Jag är faktiskt lite förvånad att en del snappade upp den trötta stämningen just mot Timrå för det har varit så här i merparten av matcherna den här säsongen. Enligt mig så var det faktiskt bättre stämning mot Timrå än vad det har varit under någon annan hemmamatch den här säsongen, med undantag för matcherna mot Leksand, Färjestad och Oskarshamn. Ta mot Växjö t.ex. så hörde jag mig själv klart och tydligt under hela matchen, kändes som att det bara var jag och 5-6 andra som sjöng under hela matchen. Frölundamatchen var den absoluta botten: lördagsmatch, 6000 åskådare och ett fullt bortastå med vidriga göteborgare och majoriteten av ståplats står och håller käften hela matchen. Ibland kändes det som att ingen kunde texten till vissa ramsor, t.ex. “vi kallar oss White Lions och vi ska dricka bira” var det typ ett dussin av oss som faktiskt hängde på. Inte ens något så simpelt som “heja LHC” gav någon effekt på dessa dönickar!
Capos, WL-kärnan och Tifo Lincopia ska absolut inte beskyllas då de är de enda som håller igång ståplats just nu, dock får de endast med sig folket närmast burarna egentligen (och även intill där står det folk som knappt sjunger). Vi som sjunger måste ta i utav bara helvete för att det ska låta respektabelt men när större delen av ståplats inte vill hänga på så orkar vi inte hålla igång under hela matchen. Även de som håller igång på aktiv sitt ska ha beröm för att de försöker hålla igång växelramsorna bl.a. men det sitter alldeles för mycket tanter och gubbar där numera som bedövar stämningen märkbart.
Tyvärr känns det som att tappet av Filip blev för stort, känns som att han kunde få de flesta att tagga till vid matcherna. Den där kontinuiteten i stämningen finns inte där just nu som det gjorde under förra säsongen och under 19/20, just nu är alldeles för lite folk villiga att steppa upp och läktarkulturen lider därav. Därtill har det känts väldigt luftigt på ståplats den senaste tiden och en hel del folk som jag kunde se vid varje hemmamatch förra säsongen verkar nu inte vara på plats överhuvudtaget. Visst kan livet ha kommit emellan för en del av dem, men känns som att en del kan ha tagit Filips väg och, vad det verkar, vägrat gå på matcherna vilket i sådana fall är jävligt synd.
Men stämningen kan inte hänga på enbart en person, det finns tillräckligt med folk som är villiga att ge allt för Cluben och det såg vi främst mot Leksand! Tyvärr har jag ingen konkret lösning för hur vi ska få upp ståplats till samma jämna nivå som tidigare, dock så kanske det skulle hjälpa med en tydligare uppdelning i klacken? Just nu finns det folk på båda sidor som sjunger samtidigt som folket som inte sjunger har tagit en stor del av ståplats. Kanske skulle det bli bättre om alla aktiva uppmanades till att samlas på samma sida? Är dock inte lätt att genomföra i praktiken såklart..
Men vi sjunger inte om fitta iallafall och då är nog LHC AB nöjda oavsett hur stämningen är!