Prestandan är jag nöjd med till 100% allt flyter på bra och den har ALDRIG låst sig eller fryst. Den är väll kanske främst en media dator, men vissa spel jag lirat har flutit på utan problem. Jag köpte till en schysst extern hårddisk för att slippa sega ned datorn och den hårddisken.
Ram = 1983 MB
Datorns minne är 142 gb och en recovery hårddisk på 6,45 gb.
Mina baspoäng på datorn är 2,6 vilket kanske inte är så högt men det ligger på spel grafiken och där har jag ingen tyngd just nu.
Men kollar man på Minne (ram) och process har jag 5,3 & 4,7 på en 5,9 gradig skala.
Windows Experience Index mäter kapaciteten hos datorns maskin- och programvara och uttrycker detta mått med en siffra som kallas baspoäng. En högre baspoäng innebär att datorn har bättre och snabbare prestanda än en dator med lägre baspoäng, särskilt när mer avancerade och resurskrävande aktiviteter utförs.
Varje maskinvarukomponent får en individuell delpoäng. Datorns baspoäng avgörs av dess lägsta delpoäng. Om t.ex. den lägsta delpoängen för en enskild maskinvarukomponent är 2,6, är baspoängen 2,6. Baspoängen är inte ett genomsnitt av de kombinerade delpoäng.
Du kan använda baspoängen för att vara säker på att du köper program som är anpassade till datorns baspoäng. Om datorn till exempel har en baspoäng på 3,3 kan du tryggt köpa all programvara som är utformad för denna version av Windows, som kräver en dator med en baspoäng på minst 3.
Baspoängen sträcker sig för tillfället mellan 1 och 5,9. Windows Experience Index är utformat för att anpassa sig till framsteg inom datortekniken. Vartefter maskinvaras hastighet och prestanda förbättras kommer högre baspoäng att introduceras. Standarderna för respektive nivå i indexet förblir dock oförändrade. Till exempel, en dator som har fått 2,8 poäng behåller 2,8 såvida du inte bestämmer dig för att uppgradera datorns maskinvara.
Så ska du skaffa dator kan du alltid kolla "poängen" datorn har på dom olika delarna.