Kul att folk tror att jag hatar WL! Tvärtom, förr gick jag på matcherna mestadels för att få uppleva den fantastiska stämningen i arenan som tyvärr sällan framgår i TV. Jag har själv av rent fysiska skäl aldrig kunnat vara på ståplats, men har alltid älskat att sitta så nära som möjligt.
MEN. De senaste åren verkar en kärna av yngre killar bildats i WL, som tror att man kan bete sig hur som helst utan konsekvenser, för att “LHC inte är något utan WL”. Förstår ni inte att det är tvärtom? Om WL försvinner kommer LHC fortsätta spela matcher, de flesta som går på matcherna är trots där för laget och inte klacken, och sponsorerna kommer fortsätta ge pengar. Men WL kan inte finnas utan LHC. Jag förstår inte varför man tror att man kan hålla på och hetsa, provocera och bråka som man gör utan att det får konsekvenser! Bara det att speakern inte presenterade WL på lineup igår, till exempel.
Jag vet att det funnits sprickor mellan LHC och WL en längre tid, men det verkar ha hänt något under pandemin. Det var då “Vi är White Lions, vi gör vad vi vill” verkar ha fått fart, och en del hetsade som fan mot ordningsvakter och LHC:s säkansvarige bara för att de försökte se till att alla följde föreskrifterna som kom från regeringen. Att WL höll på att kosta LHC publiktillståndet verkar man inte ha fattat, utan man tog ALLT klubben påpekade som personliga påhopp. På den vägen verkar det ha fortsatt. Att folk orkar hetsa så dant för att man inte får använda skällsord hur som helst är inte hälsosamt. Det finns en del i klacken som borde lämna hockeyn ett tag och gå i terapi för anger management issues. Det är inte normalt att bli så pass arg att man håller på att spräcka blodkärl, slänger saker (som kan skada spelarna!) och är redo att hoppa in på isen, bara för att domaren gör fel. Jag blir också förbannad, domarnivån i SHL idag är katastrofal, men jag vet att man inte beter sig så.
Jag vill inget hellre än att klacken ska få leva och sprida stämning lång tid framöver, men förstår ni inte att ni gräver er egen grav för att ni inte kan acceptera att det finns gränser?