Saknade spelare:
Hannes Björninen - avstängd

Fem senaste:
Modo - Örebro 2-7
Färjestad - Örebro 2-3
Örebro - Rögle 4-5 OT
Örebro - Timrå 2-3
Skellefteå - Örebro 1-3

Lagstatistik:
GFA - 2.77
GAA - 1.95
PP - 32.56% PK - 83.72%

Interna poängligan:
Patrik Karlkvist - 21P (9+12)
Patrik Puistola - 20P (10+10)
Robert Leino - 16P (5+11)
David Quenneville - 11P (1+10)
Peetro Seppälä - 9P (2+7)

Interna målvaktsligan:
Jonas Arntzen - 13 matcher, 94.20% och 1.69 GAA
Jhonas Enroth - 7 matcher, 91.10% och 1.91 GAA

Saknade spelare:
Jonathan Myrenberg - skadad
Oscar Lawner - sjuk?

Fem senaste:
Linköping - Leksand 4-2
Linköping - Växjö 4-1
Brynäs - Linköping 5-2
Luleå - Linköping 5-2
Linköping - Malmö 3-0

Lagstatistik:
GFA - 2.60
GAA - 2.84
PP - 25.00% PK - 80.43%

Interna poängligan:
Ty Rattie - 16P (8+8)
Markus Ljungh - 16P (4+12)
Linus Hultström - 15P (2+13)
Robin Kovács - 14P (4+10)
Patrick Russell - 11P (5+6)

Interna målvaktsligan:
Jesper Myrenberg - 6 matcher, 91.56% och 2.13 GAA
Christian Heljanko - 14 matcher, 89.11% och 2.77 GAA

Tidigare möten:
Linköping - Örebro 0-2

Kom igen Cluben!

Niklas_H Myran i mål och norén hemma i linkan så äre 3 enkla!

Lite så.. Norén eller Aronsson som sjundeback är tyvärr ungefär lika dåliga. Hade inte tackat nej till Öhrqvist där istället nu när han kommer tillbaka från Almtuna.

Blir att se upp med Karlkvist & Co, den kedjan ser ruskigt bra ut när de fått in Kossila. Håll nere utvisningarna.

Jag är nöjd om vi får med oss poäng här.

Babianrövarnas hemmastå (sitt) kommer få jobba för att överösta bortastå, blir fint

Finns nog inget lag i SHL som spelar så konsekvent, disciplinerat och oflashigt som Örebro (bortsett förstakedjan). Jag tror det gäller att möta de med samma medicin. Äckligt disciplinerat och tråkigt, då kommer vår större individuella skicklighet ge utslag till slut. Och givetvis att matcha rätt mot deras förstakedja och undvika onödiga utvisningar.

Nån jävla gång ska även Örebro komma ner på jorden också. Näst sämst corsi i ligan, klart högst PDO av samtliga. Målvakt som överpresterar. Snälla, låt oss bli laget som påbörjar deras förfall.

alfie Tycker även att LHC spelmässigt var det bättre laget i första mötet. Men då var vi inne i en mental svacka. 2-3 spelare som brände öppen kasse och Heljanko släppte en badboll under plocken. Den borde man ha vunnit med lite självförtroende och normal utdelning.

Hoppas på hämnd imorgon.

Vinhandlarn

Finns ju absolut ingen anledning till att byta efter två fina prestationer av Myrenberg, vore tjänstefel i så fall.

Lite vila kan göra gott för Heljanko så kan han fokusera på träning närmsta veckorna, träna och kom tillbaka starkt efter uppehållet där han kan ta upp kampen om förstaspaden igen.

Jag tycker helt seriöst att Jesper ska starta samtliga matcher fram till uppehållet om han nu inte åker på sjukdom eller skada.

Örebro - b (lördag), Timrå - b (tisdag), hv71 - b (lördag), Färjestad - b (torsdag) och Frölunda - h (lördag)

Jesper har gjort sig förtjänt av det, sett till avslutning i fjol och prestationerna hitills under denna säsong så är det fan på tiden att han får en möjlighet till rejält och seriöst matchande. Dags att ge killen chansen!

Metallica låg ribba för ”badboll” när seppäle fick helt ohotad ta ett avslut från nära håll som uppenbarligen placerades väl. Bättre skärpa framåt i avsluten så hade vi absolut fått med oss 3 poäng från hemmamatchen, men gör man 0 mål hemma så tycker jag ju att det ligger väldigt långt ned på kritiklistan att ens delvis lasta keepern för förlusten.

Med det sagt hoppas jag verkligen man låter myran stå imorgon då jag ogillar att man byter ut en vinnande målvakt (och han har gjort det bra i de två senaste utan att för den delen glänsa (för det har ju inte behövts, fått ganska bra hjälp av försvaret nu äntligen))

Kjeppkinesen

Hur ser din analys av den matchen ut då? 😄 skriver du ärligt under på att en betydande orsak till den torsken är en tavla från finnen? Eller är det bara lite skönt och bekvämt att slänga iväg en (i mitt tycke ganska orättvis) slev mot finnen när vi mäktade med att göra 0(!!!) mål på hemmaplan 🤓

Cluben89 Hur ser din analys av den matchen ut då? 😄 skriver du ärligt under på att en betydande orsak till den torsken är en tavla från finnen? Eller är det bara lite skönt och bekvämt att slänga iväg en (i mitt tycke ganska orättvis) slev mot finnen när vi mäktade med att göra 0(!!!) mål på hemmaplan 🤓

Deras målvakt höll ju nollan trots att vi hade fler förväntade mål framåt. Summa summarum så var det målvakterna som avgjorde mötet. Det är min analys.

Jag drar mig för att kasta skit på Heljanko. Han är inte Törna. Men vi måste leva i verkligheten och inse faktum.

Kjeppkinesen så kan man ju såklart se på det. Samtidigt så lyftes ju också upp ett par brända öppna mål (och här kan jag lägga till ett skott i stolpen från kreu) och där behövde ju uppenbarligen inte deras målvakt ingripa trots att dessa lägen bidrar till förväntade mål, således att bara jämföra xg och med det dra slutsatsen att ena målvakten vann matchen åt sitt lag samtidigt som den andra förlorade dito blir ju aningen förenklat.

Gick tillbaka och kollade matchstatsen vi hade 4 utvisningsminuter medan Örebro hade 8 så man skulle ju också kunna hävda att vårt pp förlorade oss matchen (minns dock inte hur pp faktiskt såg ut i den matchen men min högst subjektiva känsla är ju att vårt pp ofta ser dåligt ut, även om vi väl har rätt schysst statistik. Hade vårt Pp där bara levererat efter ”förväntningar” så hade vi väl gjort 1 mål på 4 försök där…)

Cluben89 Hade vårt Pp där bara levererat efter ”förväntningar” så hade vi väl gjort 1 mål på 4 försök där…)

Det går ju inte om deras målvakt räddar över förväntan.

Cluben89 eller stolpen står i vägen över förväntan, eller om vi skjuter utanför över förväntan…

Eller om vår målvakt släpper badbollar i tid och otid.

Myren ska få fortsatt förtroende! Blir inte förvånad om man bryter Lillfinnens kontrakt efter nyår.