spelarna som är tänkta målgörare får mera heta lägen som dom även förvaltar. Hade vi haft lite mera “playmaking” vid lika styrka hade vi nog ochså haft hetare målchanser och mera folk framför mål.
Lukkinen Har vi i vår iver efter att framstå som mer spelande glömt bort att göra det hårda jobbet i anfallszon med att buffla framför målet och skymma målvakten? Om målvakten ser jack shit blir även loja avslut farliga.
Det här blir en liten parentes eftersom det inte handlar om SHL-laget. Men ler ändå lite när du skriver detta och nickar lite instämmande för mig själv.
Vi var iväg med U12-laget i helgen på en stor cup, spelade massa matcher. Vi sköt rätt mycket skott, men hade relativt dålig effektivitet. VARENDA gång lagets Head Coach pratade med laget efter/före matchen återkom en sak:
”Ska vi vinna matcher måste vi låta bli släppa in mål och sen måste vi göra mål själva. Det duger inte att skjuta från långt håller eller i dåliga lägen. Har målvakten fri sikt är det väldigt svårt få in pucken. Ni måste in framför mål, det kommer göra ont, men ni måste in och stöka, röja runt och skymma deras målvakt. Stå där och stör allt vad ni kan och var beredda styra på inkommande skott. Ska vi vinna matcher måste ni vara beredda på att det gör lite ont.
Ändå lite roligt att man redan med spelare i 12-årsåldern tjatar och tjatar om detta som en så basal och självklar del av hockeyn.
Slut på parentesen…
alfie Skönt att kunna krossa magkänslan med hårda stats
Så får du inte säga. Jag tror din magkänsla har något att berätta som den hårdaste av statistik inte visar.
Förmågan att göra mål är ju resultatet av något synnerligen kvalitativt och inget så trivialt och enfaldigt att det helt och hållet låter sig förklaras av siffror..
Personligen (även om jag tycker det är superintressant att se siffror) är jag helt ointresserad av slutsatser baserat på bara stats. Det måste sättas i ett sammanhang och man måste skilja på kausalitet och korrelation.
Nu blir det gubbfika!
Total xG för forwards och backar under säsongen:
xG vid spel i lika styrka, sorterat efter xG per 20 spelade minuter i lika styrka:
xG vid spel i PP, soterat efter xG per 20 spelade minuter i PP: