Här är artikeln av Bersten om Simon Lundmark i morgondagens Corre:
[size=150]Klassisk klubb valde LHC-aren[/size]
Simon Lundmark gick som nummer 51 i NHL-draften - och nu åker LHC-backen direkt på utvecklingsläger med Winnipeg.
- Det ska bli kul. En bra möjlighet att få lära känna staden, säger Lundmark till hockeysverige.se.
Den klassiska och stora draften, där NHL-klubbarna på sedvanligt vis tingar de unga spelarna, genomfördes som vanligt under midsommarhelgen och den här gången var Vancouver på kanadensiska västkusten skådeplats för evenemanget.
Simon Lundmark, som under den gångna säsongen slog sig in i LHC i SHL och spelade till sig ett rookiekontrakt, tingades av klassiska kanadensiska klubben Winnipeg Jets. 18-åringen var på plats i Vancouver och valdes alltså tidigt av klubben där finske Patrik Laine är storstjärna.
Det var ingen överraskning.
- Nej, det skulle jag inte säga. Vi hade några möten innan, så det känns jåttebra. Jag har fått ett väldigt bra intryck. Fin stad, bra hockeyfans, säger Lundmark, som redan under måndagen åker på så kallad utvecklingscamp med Winnipeg och annars har en ordinarie plats i LHC och i svenska JVM-laget som mål under kommande säsong.
Han erkänner att det var spänt under draften,
- Ja, runt 40 blev det lite nervöst. Men inte så farligt. Det blev mer när jag hörde mitt namn, säger han till hockeysverige.se.
Som 51:a var Lundmark sjunde svensken som draftades: Philip Broberg (Edmonton), Victor Söderström (Arizona), Tobias Björnfot (Los Angeles) och Simon Holmström (New York Islanders) gick i första rundan och Nils Höglander (Vancouver) och Samuel Fagemo (Los Angeles) i den andra.
Allra först valdes inte oväntat amerikanske jättetalangen Jack Hughes som därmed hamnade i New Jersey.
Ytterligare tre LHC-are draftades. Både Nikola Pasic (lånas ut till Karlskoga i vinter) och Arvid Costmar gick i sjunde och sista rundan och valdes av New Jersey respektive Vanouver.
Dessutom backdoldisen Eric Hjorth, som valdes som nummer 104 och av Columbus. 18-åringen kom till Linköping från Frölunda inför hockeygymnasiet och tvingades till en komplicerad höftoperation efter första säsongen, vilket gjorde att han inte kom tillbaka till J 18-laget förrän strax före slutspelet i våras.
Nu är det klart att han inte blir kvar i LHC utan flyttar till USA för att spela juniorhockey där.