En lycklig Lyckåsen i dagens Corre:
[size=150]Betyder att klubben gör någonting rätt[/size]
Efter segerdans och glädjejubel har LHC-backen Albert Lyckåsen landat. Nu tar han sommarlov med en bra säsong bakom sig som han fick avsluta på bästa sätt – med ett guld i U18-VM. "Det har känts hur bra som helst", säger han dagen efter bragden.
LHC-backen Albert Lyckåsen sitter i bussen på väg hem när Sporten når honom.
– Det blev inte jättemycket firande i går. Vi hade kul i omklädningsrummet efter matchen i går med skön musik på. Vi skulle upp tidigt för att ta bussen hem, den som jag sitter på nu, sägar han med en trött men glad röst.
Det var en spännande final där Sverige ställde upp mot ett starkt Ryssland. Det stod 3–3 efter fulltid och skulle inte avgöras förrän fem minuter och 44 sekunder in på övertiden. Det var Frölundas Lucas Raymond som blev matchhjälte när han tryckte in segerpucken.
– Jag vet inte vad jag ska säga om matchen. Ryssarna var bra och jag har inte tänkt så mycket på själva matchen i efterhand. Det enda jag kan säga är att det var jävligt skönt att vinna, säger Lyckåsen och skrattar till.
Själv tyckte han att det kändes bra för sin egen del under turneringens gång.
– Jag spelade väl inte jättemycket i tredje perioden i finalen men det har känts bra, säger han.
Vad är anledningen till att det gått så bra för er som lag?
– Vi är en bra grupp där alla har accepterat sina roller. Vi är samtidigt ett skönt gäng som kommer överens både på och utanför isen.
Truppen hade en viss LHC-betoning då bröderna Niclas och Magnus Hävelid var förbundskaptener. Utöver Lyckåsen var även LHC-forwarden Arvid Costmar med i turneringen. Dock blev han skadad under turneringens gång och var därför inte med i finalspelet.
– Det var ändå riktigt kul att två spelare från Linköping var uttagna. Det betyder att klubben gör någonting rätt, säger Lyckåsen och fortsätter:
– Jag har varit med lite fram och tillbaka innan VM så det var bara väldigt kul att få vara med.
Hur går tankarna inför framtiden?
– Nu är det sommar och säsongen är ju över. Men till nästa säsong hoppas jag att få testa på att vara med A-laget lite.
På flera håll har Lyckåsen nämnts som ett framtidsnamn. Bland annat lyfte A-lagsspelaren Eddie Larsson fram honom under en intervju med Sporten.
– Det är kul att han gör det. Jag var med A-laget under en träningsvecka den här säsongen och det gick väl bra då. Till nästa säsong kommer jag fortsätta spela med Linköping i J20-serien och förhoppningen är att göra det bra där. Jag har inte bråttom.