Syftet till det här är riktigt bra, men valet av sätt är idioti.
Det finns andra sätt att gå till väga som är betydligt enklare, bättre och säkrare än det här. Besides, om man tar mer i avgift för den som betalar kontant så kommer ju ändå pengasumman chafförerna har efter avslutad tur ändå vara tillräckligt stor för att det ska vara "värt" för idioterna som rånar. Folk kommer ju inte sluta att betala kontant även fast det här beslutet är taget.
Hur som haver är 40 spänn för en biljett (eller 100 spänn plus värdet du vill ha på kortet om du ska ladda det) knappast en bra lösning och kommer inte generera speciellt mindre pengar även om antalet lösbiljetter garanterat kommer att minska. Rånen kommer inte att upphöra på grund av det här, och då är frågan - vad ger det då?
Folk som känner mig vet att jag sedan flera år tillbaka har en minst sagt stor aggression mot Östgötatrafiken. Otrevliga förare, bussar som oftast kommer för sent, ibland för tidigt men nästan aldrig i tid, bussar som inte fungerar och där elementen är påslagna under sommar och ac:n på under vintern. Bland annat. Det här beslutet är ytterligare en sak som irriterar mig.
Men man ska också ha i åtanke att den största och främsta anledningen till att det blir såhär är på grund av att ett par idioter tycker det är okej att hota oskyldiga människor och att istället för att tjäna sina egna pengar roffa åt sig stålar som inte tillhör dom. Det är dom som förstör för oss, tänk på det.