MagnuM wrote

Jaromir Jagr ryktas ju lÀmna NHL. Jag antar att Tjeckien eller Ryssland Àr prio ett för honom. Men vem sÀger att det Àr omöjligt? Han kanske har nÄgon hemlig kÀrlek till Slavomir? Han kanske vill spela med Hlinka?

Förstaline LHC ÄrgÄng 2008/09
Jagr - Hlinka - Surovy

// MagnuM

Den dĂ€r gillar jag 😃. Hoppas att det blir sĂ„ 8)

Vet inte om nÄgon kommer tro det hÀr men efter det hÀr tror jag helt och hÄllet pÄ att det man drömmer Àr saker som kommer att hÀnda i framtiden.

Jag drömde inatt att Johan Björk hade skrivit pÄ för cluben och jag blev otroligt besviken.

Det hÀr inte varit pÄ nÄgot nytt förvÀrv pÄ G pÄ lÀnge nu men just idag efter drömmen trillar Hlinka in!

[/b]

Min första tanke var"Àr inte han gammal"men nu har det sjunkit in dvs kollat lite stats och sÄ,fan det blir nog riktigt bra det hÀr.

MagnuM wrote

Jaromir Jagr ryktas ju lÀmna NHL. Jag antar att Tjeckien eller Ryssland Àr prio ett för honom. Men vem sÀger att det Àr omöjligt? Han kanske har nÄgon hemlig kÀrlek till Slavomir? Han kanske vill spela med Hlinka?

Förstaline LHC ÄrgÄng 2008/09
Jagr - Hlinka - Surovy

// MagnuM

Haha, det hade varit sÄ gött! ALLA HV-fans som jag kÀnner hÀr nere i Jerusalem pratar om HV har kontakt med Jagr. En sÄn knÀpp pÄ nÀsan hade gjort tillvaron sÄÄ mycket lÀttare hÀr efter ett förlorat guld.

Ã
 andra sidan?! Grabben Ă€r 36 Ă„r, varför skulle han vilja varva ner i Sverige?! För Leners skull? Knappast! För Hrdinas skull? NÄ!

Men Àr det Silly sÄ Àr det!

• [raderad]

För den som vill veta tjÀnade Hlinka 600 000 dollar, vilket Àr 3,6 mille pÄ ett ungefÀr. En lön pÄ 300 000 kronor i mÄnaden. Inte sÄ stor skillnad om han dÄ vÀljer Elitserien och dessutom fÄr mer istid.

iÄrÀrdetvÄrtur wrote

För den som vill veta tjÀnade Hlinka 600 000 dollar, vilket Àr 3,6 mille pÄ ett ungefÀr. En lön pÄ 300 000 kronor i mÄnaden. Inte sÄ stor skillnad om han dÄ vÀljer Elitserien och dessutom fÄr mer istid.

Fast skattetrycket Àr betydligt högre i Sverige. SÄ han kommer garanterat tjÀna mindre hÀr.

Kan bara hÄlla med, riktigt grym vÀrvning!
Han har vÀl dessutom varit lagkapten i Tjeckiska landslaget?
0.5 poÀng i snitt i NHL Àr riktigt bra...

Men vi kan fortfarande tappa honom till NHL?

StevieY wrote

Antagligen, men till vilken tidpunkt beror pÄ vem du frÄgar... förbundet, Hockeyligan, agenter, NHL sÀger olika saker. :roll:

bobbe wrote
StevieY wrote

Antagligen, men till vilken tidpunkt beror pÄ vem du frÄgar... förbundet, Hockeyligan, agenter, NHL sÀger olika saker. :roll:

Nja Ă€r inte sĂ„ sĂ€ker pĂ„ det. Det finns ju för nĂ€rvarande inget avtal mellan Europa och NHL, vilket innebĂ€r att spelare med kontrakt inte kan gĂ„ till NHL, sĂ„vida de europeiska klubbarna vĂ€ljer att slĂ€ppa dem iallafall. Är dock inte helt sĂ€ker pĂ„ detta och kan vara ute och svĂ€va nu, men det Ă€r sĂ„ jag har uppfattat det.

LÀste pÄ Colorados forum att han inte ville spela i NHL utan trivdes mycket bÀttre i Europa sÄ vi kan nog rÀkna bort att han drar över till NHL igen.

alfie wrote
iÄrÀrdetvÄrtur wrote

Fast skattetrycket Àr betydligt högre i Sverige. SÄ han kommer garanterat tjÀna mindre hÀr.

Inte betydligt högre! En NHL-spelare betalar ca 40-45% i skatt beroende pÄ delstat. En elitseriespelare betalar kommunalskatt pÄ ca 32% pÄ allt under 27700 ungefÀr. Resterande betalar man 50% pÄ. SÄ visst, pÄ de summorna blir det en del, men vÄrt skattesats Àr inte betydligt högre!

exile82 wrote
alfie wrote
iÄrÀrdetvÄrtur wrote

Inte betydligt högre! En NHL-spelare betalar ca 40-45% i skatt beroende pÄ delstat. En elitseriespelare betalar kommunalskatt pÄ ca 32% pÄ allt under 27700 ungefÀr. Resterande betalar man 50% pÄ. SÄ visst, pÄ de summorna blir det en del, men vÄrt skattesats Àr inte betydligt högre!

Satt och tÀnkte pÄ det efter att jag hade postat mitt inlÀgg o det har du ju faktiskt rÀtt i.

Dessutom ska man inte underskatta skillnaden i Sverige att spelarna enbart behöver tÀnka pÄ hockeyn. Bostad, bil, jobb Ät ev. fruga o dagisplats Ät ev. barn och allt annat man kan tÀnka sig tar ju föreningen hand om.. I NHL mÄste ju spelarna fixa det mesta vid sidan av sjÀlva.

NÀ nu Àr ni ute och cyklar....

Inkomstskatterna Àr betydligt lÀgre i USA. Kanada Àr lite högre dock.

Ligger klart under 30% runt 2 snarare.... googlar man lite ser man att det finns listor pÄ sÄnt och de flesta har under 10% Viss skillnad mot Sverige

Limpan wrote

NÀ nu Àr ni ute och cyklar....

Inkomstskatterna Àr betydligt lÀgre i USA. Kanada Àr lite högre dock.

Ligger klart under 30% runt 2 snarare.... googlar man lite ser man att det finns listor pÄ sÄnt och de flesta har under 10% Viss skillnad mot Sverige

Njae, det kan inte stÀmma! Ska kolla upp en tillförlitlig kÀlla sÄ skickar jag ett PM till dig! Jag Àr ruggigt sÀker att höginkomsttagare i USA ligger betydligt högre Àn det du anger!

En annan fördel man kan locka med Àr resan till matcher. För vissa lag Àr den nÀrmsta bortamatchen lika lÄngt att Äka som för LHC lÀngsta resa.

NĂ„got annat man ska tĂ€nka pĂ„ Ă€r att Ă€ven om inkomstskatten i sig kanske Ă€r lĂ„g har de andra skatter som t.ex. property tax (egendomsskatt) som finansierar skolor i omrĂ„det t.ex. - bor man fint fĂ„r man betala för det - skattetrycket Ă€r annorlunda - men nog finns det hĂ„l att stoppa pengar i Ă€ven i USA - Ă€ven om klubben förmodligen tar hand om de viktigaste försĂ€krningarna osv... Det Ă€r vad jag kan tĂ€nka mig efter att ha bott dĂ€r i tvĂ„ Ă„r - deklarerade förvisso - men tjĂ€nade inte sĂ„ grovt mycket som doktorand 🙂

NN wrote

NĂ„got annat man ska tĂ€nka pĂ„ Ă€r att Ă€ven om inkomstskatten i sig kanske Ă€r lĂ„g har de andra skatter som t.ex. property tax (egendomsskatt) som finansierar skolor i omrĂ„det t.ex. - bor man fint fĂ„r man betala för det - skattetrycket Ă€r annorlunda - men nog finns det hĂ„l att stoppa pengar i Ă€ven i USA - Ă€ven om klubben förmodligen tar hand om de viktigaste försĂ€krningarna osv... Det Ă€r vad jag kan tĂ€nka mig efter att ha bott dĂ€r i tvĂ„ Ă„r - deklarerade förvisso - men tjĂ€nade inte sĂ„ grovt mycket som doktorand 🙂

Absolut. hittade att man kunde betala upp till 35% i U.S. federal income tax (motsv inkomst skatt). Sen Àr det som NN skriver en hel del annat som man mÄste betala för, sÄ sammanlagt handlar det faktiskt om 40-45% av din lön som ska fördelas pÄ olika skatter!

Limpan: Har du en kÀlla sÄ fÄr du gÀrna redovisa den! Jag hittade mitt pÄ Internal Revenue Service - IRS.

FrÄn "haha"s lÀnk:
"Inget kontrakt Àr Ànnu pÄskrivet mellan Hlinka och Frölunda"

Tyder pÄ att han inte gör samma sak igen dÄ det nu Àr ett tvÄ Ärskontrakt pÄskrivet. Hade han velat han spela för Prag hade vÀl kunnat göra det nu med utan att gÄ vÀgen över LHC? SÄ historien borde vÀl inte upprepa sig?

Kul att han har skrivit pÄ för LHC. En riktigt bra spelare som vi behöver nÀr varken weinis eller mÄrtensson Àr med.