En fråga till er som vet till 100%
När jag bodde i USA så var jag på flertalet NFL matcher. Där upplevde jag 100% kärlek till sporten, alla var vänner oavsett vilket lag mitt eagels mötte inga hatsånger mot varken motståndare eller dommare. Inte heller nu när jag ser matcher på tv så hörs något negativt.
När det kommer till engelsk fotboll verkar det iaf som (det lilla jag sett på det) vara en possitiv känsla inne på arenan, sen vad som händer utanför har jag hört annat om dock.
Sen kommer man till Sverige, jag har varit på fotbollsmatcher där eldar brinner, slagsmål mellan lagens supportrar är vardagsmat men sånger och ramsor är till fördel för sitt lag. Ja hat mot dommare förekommer absolut men hatsånger mot motståndarlaget har jag hört väldigt lite.
Hockeyn däremot, där är det så mycket hets mot motståndarnas supportrar, dommare och även egna spelare både inne och utanför arenan att det känns som fokuset på spelet glöms bort.
Ja, jag erkänner att jag inte är någon som är född in i hockeyn utan började sätta min fot inne på arenan för 5år sedan, då både på dam och herrmatcher, jag är där för sportens skull inte för att höra och se massa negativa sånger/ramsor och annat hat.
Jag kan absolut förstå de supportrar som känner irritation när lhc spelar oorganiserat men att hata motståndarnas hjälper ju inte de egna spelarna.
Så vad är läktarkultur? Enligt mig är det kärlek till det egna laget och förståelse för att andra inte tycker lika som mig
Jag är ingen batikkossa, inget troll eller någon som enbart är här för att klanka ner på WL. Jag är en av många som tycker kärlek ska vinna över hatet!