Det finns flera duktiga spelare, av alla positioner, med mycket god potential, men jag ser ingen som kan gå rakt in i ES. Så inhopp med speltid i år ser jag egentligen som svårt, om inte för enstaka matcher om skador decimerar A-truppen över bristningsgränsen. Det finns ett problem med att ta sig från J20-hockey till elitserienivå - mycket få klarar det steget utan en sejour i Allsvenskan. Jag har funderat på om det är fel på J20-serien och att man kanske hellre skulle göra som FBK och spela i div1 istället med sina äldsta junisar. Har inte kommit fram till någon slutsats - det finns fördelar med båda uppläggen. Vad vill man helst spela som 18-åring? Om en SM-titel som jämngamla eller i en seniorserie som förbereder en bättre? Vad utvecklar spelaren bäst? Kanske är FBK:s lösning med J20-lag som spelar i div1 så bra det kan bli. Däremot imponerar inte div1-motstånd - J20 spelar skjortan av de flesta lag i den serien. Toppen i serien kan dock bjuda på ett rejälare motstånd. Men att spela tio matcher på en säsong med vettigt motstånd är kanske inte det bästa det heller... 😉 Som sagt, jag vet ärligt talat inte.. 🙂
Däremot tycker jag man i A-lagledningen ska så långt det bara är möjligt, utan att förstöra för J20 och spelarnas skolarbete, fylla ut truppen och ta med killar som får sitta med på bänken och kanske, kanske får något byte. Detta för att göra spelaren hemmastadd i miljön och att ta udden av eventuellt nervositet inför framtida inhopp. Om inte annat så kanske det sporrar inför J20-slutspelet och fortsatt satsning. Klubbkänslan är viktigt att odla.
Det finns de som sett många fler matcher denna säsong och är mer insatta än jag. Kanske de kan fylla i lite med sina åsikter?
edit:
De mest framträdande var det ja.. Såklart målvakten Engstrand, uttagen till landslagsspel och med mycket god potential att nå långt. Han är snabb och rörlig, har bra uppsikt och läser spelet mycket bra vilket gör att han nästan alltid är rätt placerad redan från början. Snabba reflexer reparerar resten. Har alltså en bra grund att bygga vidare på och kan mycket väl bli en svensk stormålvakt en dag.
Victor Ringberg, hästenkillen med hjärtat på rätta stället, har redan varit med och kommer om han fortsätter utvecklas lätt att nå ES. Han är smart men ändå tuff forward som skapar sina egna ytor.
Erik Lindhagen är även han hårt spelande. Center och en ansvarstagande mogen sådan med blick och pondus på isen. Har liksom Ringberg varit med i A-lagssammanhang och har även han potential att gå långt som senior.
Lagets profiler i övrigt: Adam Sigfridsson är en underhållande, kvick playmaker. Lite "Timpan-figur", men en som, iaf i J20-spel, har lättare för att stå på skridskorna i närkamperna. Snurrar friskt, men väger lite lätt i defensiven. Är dock 88:a så han har ett år kvar som junior att växa på, om det skulle behövas.
Oliver Lauridson, back 89:a, måste nämnas i sammanhanget. Står upp mot vadsomhelst och med bravur. Spelar lika bra som de äldre killarna. Lite het ibland dock, och hamnar i "onödiga" diskussioner som lätt leder till botbänken.
Den ena av våra kära norrmän, Martin Ylwén Laumann, -88, är en säregen spelartyp. Udda skridskoåkning och med en stil som åtminstone för mig är irrationell - man vet sällan vad han hittar på. Men fort går det och jäkligt skoj är det oxå. Kan dock komma lite på mellanhand om det inte stämmer för honom har jag märkt.
Det finns fler! Egentligen borde alla få sitt spel bedömt och omnämnt eftersom detta är ett kollektivt kämpande lag där prestationerna är spridda över alla femmor, men jag har som sagt inte fört några anteckningar, så detta kommer ur minnet. (Den delen som trots allt fungerar..) Ska försöka bättra mig och inte bara titta på och få bekräftat sånt jag redan sett och konstaterat förut. Backarna och defensiva spelet överlag är jag mycket sämre på att kolla noga. Man vill ju trots allt att det ska bli mål så man har automatiskt bättre öga för offensiven. Det hjälper inte att jag inte spelat en enda minut ishockey som ung. :lol: Fotboll däremot..
J20 har även ett antal överåriga backar med i laget. De ska dock spela Allsvenskan från och med nu top8 (överåriga är ok i top8 men inte i slutspelet) vad jag fattade på Hävelid. Dock var tre av dem med på Mora-matchen för att fylla upp laget. De spelade dock inte hela matchen igenom vad jag kunde se.