Lukkinen att två lag som förlorat hela säsongen plötsligt skulle ta två raka, samtidigt som cluben misslyckas med att ta någon enstaka nödvändig poäng är väl ut det logiska perspektivet ganska orimligt?

Men inte fan är det så att man sitter lugn hemma i soffan bara för att det står 100% i rätt kolumn 😉

Ser det som ett hopp för mänskligheten att verkligheten ter sig mindre förutsägbar och determinerar än vad statistiken och tabellerna gör gällande! 😇

alfie Lämnar sådana rubriker till aftonbladet 😉 Men HV var favoriter, absolut 🙂

alfie Och att Brynäs gått från 0% till 16% tyder ju på att det var en dundermegaskräll att de slog HV hemma?

Det var lite detta jag var ute efter. Det känns som att din modell, @Whatsinaname, behöver finslipas lite till. Jag uppskattar ju sådant här, så vore kul om du kunde få till den riktigt bra.

Hank jag har faktiskt noterat att just hvs matcher kan bli lite skeva (av någon anledning saknas det lite data från dem på shl-nivå 😉). Ska fungera ut något smart sätt att hantera nykomlingar till nästa år. Får jag tid ska jag nog försöka peta in typ lagens form i modellen också.

Whatsinaname Härligt att du vill fortsätta förbättra modellen. 🙂

Dessa iakttagelser verkar också konstiga och kan nog också vara bra att ta en närmare titt på:

alfie Att Oskarshamn hamnar 100% på topp 6 efter 1000 körningar när de har två poäng ner till play in (med 7 omgångar kvar) känns… märkligt.

Ndur Intressant att Rögle landar på ett högre poängsnitt efter förlustmatchen igår än innan.

Fcarlsson Intressant att se att Rögle inte “kan” komma i ingemansland samtidigt som Leksand riskerar med 38% att komma där. Leksand är idag (med sju omgångar kvar) sex poäng+målskillnad före Rögle samt ytterligare en poäng före Luleå.

Jag har läst nån gång att datorer har problem med randomness. Hur fungerar slumpfaktorn i dessa modeller egentligen?

Hank snyggt sammanställt! Jag tror redan jag löst det, men ska utvärdera ordentligt nu efter säsong 😃

4 dagar senare

Skottförsök emot per 10 minuter istid i 5 mot 5:

| |
        | — |
        | Linus Hultström | 7.65 |
        | Patrick Russell | 8.00 |
        | Oscar Fantenberg | 8.02 |
        | Broc Little | 8.11 |
        | Ben Maxwell | 8.13 |
        | Sebastian Strandberg | 8.30 |
        | Tobias Ekberg | 8.57 |
        | Ty Rattie | 8.65 |
        | Markus Hännikäinen | 8.70 |
        | Filip Bystedt | 8.77 |
        | Markus Ljungh | 8.79 |
        | Christoffer Ehn | 8.79 |
        | Henrik Törnqvist | 8.87 |
        | Jesper Pettersson | 8.88 |
        | Arvid Costmar | 9.06 |
        | Jonas Junland | 9.10 |
        | Vilmos Gallo | 9.19 |
        | Jasse Ikonen | 9.22 |
        | John Nyberg | 9.24 |
        | Craig Schira | 9.43 |
        | Elias Sjöström | 9.51 |
        | Mattias Hävelid | 9.72 |
        | Petrus Palmu | 10.52 |

Skottförsök framåt (för laget) per 10 minuter istid i 5 mot 5:

| |
        | — |
        | Elias Sjöström | 8.91 |
        | Linus Hultström | 8.65 |
        | Broc Little | 8.57 |
        | Petrus Palmu | 8.34 |
        | Christoffer Ehn | 8.29 |
        | Patrick Russell | 8.18 |
        | Tobias Ekberg | 8.16 |
        | Ty Rattie | 8.05 |
        | Filip Bystedt | 8.04 |
        | Markus Ljungh | 7.80 |
        | Sebastian Strandberg | 7.64 |
        | Oscar Fantenberg | 7.61 |
        | Henrik Törnqvist | 7.61 |
        | Ben Maxwell | 7.56 |
        | Mattias Hävelid | 7.53 |
        | Vilmos Gallo | 7.49 |
        | Jonas Junland | 7.43 |
        | Jesper Pettersson | 7.29 |
        | Craig Schira | 7.28 |
        | John Nyberg | 7.27 |
        | Markus Hännikäinen | 7.25 |
        | Jasse Ikonen | 7.23 |
        | Arvid Costmar | 6.95 |

Tack! Sedan får vi drar av 4 alibiskott/match för de som spelade med Rattie…

13 dagar senare

@Hank Kan du svara på varför vi gjorde så lite mål (22/23) trots att vi hamnade 3:a i skottstatistiken på mål, enligt statistiken? Går det och se det? Btw, jag är inte jättehigh hur statistik funkar med diagram och så, så du får gärna förklara lite om du kan-/vill, stort tack på förhand, du gör ett grymt jobb!

Lejon-Fantasten Kan du svara på varför vi gjorde så lite mål (22/23) trots att vi hamnade 3:a i skottstatistiken på mål, enligt statistiken?

Om @Hank kan svara på det bör han omgående överta jobbet som HC 😂😂😂

Skämt åsido, beror väl främst på hur ”farliga” skott det är, var i skottsektorn dom tas, om alla är i magplattan etc etc är det riktiga snipers som skjuter sitter säkert en högre procentandel än om det är random inkastade höstlöv från blå eller höga slottet. Skulle även tro att det beror på övriga i anfallet, skymningar, neutraliserade backar och så vidare.

Men det är ju viktig statistik att utgå ifrån när man ska hitta orsaker till varför vi gör så få mål såklart.

Lejon-Fantasten Dels kan man kolla på varifrån skotten kommer ifrån. Om man skjuter 50 skott per match rakt i magen så är det inte så troligt att särskilt många går in. Tänker att måttet som är intressant är hur många “predicted goals” vi har kontra utfall? Finns väl nåt som heter “PDO” som på något vis åskådliggör om ett lag gör fler mål än förväntat eller inte.

• Hank svarade på detta.

Lejon-Fantasten Att hamna 3a i skottstatistiken behöver nödvändigtvis inte betyda att man skapat många bra lägen. Majoriteten av målen görs från skottsektorn, och sett till den statistiken hamnade vi på en 8e plats.

Sedan är det ju, som sagt, spelet i lika styrka som varit bristfälligt. Om man istället kollar på antalet skottförsök i den spelformen så hamnar vi även där på en 8e plats. Detta, i kombination med ligans sämsta skotteffektivitet vid spel i lika styrka, bidrar (bland annat) till att vi gjorde få mål.

Vi är ju lite av mästare på att skjuta “alibi-skott” för att sedan åka och byta…

Anonymous6 Finns väl nåt som heter “PDO” som på något vis åskådliggör om ett lag gör fler mål än förväntat eller inte.

PDO är summan av skottprocent och räddningsprocent i spel 5 mot 5, och går alltid mot 100 ju fler matcher man mäter på. Det kan ses som ett mått för “tur/otur”, alltså om man haft onormalt hög/låg skottprocent och/eller räddningsprocent.

SHL presenterar PDO sedan säsongen 15/16. Denna säsong hade vi vår näst lägsta PDO:

22/23: 13e plats med 98,47
            21/22: 7e plats med 100,03
            20/21: 12e plats med 98,08
            19/20: 11e plats med 98,47
            18/19: 8e plats med 99,81
            17/18: 7e plats med 100,57
            16/17: 6e plats med 100,76
            15/16: 2a plats med 101,61