danme wrote"Konspirationsteori" kan jag kanske acceptera, men att det inte skulle finnas några fakta som grund är ju fel. Alla vet ju om att såväl kostnaderna för att hantera cash och kostnaderna för bankkort (både ur kund och säljares synvinkel) är ganska väsentliga. Det finns också andra länder där chaufförerna sitter betydligt säkrare (om det är säkerhet man är ute efter...)
Självklart har brottslingar och samhällets svårigheter att ta itu med problemet med saken att göra - vem har ifrågasatt det?
ÖT införde övervakningskameror i bussarna just map säkerhetsfrågan, så det borde ju ha allt med diskussionen att göra.
Jag vet att jag aldrig skulle sätta mig och köra en buss klockan halvtvå på natten i förorterna i alla fall.
Nä, just det. Och visst beror det inte främst på ev pengar i kassan...
Nej, det beror på rånrisken, som skulle försvinna om kontanterna gjorde det.
Alltså det här med att bunkra in chaufförerna i bussarna påminner om en disskussion som vi hade inom värdetransporten, där polis och andra myndigheter föreslog att vi skulle få bära vapen, som ett sätt att stärka skyddet mot rån. Men det skulle ju bara leda tillatt rånarna kommer med anpassad utrustning till rånet, det vill säga en slägga eller liknande. (Och se bara vilka företag som blir rånade mest iden branschen. Jo, de som har pansarbilar snarare än de som kör med andra system.)
Plus hur jävla gött är det att sitta i en buss som mer liknar pantlåninglokal? Nä, det viktigaste är att öka trivlseln i samhället i stort och smått. Målet måste alltid vara att skapa så mycket trivsel och trygghet i samhället med så lite skydd och tvång som möjligt. Alltså att få ut så mycket bra ur så lite dåligt som möjligt. Och "pansarbussar" är inte en trivselhöjare i mina ögon.
Angående övervakningskameror så tillhör detta inte denna disskussion då det här handlar om kontanthanteringen ombord bussar. Det är det som jag har kommenterat från början och inget annat. Därför stod jag frågande till att du frågade mig om kameror.
Som sagt så försvara jag inte ÖT som företag eller något sådant och om deras övervakningskamerors vara eller icke vara bryr jag mig inte om. Allt jag kan säga i den frågan är att här i stockholm så är pendeltågen helt rena och blanka sedan de installerarade kameror. Plus så känner äldre människor och kvinnor en större trygghet att åka pendeln på kvällar. Det tycker jag är en trivselhöjare. Man kunde istället ha byggt små bunker-kupéer i varje vagn där kunnat låsainsig i varje färd, mendet hade väl inte varit likasmart? Som sagt, den lösningen som skadar minst.