Av Mats Wennerholm, Aftonbladet
HOCKEY tis 30 jul 2019
Hockeyvintern i SHL kan bli den bästa på många, många år.
Har hockeyn någonsin haft så många starka hemvändare?
Jag tvivlar.
Det var länge sedan SHL kändes så hett.
Ja, det känns som fem, sex lag har kapacitet att slåss om SM-guldet den kommande vintern.
Och Växjö, som såg ut som en sorgsam spillra till lag så sent som i maj, har värvat och vuxit till den guldkandidat de brukar vara.
Där hamnade även senaste hemvändaren Richard Gynge, målkungen som är tillbaka i svensk hockey.
En av många som med rätta kunde kallas stjärnor när de lämnade SHL.
Men det finns fler.
Det dräller av dem.
En bra mix
Patrik Berglund i Djurgården, Anton Rödin i Brynäs, Johan Sundström i Frölunda, Patrik Zackrisson i Leksand, Patrik Lundh i Linköping, Dennis Everberg i Rögle och Emil Pettersson i Växjlö.
För att nämna några.
Lägg till utländska värvningar som Luleås två finska VM-hjältar Juhani Tyrväinen och Arttu Ilomäki och återvändarna Greg Scott i Brynäs och Juuso Ikonen i HV71.
Det har värvats fler utlänningar än så, men det här är några av de jag sett spela och vet vad de går för. Resten må komma med tunga meriter, men där får hyllningskören vänta.
Sedan har vi alla unga hemvändare, som Victor Ejdsell, Färjestad, Axel Holmström och Emil Johansson, HV71, Niklas Hansson och Hampus Gustafsson i Rögle och Jakob Forsbacka Karlsson, Tim Erixon och Emil Pettersson i Växjö.
Ja, alla är kanske inte så unga längre, men det är en bra mix av spelare som hann glänsa innan de försvann.
Tv-miljonerna har gjort sitt
Lägg till JVM-stjärnor som Filip Hållander (Luleå) och Philip Broberg (Skellefteå) som tagit klivet från hockeyallsvenskan.
Det känns som de extra tv-miljonerna har gjort en hel del inför den här säsongen.
Det här är första gången på länge som SHL står på plus när jag går igenom vad som kommit och vad som gått.
Jag kan inte ens påminna mig när de hände senast.
NHL norpar fortfarande varenda svensk talang de kan komma över, men efter år av nästan ensidig utvandring verkar ut- och inkontot ha hamnat i någorlunda balans.
Nej, jag har sällan sett fram mot en säsong som den som nu kommer.
Det finns all anledning till hockeyfeber.
Jag tror det kommer bli knallhårt i toppen, där Luleå ser ett par snäpp bättre ut än förra säsongen då de kom tvåa i grundserien på samma poäng som seriesegrarna Färjestad.
Uppstickaren Rögle varningsflaggade jag för redan i fjol.
Kan bli roligt i Ängelholm
Nu är skåningarna ett par snäpp bättre, när oerhört stabile Dennis Everberg kommit hem och de har även två av SHL:s mest intressanta yngre spelare i Nils Höglander och tysken Dominik Bokk.
Det kan bli en rolig vinter i Ängelholm.
Men det känns som fler lag höjt målsättningen.
HV71 ser oerhört intressanta ut och Växjös sportchef Henrik Evertsson plockade stora namn som han brukar efter en trög start.
Färjestad ser ungefär ut som förra vinter.
Enda frågan är om amerikanske backen Jonathan Blum fylla luckan efter Jussi Virtanen, men han är väl inkörd på europeiska rinkar efter fyra år i KHL.
Framåt är det Victor Ejdsell och finländaren Ville Leskinen som står ut bland nyförvärven.
Och Djurgården landade Patrik Berglund. Bara det räcker långt.
Säger det mesta
Jag kan räkna upp fler lag med kapacitet att slåss i toppen och jag har inte ens nämnt regerande mästarna Frölunda som kommer vara favoriter hos de flesta.
De är till och med bättre än i vintras på papperet.
Ändå tror jag konkurrensen blir tuffare den säsong som kommer.
Och ta nykomlingen Leksand som värvat både tungt och dyrt, men i mina ögon inte lyft en millimeter från den trettondeplats jag tippade dem på från början.
Det säger det mesta om den nya klassen.
SHL:s 10 BÄSTA VÄRVNINGAR
Patrik Berglund.
Foto: LUDVIG THUNMAN / BILDBYRÅN
Patrik Berglund.
- Patrik Berglund, f, Djurgården
Kommentar: Skulle han spela kommande säsong eller inte? Svaret blev ett rungande ja och Patrik Berglund kliver in på den största scenen i Stockholm. Är nyss fyllda 31 och i sina bästa år som spelare. Kommer att bli ett lyft för Djurgården och en attraktion för hela SHL. Det är bara att gratulera.
Anton Rödin.
Foto: SIMON HASTEGÅRD / BILDBYRÅN
Anton Rödin.
- Anton Rödin, f, Brynäs
Kommentar: Brynäs förre lagkapten är tillbaka och då han lämnade för NHL var han dominant i SHL. Jag trodde han skulle bli en stjärna i Vancouver, men ständiga skador och bakslag har tagit honom tillbaka till Sverige efter två stympade säsonger i Schweiz. Får han vara frisk i vinter så blir han en attraktion.
Juhani Tyrväinen.
Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN
Juhani Tyrväinen.
- Juhani Tyrväinen, f, Luleå
Kommentar: Finländaren var inte med på min listan innan VM i Slovakien. Då var till och med Luleås andra finländska nyförvärv Arttu Ilomäki före. Men efter VM-guldet och den ledande roll han fick i det landslaget, så har Tyrväinen klättrat till nästan kultstatus som hela det finska laget. Kommer vara älskad av hemmapulbiken, men långt ifrån lika populär borta.
Dennis Everberg.
Foto: MATHILDA AHLBERG / BILDBYRÅN
Dennis Everberg.
- Dennis Everberg, f, Rögle
Kommentar: Rögle lyckades värva hem ännu en tung hemmaspelare, med hjärtat i klubben och en imponerande meritlista. Är bara 27 år och slog sig in i båda de svenska VM-lag som tog två raka VM-guld 2017 och 2018. En av få som inte spelade i NHL. Kommer att betyda massor för ett Rögle som fixat en imponerande rad av hemvändare till Ängelholm.
Johan Sundström.
Foto: DANIEL STILLER / BILDBYRÅN
Johan Sundström.
- Johan Sundström, f, Frölunda.
Kommentar: En klasspelare - då han är frisk. Men precis som Anton Rödin har Sundström fått sina två senaste säsonger förstörda av skador. Men senast han var i Frölunda blev det succé med ett SM-guld (2016) och en CHL-titel (2017), de två säsonger han stannade. Blir ett av många tunga namn i Frölunda i vinter.
Patrik Zackrisson.
Foto: MICHAEL ERICHSEN / BILDBYRÅN
Patrik Zackrisson.
- Patrik Zackrisson, f, Leksand
Kommentar: Starkt av Leksand att landa eftersökte Patrik Zackrisson. Ett tungt namn och en ledartyp som behövs hos nykomlingen. Han är visserligen 32, men senast han spelade i SHL och Skellefteå 2015-16 var han trea i poängligan och bara tre poäng bakom segrande Ryan Lasch. Har en väldigt hög lägstanivå.
Johan Fransson.
Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN
Johan Fransson.
- Johan Fransson, b, Leksand
Kommentar: En annan tung leksandsvärvning och en annan veteran (34 år) som nu kommer hem efter fem säsonger i Schweiz. Stark skridskoåkare och offensivt skicklig och OS-spelare för Sverige i Sydkorea förra året.
Richard Gynge.
Foto: JONAS LJUNGDAHL / BILDBYRÅN
Richard Gynge.
- Richard Gynge, f, Växjö
Kommentar: En pålitlig målskytt och det vimlar det inte av i SHL. Öste in mål när han gjorde ett tillfälligt besök i Växjö 2015-16. Då bildade han radarpar med centern Robert Rosén, som han även spelade med genombrottsvintern i AIK 2011-12. Nu gäller det att hitta en ny kedjekompis. Men stämmer kemin, lär Gynge leverera nu också.
Patrik Lundh.
Foto: OLLE WANDE / BILDBYRÅN
Patrik Lundh.
- Patrik Lundh, f, Linköping
Kommentar: Oerhört nyttig för alla lag han spelar i och har tagit SM-guld både med Färjestad (2011) och Växjö (2015). Nu återvänder han efter ett år i KHL och kinesiska Kunlun Red Star. Han kommer få dra ett tungt lass i Linköping som är inne i en liten svacka.
Juuso Ikonen.
Foto: KENTA JÖNSSON / BILDBYRÅN
Juuso Ikonen.
- Juuso Ikonen, f, HV71
Kommentar: Är tillbaka i svensk hockey efter en ganska misslyckad utflykt till Nordamerika. Men den ganska småväxte finländaren passar bättre i SHL, med sina kvicka fötter, sitt spelsinne och mjuka handleder. HV är ju klassisk mark för finländska publikfavoriter. Jag tror Ikonen kan bli ny ikon.