Lukkinen wrote
Ni som kan juniorverksamheten; hur skulle en eventuell degradering till HA påverka vår juniorsatsning? Får vi behålla vårt lag i J20 SuperElit? Hur mycket mindre attraktiv skulle vårt hockeygymnasium bli? Någon som vågar sia i hur hela juniorverksamheten skulle påverkas både på kort och lång sikt?
Edit
Kan tänka mig att det för vissa juniorer är viktigt att spela för ett lag som har ett A-lag i SHL. Å andra sidan borde de bästa juniorerna direkt kunna ges mer istid i A-laget om vi spelade i HA. Finns det någon tumregel för hur de bästa unga tänker här?
Utger mig inte för att vara expert, finns säkert dom som kan J-vht betydligt bättre härinne [mention]Cykelåkar´n[/mention] till exempel.
Men man åker inte ur J20 superelit ner till J20 per automatik om man ramlar ur SHL. Däremot finns en koppling åt andra hållet om man avancerar från HA till SHL så får man en så kallad friplats i superelit som man måste acceptera (eller tacka nej till) inom 3 år (tror jag regeln är..). Annars är systemet J20 med J20 Superelit på toppen högst i seriesystemet.
Dom spelare jag känner eller pratat med i LHC J20 anger olika skäl till att dom valt LHC HG och därmed våra J-lag. Hockeygymnasiet har mycket gott renommé och anses vara en utbildning som ger en bra grund inför framtiden. Många, men långtifrån en majoritet, kommer ur LHC ungdom till HG och där finns naturligtvis en naturlig koppling mellan hemort och HG. Det är en mycket stor konkurrens om platserna och alla jag känner har sökt till flera olika HG från början.
Men givet är ju att en förening med ett HG som har ett representationslag i SHL har en fördel när ungdomar söker sig till en utbildning. Dels borgar det för kvalité i någon mening och dels finns ju chansen få spela med SHL-laget.
Vet inte personligen hur det ser ut med rykte och renommé för HG i Övik. Det ansågs som mycket bra förr, vet ej hur MoDos uttåg ur SHL påverkat HG i stan. Kanske någon som har koll..?!?