.... wrote
Jag ser inte mycket på juniorhockey, inte alls är väl närmare sanningen, så det här är en seriös fråga, förmodligen väldigt naiv, men hur är det möjligt att ha så bra juniorverksamhet som vi har, men ändå ha ett a-lag som inte lyckas bättre?
Varför får vi ingen utväxling på juniorverksamheten? Handlar det om att vi inte vågar satsa på juniorer i a-laget eller handlar det om att juniorverksamheten är bra på att fostra juniorspelare men inte blivande seniorspelare? Som okunnig ser det helt absurt ut att titta i tabellerna och se våra juniorlag vara i den absoluta toppen och sen se a-laget i bottenskicket.
Förstår att det givetvis inte finns något enkelt svar, men vad har ni som är insatta för funderingar och tankar kring det?
Tycker inte alls frågan är naiv, högst relevant snarare när man (precis som du påpekar) tittar på tabellerna. Jag har inga bra svar, men som ledare i barn och ungdomsverksamheten några egna tankar i alla fall. Barn och ungdomar är de allra yngsta från ca 5 år upp till U16 (och J18 bredd). Från U14 och uppåt finns starka kopplingar till Arenaskolan och lite senare även LHC Academy. J18 Elit och J20 Super Elit är sammanlänkade med LHC Academy och Hockeygymnasiet samt med naturliga kopplingar till SHL-laget.
Upp till U13 är spelarna oftast lokala barn och ungdomar, men redan när man eventuellt börjar på Arenaskolan kommer det in spelare utifrån. På Hockeygymnasiet finner man elever från hela landet eftersom det är en NIU (Nationell IdrottsUtbildning).
Min uppfattning är att LHC har en mycket gedigen och proffsig syn på hockeyutbildning ända från de allra minsta och upp till juniorlagen. LHC Academy, Arenaskolan och HG har väldigt bra instruktörer och tränare. Målsättningen är att föreningen ska vara bland de allra, om inte den, bästa föreningen i landet. Från bredd till elit.
Sen varför J-lagen går så otroligt bra medan SHL laget går mindre bra kan inte jag heller svara på. Spelare ur J20 testas ju i SHL laget och någon eller några spelar sig till ett rookiekontrakt, nu senast Worge Kreü (kapten i J20 SE tidigare).
Jag förmodar att det helt enkelt är så som många redan påpekat, stor skillnad på SHL och på J-verksamheten. Det är lite olika världar med skilda utgångspunkter och totalt olikartade rekryteringsbaser.
Sen finns exempel på föreningar som är i topp inom alla tre serierna, Frölunda exempelvis.
Ja, inser jag inte kom med några svar alls, annat än att jag anser LHC har en fantastiskt bra verksamhet och utbildning inom barn, ungdom och junior. På sikt borde ju det färga av sig även på SHL laget. Värt nämnas är även att vi har en rätt ny satsning inom ”flick”. Dels en grupp med vitt skilda åldrar på tjejerna som tränar tillsammans, men från denna säsong även en ingång för de allra yngsta tjejerna som bara vill spela med tjejer.