[size=150]Del 2:[/size]
David Iwung intervjuar Fredrik Jensen om Transatlantiska coacher:
[size=150]Jensen om mobbningen: "De är psykopater"[/size]
Fredrik Jensen, 44, kan relatera till berättelserna om tränare som använder sig av mobbning ."I andra yrkesgrupper skulle de mer eller mindre ses som psykopater", säger Vita Hästens tidigare vd.
Johan Franzén, Börje Salming, Markus Näslund och Mattias Norström har alla berättat om hur de upplevt ledarstilar i NHL som präglats av trakasserier och översitteri.
Fredrik Jensen har följt debatten och Vita Hästens före detta målvakt och vd kan relatera till vad han själv upplevt under sin egen karriär.
– Både i Sverige och utomlands. Hockeykulturen i Kanada och USA är inte samma som i Sverige, men det finns starka influenser i svensk hockeykultur från Nordamerika. Man har fått höra ett och annat genom åren, ja, säger Jensen.
Som spelare hann Jensen med att spela i division 1, allsvenskan och SHL. 2002 blev det en vända till USA och ishockeyn förde även Jensen till Italien och Frankrike.
– Kort sammanfattat kan man säga att det är först efter karriären som jag insett att det inte finns något likhetstecken mellan hur bra jag är som människa och hockeyspelare, men det är i den kulturen man blir invaggad. För att man ska vara en tillgång eller en bra människa måste du vara en bra hockeyspelare. Man bedömdes hela tiden efter sin prestation eller resultat på isen. Det gör att man blir rädd att göra misstag och man blir liten som person. Man blir nedtryckt, fortsätter Jensen.
Hur hanterade du det?
– Som man hanterar det inom hockeykulturen: man biter ihop, tänker att det är så det ska vara och att det är tränaren som bestämmer. Du ställer in dig i ledet. Det är troligtvis det som är anledningen att de ploppar upp så många exempel från framför allt NHL – det finns en kultur som tillåter det där.
Hämmade det ditt spel?
– Ja, det gjorde det absolut. Som målvakt är den mentala biten kanske ännu viktigare än hos en utespelare. Har du tvivel och du känner dig liten och nedtryckt är det klart att det påverkar spelet och förmågan att prestera bra.
I NHL har det blivit en stor uppståndelse efter att Chris Chelios först berättade om Mike Babcocks tyranniska ledarstil.
– Det gick så långt att stackars Johan, som vi inte visste led av hjärnskakningar och depressioner, bara bröt ihop. Han fick ett nervöst sammanbrott. Inte bara på bänken utan i ett av rummen efter matchen. Det är förmodligen det värsta jag någonsin sett, sa Chelios.
Det gav ringar på vattnet och spädde på debatten även i Europa men Fredrik Jensen tror att det kommer ta tid att städa ut en unken omklädningsrumsmiljö.
– Jag hoppas att de där dinosaurerna är borta, men det tar lång tid att förändra en kultur. Det finns färre av den typen idag och en ny generation som kommer fram har andra krav på ledare. Det fungerar inte vara på samma sätt idag. Sedan är jag övertygad om att det kommer leva kvar ändå. Det är mycket känslor och fokus på att vinna i elitidrott, det för med sig mindre positiva saker.
Är hockeyn extra hårt drabbad?
– Det är svårt att jämföra med andra idrotter. Den nordamerikanska kulturen inom hockeyn är en stor del även här i Europa. Vi har en längre bit att jobba om man tittar på andra idrotter. Oavsett lagsport så tror jag man hittar den typen av avarter, säger Jensen.
Och avslutar:
– Det är ett viktigt ämne, när man har barn som börjar komma upp i åldrarna när de ska börja med lagsporter tänker man: "fan, ska de gå igenom samma sak?". Även om hockeyn gett mig mycket så finns det baksidor.
Fakta
Fredrik Jensen
Född: 3 juli 1975 i Åseda.
Klubbar: Åseda IF, Troja-Ljungby, Linköpings HC, Tranås AIF, Bakersfield Condors, Växjö Lakers, Fassa (Italien), Morzine-Avoriaz (Frankrike), och Vita Hästen.
Efter karriären har Jensen haft roller som sportchef, vd och klubbdirektör i Vita Hästen. I dag jobbar han som utbildare och föreläsare.