Robie >>
För det första tror jag inte att någon klagar på att det ageras för att göra förarnas jobb säkare.
För det andra så skulle nog även norrmänn eller spanjorer bli missnöjda om dom åkte buss och biljettpriset tvådubblas. Bor du långt bort och inte har någon station att ladda kortet ifrån så blir det hux flux inte "ett väldigt litet extramoment" längre.
Jag tror att majoriteten här är enade om att det är rätt att dom agerar mot rånen, men att det här helt enkelt är fel sätt och/eller för klantigt utfört.
EDIT: Självklart blir det mindre pengar i kassan - men frågan är "Hur mycket mindre pengar blir det?" Om en vuxen person missat att ladda på kortet och betalar en biljett så motsvarar det, med dagens priser, tre-fyra vuxenbiljetter (åker på ungdom själv så vet inte vad det ligger på för folk över 26). Laddar du på ditt kort på bussen ökar kassan med beloppet man laddar för + en extra hundring. På den extra hundringen har du ca 7 lösa ungdomsbiljetter. Lägg då till att det troligen är fler än en person under en förares arbetstid som betalar på bussen, och vips har du en summa som är attraktiv för en idiot som vill råna bussen.
Det kommer bli problem av det här, i synnerhet i början då folk kanske inte blir informerade i tid. Faktum är att jag tror att det kan bli rån redan direkt när det här börjar gälla.
Men, vi får se hur det går.