Annelie HP wrote
Jag tänker för att kunna attrahera unga lovande spelare måste man våga att ge unga spelare chansen att få testa sina vingar i A-laget. I år är det inte så många spelare från J20 som fått göra det tyvärr. Så jag tänker att A-truppen borde vara mindre och vid sjukdomar och skador plocka från egna ledet. Vi har grymma juniorer som kan växla upp bara att de ges chansen. Det skulle ge eko i hockey- Sverige.
Välkommen till hockeybulletinen [mention]Annelie HP[/mention] !
Precis som [mention]Jocke_L[/mention] är inne på ovan tycker jag nog att ett rimligt antal juniorer fått chansen den här säsongen. Till hans lista kan läggas Daniel Ljungman och Alexander Malinowski som var med A-laget på försäsongen samt att Michal Mrazik och Albert Lyckåsen varit med i matchtrupper i SHL. Bland spelaragenter och unga spelare tror jag inte det finns någon risk att man skulle välja bort LHC för att "juniorer inte får chansen".
Man ska ha respekt för att steget från J20 SuperElit till SHL är extremt stort. De flesta bra spelare i J20 SE börjar sin seniorkarriär i Hockeyettan, sen finns det några i varje ålderskull och lag som klarar av att gå rakt in i Hockeyallsvenskan eller SHL.
Jag är däremot helt enig med dig att det är helt ohållbart att sitta med en trupp där 2-3 seniorspelare får stå vid sidan av varje match. Men det är ett extremfall som orsakats av dåliga resultat och i det läge LHC befinner sig just nu tror jag inte heller att det är speciellt uppbyggligt att som junior kastas in och förväntas bidra till att det vänder.
Vad jag tror unga spelare (många gånger via sina agenter) värderar långt högre än att ett SHL-lag mönstrar en massa juniorer är att man erbjuder en kvalitetssäkrad utbildning, har en bra helhetslösning med skola, hockey och boende, visar en tydlighet i sin rekrytering med en utvecklingsplan för varje individ samt möjligheter till matchspel på olika nivåer (där värderar man så klart möjligheten till spel i SHL, men även rörligheten mellan J18/J20 och samarbeten med klubbar på andra nivåer etc).
Summa summarum tror jag absolut att ett lag som kontinuerligt lyckas väl med att utbilda SHL-mässiga spelare via sina J20-lag kan använda det som ett bra argument när det kommer till rekryteringen till HG, men jag tror inte det är den tyngst vägande orsaken.