Hellraiser wroteDator-relaterad fråga:
Kan man lösenordsbelägga enskilda partitioner av sin hårddisk (dvs, när man redan är inloggad i systemet) eller rentav enskilda mappar?
Har en hel del skolarbeten på min laptop som jag helt enkelt vill att folk ska ge fan i när jag inte är vid datorn i skolan.
Jag antar att vi snackar Windows? I så fall är du tvungen att använda någon extra programvara.
Truecrypt är en favorit. Det finns massor med trevliga funktioner. Är inte helt säker på att det är exakt vad du efterfrågar, men kolla gärna siten i alla fall.
En funktion som jag använder mycket på min laptop är att "virtual disks" där jag helt enkelt använder en fil som container och skyddar den med crypto och lösenord. Men som sagt, mer på länken ovan...
Det finns inga jättebra funktioner för sånt här i Windows, och om man är riktigt rädd om sina filer så rekommenderas inte heller att lita på den lösenordsfunktion som finns i Office-programmen. Den duger som "lättskydd", men kommer någon över en fil som du är verkligt rädd om så svämmar tyvärr nätet över av program som låser upp dokument på nolltid. Riktig krypto, med t ex Truecrypt, är det enda som ger pålitlig säkerhet.